arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

هاشمی‌طبا: بازی اهواز نشان‌دهنده نابسامانی مدیریت بود/دستور وزارت دخالت است

مدیر اسبق ورزش ایران گفت: آن‌شب امکان داشت حادثه‌های بزرگی اتفاق بیفتد، خوشبختانه خبری نشد اما امکان بالقوه‌اش وجود داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدمصطفی هاشمی طبا در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس و در مورد فینال پرحاشیه جام حذفی گفت: آنچه که من دیدم حکایت از نابسامانی،‌ ضعف شدید و چند پارگی در مدیریت داشت و هیچکدام از استانداردهای لازم، رعایت نشده بودند. علیرغم اینکه فیفا بارها تاکید کرده در راه‌پله‌هایی که تماشاچیان از آنها استفاده می‌کنند کسی ننشیند اما باز هم شاهد این بودیم که از این راه‌پله‌ها استفاده شد. ضمن اینکه باید حقوق تیم داماش که به عنوان میزبان مسابقه هم معرفی شده بود رعایت می‌شد.

هاشمی طبا در ادامه گفت: یک جمعیت متراکم را در آن هوای گرم در ورزشگاه شهدای فولاد جا داده بودند و بعد از آن نه می‌توانستند تماشاگران را به خارج از ورزشگاه هدایت کنند و نه می‌توانستند کار دیگری انجام دهند. علیرغم اینکه گفته بودند برای برگزاری این بازی و همچنین بازی‌های دیگر چندین جلسه امنیتی برگزار شده اما اتفاقات آن شب نشان می‌دهد ناهماهنگی‌های شدیدی بین قسمت‌های مختلف وجود داشت و تصمیم‌گیری‌های درستی انجام ندادند.

وی درمورد وضعیت و شرایط بازیکنان دو تیم عنوان کرد: بازیکنان دو تیم نزدیک به دو ساعت به رختکن می‌رفتند و دوباره وارد زمین می‌شدند که این مساله آنها را خسته کرده بود. اینکه بالاخره بازی برگزار شد بحث دیگری است اما چه شد که در ابتدا گفتند بازی برگزار نمی‌شود و سپس بازی برگزار کردند؟. این‌ها همه نقطه ضعف است و به نظرم در شب برگزاری این مسابقه یک نابسامانی شدید وجود داشت.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در ادامه افزود: انتخاب شهر اهواز با آن هوای گرم هم خودش نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. گفته بودند که بازی نباید در خرمشهر برگزار شود اما سپس بازی را در شهر اهوازی برگزار کردند که اگر از خرمشهر گرمتر نباشد خنک‌تر هم نیست. در آن هوای گرم و بعد از افطار شرایط سختی برای تماشاگران بوجود آمده بود. اگر از نظر مذهبی هم به این مساله نگاه کنیم؛ این تماشاگران از پیش از اذان مغرب تا حدود ساعت 2 بامداد در ورزشگاه حضور داشتند و باید پرسید که مسئولیت نماز آن‌ها را چه کسی برعهده می‌گیرد؟ همه دیدند که امکان هیچ کاری برای تماشاگران وجود نداشت. متاسفانه هیچ کدام از این موارد مورد توجه قرار نگرفتند.

هاشمی‌طبا درمورد اینکه اعلام شده با اعلام رسمی وزارت ورزش، برگزاری این بازی با دستور مستقیم از این وزارتخانه برگزار شد، گفت: اگر اینطور باشد این اتفاق دخالت حساب می‌شود. باید وزارت ورزش در برخی از موارد اعمال مدیریت کند. به نظر من برگزاری بازی غلط بود. برگزاری بازی با آن وضعیت نشان می‌دهد که خواستند تماشاگران را از ورزشگاه خارج کنند و بعد مسابقه را برگزار کنند که این اتفاق به نوعی کلک زدن به تماشاچی تلقی می‌شود و درست نبود. فرض کنید مسابقه برگزار نمی‌شد، چه اتفاقی می‌ افتاد اگر ما دیشب قهرمان جام حذفی را به هر دلیلی نمی‌شناختیم؟ بهتر از این بود که این اتفاقات بیفتد و همه بگویند که به ما کلک زدند!

وی درمورد اینکه طبق اعلام کارشناسان؛ بر اساس مقررات موجود اگر یک بازی بیش از یک ساعت و نیم دچار تاخیر شود باید به روز بعد موکول شود گفت: بله، این مساله و خیلی چیزهای دیگر هستند که متاسفانه به آنها توجه نشد. بهتر بود این بازی را برگزار نمی‌کردند. بازیکنی که حدود سه ساعت بعد از موعد مقرر مسابقه را شروع می‌کند، شدیدا در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. این بازی قرار بود ساعت 9 آغاز شود و بازیکنان از ساعت 6 بعدازظهر آماده بودند. آنها در سفر بودند و با این شرایط که مدام در حال جابجایی و رفت و آمد بودند تمام انرژی‌شان خالی می‌شد و به همین خاطر در خطر آسیب دیدگی بودند. بازی واقعا چنگی به دل نمی‌زد و یکی از دلایلش همین موضوع بود.

هاشمی‌طبا درخصوص اینکه به نظرش مقصر این اتفاقات چه کسی می‌تواند باشد گفت: در این مورد نمی‌توانم اظهار نظر روشنی داشته باشم اما به نظرم مقامات محلی در این اتفاقات خیلی تاثیر داشتند. به هر حال باید تحقیق شود و ببینند چه کسی و چرا تسامحکرده است. نباید به سادگی از این مساله عبور کنند. در آن شب امکان داشت حادثه‌های بزرگی اتفاق بیفتد، خوشبختانه خبری نشد اما بالاخره امکان بالقوه‌اش وجود داشت که آثار بدی پیدا شود.

نظرات بینندگان