arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸

انتقاد تند شهردار لندن از ترامپ: ادبیات او مانند یک «فاشیست قرن بیستمی» است

یک روز مانده به سفر دونالد ترامپ به انگلیس، صادق خان شهردار لندن، رئیس‌جمهوری آمریکا را یک فاشیست و مظهر تهدید جهانی معرفی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روز مانده به سفر دونالد ترامپ به انگلیس، صادق خان شهردار لندن، رئیس‌جمهوری آمریکا را یک فاشیست و مظهر تهدید جهانی معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، وی در یادداشتی که روز یکشنبه در هفته‌نامه آبزرور انگلیس منتشر شد، افزود: ترامپ فردی است که پس از حمله تروریستی در لندن مردم را تحریک کرد، توییت گروه‌های راست افراطی انگلیسی را بازنشر داد، هشدار دانشمندان درباره تغییرات آب و هوایی را خبر جعلی می‌نامد و تلاش می‌کند تا در انتخابات حزب محافظه‌کار با حمایت از بوریس جانسون، دخالت کند.

وی اضافه کرد: ترامپ فکر می‌کند که از این طریق می‌تواند برای اهداف نفرت انگیزش یک متحد در خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست‌وزیری) مستقر کند.

ترامپ دیروز در گفت‌وگو با نشریه سان از بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس برای نخست‌وزیری حمایت کرده و او را فردی بااستعداد خوانده است.

رییس جمهوری آمریکا با «جالب» خواندن رقابت افراد مختلف در حزب محافظه‌کار انگلیس برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری مدعی شد که همه رقبا را می‌شناسد اما معتقد است بوریس جانسون فرد فوق‌العاده‌ای برای رهبری کشور است.

در واکنش به این اظهارات، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر سخنان ترامپ را تحریک‌آمیز خوانده و او را به دخالت غیرقابل‌قبول در دموکراسی انگلیس متهم کرد.

وی افزود: نخست‌وزیر بعدی انگلیس نه توسط رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده و یا ۱۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار، بلکه بارأی مردم انگلیس و در یک انتخابات عمومی برگزیده می‌شود.

"مل استراید" معاون پارلمانی نخست‌وزیر انگلیس هم تصریح کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا مختار است، اظهارنظر کند اما نخست‌وزیر بعدی انگلیس را انتخاب نخواهد کرد.

شهردار لندن در ادامه یادداشت خود به این نکته اشاره‌کرده که برخی در انگلیس به‌ویژه سیاستمداران از طیف حزب محافظه‌کار معتقدند که به قیمت حفظ روابط اقتصادی و نظامی با آمریکا، باید سکوت کرد.

او سپس این پرسش را مطرح می‌کند که چه زمانی مماشات با آمریکا را متوقف خواهیم کرد و زیر آن خط پایان می کشیم.

خان افزود، به‌جای اعتباربخشی به ترامپ بایستی اعتراض و اعلام کنیم که رفتار او غیرقابل‌قبول است. او تهدید جدی علیه ارزش‌هایی است که دهه‌ها برای رسیدن به آن مبارزه کردیم. وی عنوان کرد که تردید ندارد در آینده، به این سفر با افسوس نگاه خواهد شد و "اعتراف می‌کنیم که در طرف اشتباه تاریخ قرار داشتیم"

رئیس‌جمهوری آمریکا به‌رغم مخالفت‌های گسترده مردم انگلیس فردا دوشنبه وارد لندن خواهد شد. او در این سفر سه‌روزه میهمان ملکه انگلیس خواهد بود و با اعضای خانواده سلطنتی و دولت دیدار خواهد کرد.

هم‌زمان گروه‌های ضد جنگ و کارزارهای تبلیغاتی مخالف ترامپ برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در طول سه روز اقامت وی در لندن برنامه‌ریزی کرده‌اند. اصلی‌ترین تظاهرات روز سه‌شنبه از میدان مشهور ترافالگار در قلب لندن آغاز و سپس به محلی که ترامپ حضورداشته باشد هدایت خواهد شد.

در سفر سال گذشته ترامپ به لندن، بیش از ۲۰۰ هزار معترض در خیابان‌های مرکزی شهر لندن دست به تظاهرات زدند و شعارهایی را علیه ترامپ و رابطه ویژه لندن و واشنگتن سر دادند. آن‌ها علاوه بر شعار، پارچه نوشته و شعارنوشته‌هایی علیه ترامپ در دست داشتند، بادکنک غول‌پیکر و تمسخرآمیز وی را که به شکل کودکی عصبانی طراحی‌شده بود، حمل می‌کردند. این بادکنک غول‌پیکر بعداً به کشورهای دیگر منتقل و در تظاهرات اعتراضی علیه ترامپ مورداستفاده قرار گرفت.

شهرداری لندن جمعه گذشته با پرواز مجدد این بادکنک موافقت کرد. برگزار کنندگان این حرکت اعتراضی قصد دارند تا مثل سال گذشته با حضور مردم و رسانه‌ها، این بادکنک را مقابل پارلمان بادکرده و به نشان اعتراض علیه رئیس‌جمهوری آمریکا به حرکت درآورند.

در این رابطه مجوز پلیس هم باید صادر شود که ائتلاف توقف ترامپ به‌عنوان برگزارکننده اصلی تظاهرات امسال، ابراز اطمینان کرده که پلیس مخالفتی نخواهد کرد. بااین‌حال گزارش‌ها حاکی است که پلیس از ترس تجمع معترضان، با برگزاری تظاهرات در مسیر حرکت ترامپ مخالفت کرده است. معترضان وعده داده‌اند که با حضور گسترده خود خیابان‌های لندن را قفل خواهد کرد.

نظرات بینندگان