arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸

رایزنی مسکو با گروه‌های سودانی/ خروج کارمندان سازمان ملل از خارطوم

سازمان ملل اعلام کرد، به دلیل اوضاع امنیتی نابسامان سودان، برخی از کارمندان غیرنظامی خود را از این کشور خارج می‌کند. همچنین وزارت خارجه روسیه از رایزنی با همه گروه‌های سودانی خبر داد و خواستار سرکوب همه افراط‌گرایان شد. آمریکا نیز از شهروندان مقیم خود در سودان خواست احتیاط کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سازمان ملل اعلام کرد، به دلیل اوضاع امنیتی نابسامان سودان، برخی از کارمندان غیرنظامی خود را از این کشور خارج می‌کند. همچنین وزارت خارجه روسیه از رایزنی با همه گروه‌های سودانی خبر داد و خواستار سرکوب همه افراط‌گرایان شد. آمریکا نیز از شهروندان مقیم خود در سودان خواست احتیاط کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری روسیا الیوم، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت: برخی از کارمندان این سازمان برای انجام مأموریت‌های مهم در سودان باقی خواهند ماند و کارمندانی که منتقل می‌شوند غیرنظامی هستند. وی در خصوص تعداد کارمندانی که منتقل خواهند شد یا مکان انتقال آنها و نیز در باره زمان بازگشتشان هیچ اطلاعاتی ارائه نداد.

در همین راستا، میخایل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: ما با همه گروه‌های اجتماعی و سیاسی در سودان رایزنی کردیم و من با رهبران شورای انتقالی، گروه‌های مخالف و دیگر گروه‌های سیاسی این کشور مذاکره کردم.

وی افزود: اوضاع سودان بسیار پیچیده است اما ما از حل همه مسائل از طریق گفت و گوی ملی و اتخاذ تصمیمات توافقی برای دوره انتقالی حمایت می‌کنیم، دوره‌ای که باید به برگزاری انتخابات سراسری ختم شود.

بوگدانوف با بیان اینکه روسیه با مداخله بیگانگان در درگیری سیاسی داخلی سودان مخالف است، تاکید کرد: مقامات سودان باید افراط گرایان را سرکوب کنند و تشکیل مجدد نظام، مبارزه با تندروها و کسانی که خواستار برقراری ثبات در این کشور نیستند، ضرورت دارد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: از برگزاری انتخابات در سودان حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، سفارت آمریکا در سودان همچنان بسته است و شهروندان آمریکایی که در این کشور حضور دارند باید برای خروج از سودان برنامه‌ریزی کنند. این وزارت‌خانه از شهروندان آمریکایی خواست از خانه‌های خود خارج نشوند و در شرایط اضطراری احتیاط کنند.

پیش از این هم ایالات متحده در ماه آوریل نسبت به سفر غیر ضروری شهروندان خود به سودان هشدار داده و دستور داده بود همه کارمندان غیرضرور خود از سفارت‌ آمریکا در خارطوم خارج شوند.

انگلیس هم از شهروندان خود خواست به دلیل وضعیت سیاسی و امنیتی سودان به این کشور سفر نکنند. لندن اعلام کرد، تعدادی از کارمندان خود را از خارطوم خارج خواهد کرد.

پس از اینکه ارتش سودان در پی اعتراضات گسترده مردمی ۱۱ آوریل عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع این کشور را پس از سه دهه حکومت برکنار کرد، شورای نظامی انتقالی را برای اداره موقت کشور تشکیل داد و اوضاع پس از آن متشنج شد که گروه‌های همپیمان با این شورا روز دوشنبه اعتصاب مخالفان را در برابر مقر فرماندهی ارتش متفرق کردند و به دنبال این امر دست کم ۱۰۱ تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

نظرات بینندگان