arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

آغاز کسادی بازار مسکن در سالگرد جهش قیمت / افت ۳۶ درصدی خرید و فروش

افت ۳۶ درصدی معاملات مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که بازار مسکن در حال ورود به یک کسادی در سالگرد رشد جهشی قیمت‌ها است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افت ۳۶ درصدی معاملات مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که بازار مسکن در حال ورود به یک کسادی در سالگرد رشد جهشی قیمت‌ها است.

به گزارش فارس، جهش قیمت مسکن در دو برهه سال ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ به گونه‌ای بود که باعث شد، قدرت خرید از همان روز‌ها روز به روز کاهش پیدا کند و نبود تسهیلات مناسب و برنامه برای بالا رفتن قدرت متقاضیان باعث شد تا روند معاملات مسکن این روز‌ها با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شود.

کارشناسان مسکن بر این باور هستند، افزایش قیمت مسکن در سال ۹۶ و سپس در اردیبهشت ماه ۹۷ شوک عجیبی به بازار وارد کرد و همین موضوع باعث شد، قدرت خرید به مرور کاهش یابد، اگر چه فعالان اقتصادی و مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که رشد قیمت مسکن به دلایل مختلفی مثل رشد نرخ ارز و سایر موارد کلان اقتصادی بوده است.

*جامانده‌های مسکن چه کسانی هستند

احمدیان یکی از مشاوران املاک فعال در تهران می‌گوید، سال گذشته برخی متقاضیان مسکن که قدرت خرید هم داشتند، دست نگه داشتند تا بلکه ثبات قیمت به مسکن برگردد، لذا منتظر ماندند که ببینند آیا در ماه‌های آتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد یا خیر؟ همین موضوع باعث شد تا از آن‌ها این روز‌ها قدرت خرید نداشته باشند و به عنوان جامانده‌های مسکن یاد شود.

*بازگشت قیمت‌ها به حالت قبل بعید بود

فردین یزدانی مدیر علمی طرح جامع مسکن نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه دو تفاوت میان رشد قیمت مسکن سال ۹۶ با سال ۹۷ وجود دارد، گفت: در همان روز‌ها نیز بنده پیش بینی کرده بودم که بعید است، قیمت‌ها به حالت قبل بازگردد.

وی معتقد است، افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت پارسال را اگر بخواهیم با افرایش قیمت مسکن در سال ۹۶ مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوئیم که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۶ تا حدودی طبیعی بود، اما افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت ماه ۹۷ تا حدودی غیرطبیعی بود که ناشی از اثرات سیاست‌های خارجی و تحریم و نوسانات نرخ ارز بود.

گزارش بانک مرکزی در روز گذشته نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۲.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اما نکته جالب در گزارش بانک مرکزی رشد قیمت در روز‌های کسادی بازار مسکن است. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین در اردیبهشت ماه امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود که نسبت به فروردین امسال ۱۲.۵ درصد و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۱۲ درصد افزایش داشته است.

*روند تثبیت‌شده قیمت مسکن برای سال ۹۸

عطا آیت‌اللهی کارشناس بازار مسکن نیز درباره این پرسش که قیمت مسکن در سال ۹۸ چه خواهد شد؟ می‌گوید، چنانچه به تاریخچه صنعت ساخت‌وساز بعد از انقلاب نگاهی بیاندازیم، شاهد خواهیم بود که قیمت مسکن در یک دوره چهار ساله و یا پنج ساله با رکود مواجه می‌شود و قیمت‌ها در دوره کوتاهی روند فزونی به خود می‌گیرد، بعد از این دوره قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاه تثبیت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده و افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی نرخ مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر می‌رسد که قیمت مسکن برای سال ۹۸ روند تثبیت‌شده‌ای را طی خواهد کرد.

*رشد قیمت مسکن در سال جاری کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن نیز در مورد آینده بازار مسکن گفت: رشد قیمت مسکن در سال جاری متاثر از افزایش سایر کالا‌ها رخ خواهد داد، اما به دلیل قدرت خرید پایین متقاضیان این رشد قطعا کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

نظرات بینندگان