arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸

آنکارا: F۳۵ها در منطقه تحت پوشش S۴۰۰ها نخواهند بود/هشدار آمریکا به ترکیه درباره عواقب خرید S۴۰۰

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد اگر ترکیه خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از روسیه را نهایی کند، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد اگر ترکیه خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از روسیه را نهایی کند، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری شینهوا، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت‌: ما خواستار مشارکت با دولت ترکیه هستیم اما موضع ما همچنان مثل گذشته است. بدان معنا که اگر ترکیه خرید سامانه‌های دفاع موشکی S -۴۰۰ از روسیه را نهایی سازد، با پیامدهای بسیار منفی و واقعی آمریکا مواجه خواهد شد.

وی افزود: این پیامدها شامل تعلیق خرید و مشارکت صنعتی در برنامه جنگنده‌های F-۳۵ و همچنین تحریم‌های احتمالی بر مبنای قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است.

اورتاگوس در ادامه گفت‌: اینها مسائلی کاملاً جدی و واقعی هستند و فکر می‌کنم که موضع ما در رابطه با این مساله کاملاً ثابت و راسخ باقی بماند.

واشنگتن و آنکارا ماه‌هاست که در خصوص مساله خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه با یکدیگر اختلاف دارند.

آمریکا تاکید دارد که موشک‌های روسی در خاک ترکیه می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص سیستم‌های فنی جنگنده‌های F-۳۵ به دست بیاورند.

این‌ در حالی است که ترکیه تاکید دارد که از قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری خود با روسیه در رابطه با خرید سامانه‌های موشکی S-۴۰۰ دست نخواهد کشید.

شبکه سی ان بی سی آمریکا هفته گذشته گزارش داده بود که واشنگتن به آنکارا دو هفته‌ فرصت داده است تا دست از توافق S-۴۰۰ خود با روسیه بردارد و یا با تحریم‌های شدید و از دست دادن احتمال خرید F-۳۵ آمریکا روبرو شود.

در همین حال سردار کیلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا خاطرنشان کرد: جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا در منطقه تحت پوشش سامانه‌های دفاع موشکی S-۴۰۰ روسیه که در ترکیه مستقر می‌شوند ،قرار نخواهند گرفت.

وی در ادامه صحبت‌های خود، یادآور شد: سامانه‌های موشکی S-۴۰۰ و جنگنده‌های F-۳۵ قرار است در دو منطقه متفاوت با فواصل بسیار زیاد در ترکیه مستقر شوند و جنگنده‌های F-۳۵ قرار نیست که در منطقه تحت پوشش سامانه‌های دفاع موشکی S-۴۰۰ قرار داشته باشند.

نظرات بینندگان