arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
البناء:

سلاح سرّی که ایران از آن سخن می گوید چیست؟ / آیا این سلاح باعث عقب نشینی ترامپ شد؟

سلاح سرّی ایران که به گفته تحلیلگران نظامی آمریکایی شباهت زیادی به سلاح روسها دارد، همان عاملی بود که باعث شد ترامپ از رجز خوانی دست برداشته و دست ردّ بر سینه گروه ب که خواستار جنگ با ایران بودند، بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سلاح سرّی که ایران از آن سخن می گوید چیست؟ / آیا این سلاح باعث عقب نشینی ترامپ شد؟

 البناء چاپ بیروت نوشت: بسیاری در مورد ماهیت سلاح سرّی ایران سوال می کنند که سپاه پاسداران این کشور تهدید کرد برای مهار آمریکا از آن استفاده می کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: پاسخ این سوال پیش ایرانی هاست؛ این سلاح دو نوع است؛ نوع ویژه ای که تا زمان وقوع جنگ بزرگ ناشناخته باقی می ماند و نوع دیگری که برای دولتهای بزرگ شناخته شده است. ایران با صرف تلاش داخلی محض به هر دو نوع سلاح دست یافته است.

اما سلاحی که دولتهای بزرگ با آن آشنا هستند و ایران نیز به آن دست یافته، سلاح AD و سلاح A2نام دارند، یعنی سلاح سیاست Area denial و منطقه ممنوعه و A2 به معنای Anti Access .

به زبان آسانتر، این سلاح متکی بر مجموعه ای از سامانه های جنگی الکترونیکی است که نه تنها برای تشویش الکترونیکی از آن استفاده می شود؛ بلکه قادر است اهداف دشمن را به طور کامل به نابودی الکترونیکی بکشاند. این سامانه ها که در کشورهای مختلف نامه ای متفاوتی دارند، متمرکز بر تکنولوژی الکترومغناطیس هستند.

مهمترین نشانه های اثرگذاری این سامانه ها در زیر می آید:

حادثه اول؛ تسلط سپاه پاسداران ایران بر پهباد جاسوسی آمریکا که از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار بود و در سال 2011 یعنی 8 سال پیش، این سامانه منجر به فرود آوردن سالم پهباد آمریکایی در داخل ایران شد.

حادثه دوم؛ استفاده از تکنولوژی مشابه توسط روسیه در سال 2014 و اقدام بمب افکن روسی غیر مسلح به موشک در دریای سیاه که با سلاح الکترونیکی اش به کشتی آمریکایی ضربه زد.

بنابراین، سلاح سرّی ایران که به گفته تحلیلگران نظامی آمریکایی شباهت زیادی به سلاح روسها دارد، همان عاملی بود که باعث شد ترامپ از رجز خوانی دست برداشته و دست ردّ بر سینه گروه ب که خواستار جنگ با ایران بودند، بزند.

ارکان دولت پنهان آمریکا که اطلاعات و ارزیابی های دقیقی در مورد امکانات جنگی ایران دارند، به ترامپ هشدار دادند که هر گونه تحرکی علیه ایران، این کشور را وادار به استفاده از تمام ظرفیتهای خود در زمینه جنگ الکترونیک می کند که قادر است ناوهای دریایی و هوایی آمریکا را در دولت های خلیج فارس و غرب اقیانوس هند هدف قرار دهد.

هر گونه حمله نظامی آمریکا با هر حجمی نمی تواند بر تاسیسات استراتژیک نظامی یا شهری ایران که مورد حمایت گنبد الکترومغناطیسی عظیمی است، آسیب برساند. علاوه بر اینکه مهندسان نظامی می توانند در صورت نیاز قطر این گنبد را تا قطر گسترش دهند.

بنابراین، ورود به جنگ نظامی علیه ایران، خسارتهای سنگینی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت. این است دلیل واقعی عقب نشینی ناو غول پیکر آمریکا، ابراهام لینکلن از آبهای خلیج فارس.

شرایط مذکور، ترامپ را بر آن داشت تا به سمت صلح سوق پیدا کرده و از واسطه هایی برای قانع کردن مسئولان ایرانی در مورد مذاکره، استفاده کند. اما طرف ایرانی که منتظر لحظه سرنوشت سازی است که ایالات متحده مجبور به پذیرش مذاکره تحت شروط ایران شود.

نظرات بینندگان