arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

ارزش پول ملی آفریقای جنوبی به پایین‌ترین حد رسید

ارزش هر دلار در مبادلات امروز به ۱۵ راند رسید. ارزش راند که این هفته در برابر دلار ۱.۷ درصد کاهش یافته بود در معاملات روز جمعه با کاهش یک درصد دیگر همراه شد تا علاوه بر شکسته شدن سه کانال پیاپی در این هفته، ارزش پول ملی آفریقای جنوبی در برابر دلار به پایین‌ترین سطح تاریخ خود برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارزش هر دلار در مبادلات امروز به ۱۵ راند رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از بیزینس تک، ارزش راند که این هفته در برابر دلار ۱.۷ درصد کاهش یافته بود در معاملات روز جمعه با کاهش یک درصد دیگر همراه شد تا علاوه بر شکسته شدن سه کانال پیاپی در این هفته، ارزش پول ملی آفریقای جنوبی در برابر دلار به پایین‌ترین سطح تاریخ خود برسد. آخرین بار راند در سال ۲۰۰۸ وارد کانال ۱۴ راندی در برابر هر دلار شده بود.

سقوط آزاد ارزش پول ملی بزرگ‌ترین اقتصاد قاره آفریقا پس از آن شدت گرفت که رشد سه ماهه نخست امسال این کشور منفی ۳.۲ درصد اعلام شد. این کاهش رشد در کنار نگرانی‌ها از فشار بیشتر دولت به بانک مرکزی برای استفاده از منابع ارزی خود به موج تازه تقاضای خرید دلار در این کشور دامن زده است.

هر چند برخی مقامات دولتی و از جمله وزیر خزانه داری آفریقای جنوبی فشار دولت بر بانک مرکزی این کشور را تکذیب کرده اند اما هنوز گرانی‌های جدی در خصوص استقلال این بانک وجود دارد.

بیانکا بوتس، کارشناس مسائل مالی در مؤسسه "پرگرید تریژری سولوشنز" گفت: در حالی که دلار در بازارهای جهانی کاهش محسوسی داشته است شرایط ویژه آفریقای جنوبی باعث رسیدن آن به قله‌های تاریخی جدیدی شده است. محدوده‌های تکنیکال با سطوح فعلی دلار همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد در حال حاضر دلار مانند یک چاقوی داغ که به کره نزدیک می‌شود به راند حمله کرده است.

در شرایطی که اقتصاددانان انتظار دارند اقتصاد آفریقای جنوبی امسال را با دشواری‌های زیاد به پایان ببرد، امیدواری‌ها برای تقویت محسوس ارزش راند تقریباً از بین رفته است. در برابر سایر ارزهای معتبر، هر پوند به ازای ۱۹.۰۶ راند و هر یورو به ازای ۱۶.۹۰ راند مبادله شد.

نظرات بینندگان