اوبر زیاندهی یک میلیارد دلاری خود را در روز پنجشنبه منتشر کرد، زیرا شرکت خدمات تاکسی اینترنتی بهشدت برای توسعه تحویل مواد غذایی و حملونقل خود هزینه میکند؛ اوبر افزایش درآمد خود را در اولین گزارش سهماههی خود بهعنوان یک شرکت عمومی، بیش از ۲۰ درصد اعلام کرده است.
درآمد ۳/۱ میلیارد دلاری اوبر طی سهماهه اول امسال، طبق پیشبینیها به بالاترین میزان خود رسید، درحالیکه زیان یک میلیارد دلاری این شرکت در مقایسه با پیشبینی بین یک تا ۱/۱۱ میلیارد دلار تطابق داشت. ارزش سهام اوبر پس از کنفرانس تلفنی دارا خسروشاهی با مدیران این شرکت، ۲/۶ درصد افزایش یافت؛ خسروشاهی در این کنفرانس به بهبود کسبوکار در سهماهه دوم از جمله افزایش جزئی مصرفکنندگان اشاره کرد، اما سال ۲۰۱۹ را «سال سرمایهگذاری» نامید.
درحالیکه سهام اوبر هماکنون ۱۰ درصد زیر قیمت ۴۵ دلاری عرضه اولیه سهام (IPO) معامله میشود، خسروشاهی مجبور خواهد شد تا سرمایهگذاران را متقاعد کند با وجود وابستگی به ارائهی تخفیف برای مسافران و رقابت در تمام بخشهای کسبوکار خود از جمله اشتراک سواری تا تحویل مواد غذایی و حملونقل بار، این شرکت به سوددهی میرسد.
خسروشاهی اوایل ماه جاری گفت:
داستان ما ساده است. ما بازیگر جهانی هستیم. کار ما این است که رشدی سریع و مؤثر در طولانیمدت داشته باشیم.
نتایج نشان میدهد که شرکت تازه سهامیعامشده اوبر قادر به رسیدن به اهداف مالی خود بوده است، که این امر احتمالاً بتواند به سرمایهگذاران اطمینان کافی دهد. هزینههای اوبر طی سهماهه اول ۳۵ درصد افزایش یافت، زیرا این شرکت اوایل ماه جاری بهشدت روی عرضه اولیه سهام تمرکز کرد. جمع کل رزروها که معیاری از کل ارزش خدمات کرایه تاکسی بدون محاسبه هزینههای راننده و سایر هزینههای جانبی به شمار میرود، با ۳۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۴/۶ میلیارد دلار رسید. رزرو خدمات نسبت به سهماهه قبل ۳/۴ درصد افزایش یافت که نشاندهندهی مشکل جذب در بازارهای اشباعشده است.
اما ایگل آرونیان، تحلیلگر Wedbush گفت از پیشرفت سود خالص و سرعت رشد درآمد اوبر دلگرم شده است. سود خالص اوبر به درآمدی گفته میشود که این شرکت پس از کم کردن حقوق رانندگان یا هزینههای رستوران و پاداش، برای خود نگه میدارد. آرونیان گفت:
هنوز هم کمی با سودآوری فاصله داریم، اما اوبر منتظر نشانههای قوی در زمینه بهبود بسیاری از معیارهای کلیدی است و این نشانهی مهمی برای سرمایهگذاران به شمار میرود.
اوبر بزرگترین گروه در میان استارتاپهای سیلیکونولی است که طی سال جاری با وجود تشدید تنشهای تجاری میان ایالات متحده و چین که موجب ناآرامی در بازار جهانی بورس شد، رونق یافت. اوبر همچنین با افزایش مقررات دستوپاگیر در چند کشور مواجه است و با رانندگانش بر سر پرداخت دستمزد بیشتر منازعه میکند.
خسروشاهی میگوید در بازار کاملاً رشدیافتهی ایالات متحده که لیفت رقیب اصلی اوبر است، دو اهرم برای رشد وجود دارد که عبارتاند از گسترش خدمات اشتراک سواری به حومه شهرها و موج نسلهای جدید؛ زیرا نسل هزاره علاقهی کمی به مالکیت خودرو از خود نشان میدهد.
مدیران اوبر به عملکرد لیفت اشاره کردند که توجه کمتر به قیمت و تمرکز بیشتر رقیب آنها روی برند و محصول، مثبت بوده است. بااینحال خسروشاهی چنین شیوهای را حالتی از رقابت سالمتر، بهجای هزینه پول در چرخه مبارزه میداند. بهطور کلی درحالیکه این شرکت روی خدمات تحویل مواد غذایی در حال رشد خود یعنی اوبر ایتس (Uber Eats) سرمایهگذاری میکند، پاداشهای پرداختشده به رانندگان نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. در این بخش، پاداش رانندگان با رشد سه برابری به ۲۹۱ میلیون دلار افزایش یافت درحالیکه درآمد ۸۹ درصد بیشتر شد.
خسروشاهی میگوید که اوبر فعلاً در مراحل اولیه قرار دارد تا بتواند از خدمات اشتراک سواری برای کسبوکار ایتس بهره بگیرد، بااینحال سود خالص در سال ۲۰۱۹ بهبود خواهد یافت. اوبر تلاش میکند مشتریان را به استفاده از سرویس اوبر ایتس ترغیب کند و نشانههای اولیه هم نشان میدهند که اوبر تاکنون در این زمینه موفق بوده است.
اوبر اعلام کرد کاربران فعال ماهانه این شرکت در سراسر جهان از ۹۱ میلیون نفر در پایان سهماهه چهارم سال گذشته، به ۹۳ میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته است. زیان خالص اوبر ۱/۰۱ میلیارد دلار یا ۲/۲۶ دلار به ازای هر سهم طی سهماهه اول امسال بود؛ درحالیکه درآمد خالص اوبر در این مدت به ۳/۷۵ میلیارد دلار یا ۱/۸۴ دلار به ازای هر سهم رسید. چنین نتایجی بهدلیل ارائه خدمات به شرکتهایی مثل یاندکس و گرب (Grab) به دست آمد. طی سهماهه چهارم سال ۲۰۱۸، زیان اوبر ۸۸۷ میلیون دلار و درآمد آن ۲/۹۷ میلیارد دلار اعلام شده است.
زومیت