arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸

ژاپن تایمز: سفر آبه به تهران باعث صلح و ثبات در خاورمیانه می شود

روزنامه ژاپن تایمز در مطلبی تحلیلی در ارتباط با اهمیت سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نوشت: تلاش "شینزو آبه" در سفر به ایران به عنوان دوست مشترک تهران و واشنگتن، کاستن از تنش های منطقه ای و صلح و ثبات خاورمیانه است و او با توجه به ظرفیت های توکیو می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه ژاپن تایمز در مطلبی تحلیلی در ارتباط با اهمیت سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نوشت: تلاش "شینزو آبه" در سفر به ایران به عنوان دوست مشترک تهران و واشنگتن، کاستن از تنش های منطقه ای و صلح و ثبات خاورمیانه است و او با توجه به ظرفیت های توکیو می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

این روزنامه انگلیسی زبان توکیو روز پنجشنبه در نوشتار خود افزود: در وهله اول باید به یاد داشت که ژاپن هم با ایران و هم با آمریکا روابط خوبی دارد، نخست وزیر این کشور در مقاطع مختلف با سران ایران و آمریکا دیدار کرده و مناسبات مطلوبی با هر دو طرف برقرار کرده است.
ژاپن تایمز ادامه می‌دهد: بر اساس همین روابط و ۶ دیدار پیشین آبه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روابط دو کشور تقویت شده است. افزون بر این، امسال مصادف با نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی دو کشور است که این دیدار را پرمعناتر می‌کند.
این روزنامه ژاپنی خاطر نشان می‌کند که ژاپن هرگز دارای تضادهای مذهبی و یا تاریخی با منطقه خاورمیانه نبوده است و توکیو درگیر هیچ مناقشه‌ای دراین عرصه‌ها نیست که همین امر باعث می‌شود با داشتن تاریخچه خوب و مناسبی، میانجیگری مطلوب برای کاستن از تنش‌ها باشد.
این نشریه تاکید می‌کند که به دلیل روابط خوب میان توکیو و تهران و با درنظرداشتن اینکه آبه احتمالاً پیشنهادهای مثبتی در ایران مطرح خواهد کرد و با توجه به دیداری که با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت، انتظار می‌رود راهکارهایی مطلوب یافت شود که برای هر دو طرف ایران و غرب قابل قبول و مورد توجه باشد.
ژاپن تایمز اضافه می‌کند که توکیو همیشه سعی کرده است به دور از فشارهای آمریکا در قبال مساله خاورمیانه موضعگیری و سیاستی مجزا و مستقل داشته باشد و همیشه از اسرائیل خواسته خویشتنداری نشان دهد و از عدالت خواهی فلسطین حمایت کرده است. حتی در مساله بلندی‌های جولان و اقدامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در باره مساله خاورمیانه، ژاپن تلاش کرده است از سیاست‌ها و راهبردهای وی فاصله بگیرد. فاصله گرفتن ژاپن از سیاست‌های ترامپ در راستای حمایت از اسرائیل باعث می‌شود تا دولت ایران برای ژاپن به عنوان یک میانجیگر، اعتبار قابل قبولی قائل شود.
این گزارش تاکید می‌کند که ژاپن همیشه حراست از نظم بین المللی را در دستور کار داشته است. این کشور توصیه‌های خود را در اختیار مقام‌های آمریکا و ایران گذاشته است و می‌گذارد یک عضو فعال بین المللی است که می‌خواهد بر اساس قوانین و حقوق بین المللی به کاهش تنش‌ها کمک کند.
ژاپن تایمز در مطلب تحلیلی خود آورده است که این کشور به دنبال صلح و راهبردهای مسالمت آمیز و شاهد افزایش تنش‌ها بوده است. این کشور پنج درصد از نفت خام خود را از ایران تأمین و ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش از تنگه هرمز عبور می‌کند و می‌خواهد با کاستن از تنش‌ها، باعث فاصله گرفتن آمریکا و ایران از درگیری نظامی شود.
این روزنامه ژاپنی نوشت: البته این میانجیگری برای آبه نخست وزیر ژاپن بی چالش نخواهد بود، زیرا این کشور باید اثبات کند که به غیر از روابط خوبی که با ترامپ برقرار کرده است می‌تواند در تصمیم گیری های دولت آمریکا نیز تأثیرگذار باشد. نخست وزیر آبه می‌تواند پیشنهادهایی ارائه کند و توصیه‌هایی برای هر دو طرف خواهد داشت، هر چند ژاپن نمی‌تواند به یکباره همه مشکلات میان ایران و آمریکا را حل و فصل کند، اما می‌خواهد به کاهش تنش‌ها و رفتن به سوی مصالحه گام بردارد.
این نشریه در مطلب خود می‌نویسد: ژاپن دارای قابلیت‌های بالایی و از اعتبار خوبی در جامعه بین المللی برخوردار است، یک قدرت اقتصادی بزرگ دنیا محسوب می‌شود و تنها عضو آسیایی گروه هفت است که توانایی‌ها و اعتبارات قابل قبولی برای میانجیگری و کاستن از تشنجات و تنش‌ها را در اختیار دارد.
روزنامه ژاپن تایمز؛ سفر آبه و میانجیگری او بین ایران و آمریکا را تلاشی منطقی توصیف کرده است که باید صورت گیرد، سیاستی که دولت ژاپن در پیش گرفته است و برای اجرای آن تلاش می‌کند. نخست وزیر آبه می‌تواند توانایی‌های دیپلماتیک خود را در این عرصه به نمایش بگذارد و چهره و سیاست جهانی فعال ژاپن را نشان دهد. تمامی تلاش‌های روزهای آینده دولت توکیو برای کاستن از تنش‌ها، می‌تواند آزمون بزرگی برای آینده ژاپن باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان