پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی از افزایش قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی بعد از ماه رمضان به دلیل افزایش تقاضای مردم خبر داد.
مجید فرقانی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص افزایش یا کاهش قیمت بلیتها بعد از ماه رمضان اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری مقرراتی را در خصوص سقف و کف قیمت به شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده؛ اما بیشتر عرضه و تقاضا مشخص میکند که قیمت چقدر است و نمیتوان پیشبینی کرد که حتماً این قیمتها بالا یا پایین میرود.
وی ادامه داد: با توجه به پایان ماه مبارک رمضان قاعدتاً تقاضای سفر بین مردم بیشتر میشود و وقتی تقاضا بیشتر شود، به همان نسبت هم قیمت بالا خواهد رفت؛ بهدلیل اینکه امکانات شرکتهای هواپیمایی ما کافی نیست و ناوگان، ناوگانی نیست که پاسخگوی همه این نیازها باشد، عرضه ما از تقاضا کمتر میشود؛ بنابراین قیمت قاعدتاً افزایش مییابد؛ اما از طرفی هم سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده که سقفی را با توجه به نرخ و زمان و غیره باید رعایت کنند؛ به همین دلیل هنوز نمیتوان در این خصوص صحبت کرد.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی تصریح کرد: به دلیل اینکه بعد از ماه رمضان تقاضا بیشتر میشود و عرضه ما پاسخگوی همه تقاضاها نیست، قاعدتاً نرخها افزایش پیدا میکند و قیمت ۱۰۰ درصدی وجود ندارد.
فرقانی خاطرنشان کرد: سیاستی که سازمان هواپیمایی کشوری چند سالی است که به نام متنوعسازی و آزادسازی نرخ، اعمال میکند، باعث شده که شرکتهای هواپیمایی در نرخگذاری آزادانهتر عمل کنند و از طرفی هم با توجه به هزینههایی که شرکتهای هواپیمایی برای تأمین قطعات و غیره دارند، مستقیماً اعلام میشود که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن ارزی است و یک مقدار این قضیه را توجیه میکند که قیمتها بالاتر برود.
وی عنوان کرد: ما موافق به دنبال آن هستیم تا حقوق مصرفکننده رعایت شود که این مسئله از جانب شرکتهای هواپیمایی و بانک مرکزی و مراجعی که میتوانند، کاری انجام دهند تا نرخها خیلی بالا نرود، قابل انجام و امکانپذیر است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی اضافه کرد: دولت و بانک مرکزی باید فکر اساسی در این خصوص بکنند؛ ارزی به شرکتهای هواپیمایی با نرخ پایینتر تخصیص دهند که هزینههایشان کمتر شود؛ از طرفی دیگر هم دولت در تلاش است که ناوگان شرکتهای هواپیمایی را تجهیز کند و با توجه به تحریمها و موانعی که بر سر راه قرار دارد؛ به هر حال باید اکنون به نحوی مدیریت کرد تا انشاءالله در آینده گشایشی ایجاد شود.