arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

سازمان ملل: ۴ میلیون ونزوئلایی مجبور به فرار از کشورشان شدند

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه در ژنو اعلام کرد: چهار میلیون ونزوئلایی به خاطر بحران های اقتصادی و سیاسی، کشورشان را ترک کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس بیانیه مشترک این سازمان با سازمان بین المللی مهاجرت، بر ضرورت کمک به کشورهای میزبان این آوارگان که بیشتر شامل کشورهای آمریکای لاتین و در راس آنها کولومبیا، پرو، شیلی، اکوادور، برزیل و آرژانتین هستند، تاکید شده است.

بانک مرکزی ونزوئلا هشتم خردادماه نرخ تورم در این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی را به یکصد و ۳۰ هزار و شصت درصد اعلام کرد.

ونزوئلا چندین سال است که در نتیجه تحریم های یکجانبه آمریکا با مشکلات شدید اقتصادی و تورم افسارگسیخته روبه رو بوده و پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در امریکا و اعمال تحریم های این کشور، اوضاع سیاسی و اقتصادی آن بحرانی تر شده است.

دولت آمریکا در ادامه اعمال تحریم های خود علیه دولت «نیکولاس مادورو» که واشنگتن آن را به رسمیت نمی شناسد، ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)، شرکت نفتی دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (PDVSA) را تحریم کرد، اقدامی که مشکلات اقتصادی این کشور آمریکای جنوبی را تشدید کرد.

دولت ترامپ تنها بحران اقتصادی ونزوئلا را تشدید نکرده است، بلکه با به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رئیس جمهوری خودخوانده و حمایت بی دریغ از آن و تهدید به حمله نظامی علیه دولت مادورو، به بحران سیاسی در این کشور دامن زده است.

ونزوئلا از ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) که در آن «خوان گوایدو» رییس مجلس ملی این کشور خود را به عنوان رییس جمهوری موقت معرفی کرد، بحرانی است.
پس از این حادثه، هرچند آمریکا، پارلمان اروپا و بسیاری از کشورهای اروپایی، وی را به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند، کوبا به همراه ایران، ترکیه، روسیه و بولیوی، با کودتا خواندن این اقدام گوایدو، از مادورو حمایت کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان