arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

با دستور مادورو، مرز ونزوئلا و کلمبیا بازگشایی شد

نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دستور بازگشایی مرز مشترک با کلمبیا در ایالت تاچیرای این کشور را صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دستور بازگشایی مرز مشترک با کلمبیا در ایالت تاچیرای این کشور را صادر کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: در فوریه ۲۰۱۹( اسفند ۹۷) ونزوئلا سه گذرگاه کلیدی در مرز با کلمبیا را مسدود کرد. بسته شدن بخشی از این مرز پس از آن صورت گرفت که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا با نقض حکم ممنوع‌الخروجی خود برای شرکت در یک کنسرت وارد خاک کلمبیا شده بود.

این کنسرت با حمایت مالی «ریچارد برانسون» فعال تجاری و سرمایه‌گذار انگلیسی برگزار شد تا توجه‌ها را به وضع ونزوئلا جلب کرده و حمایت آمریکا و متحدانش از گوایدو را نشان دهد.

در آن هنگام مادورو گفته بود: صبر ما به سر آمده و تحمل نمی کنیم که خاک کلمبیا برای حمله به ونزوئلا مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، تصمیم گرفتم که تمام روابط سیاسی و دیپلماتیک با دولت فاشیست کلمبیا را قطع کنم. متعاقباً وزیر امور خارجه ونزوئلا، دولت کلمبیا را به تلاش برای کودتا و حمایت از کودتاگران در کشورش متهم کرد؛ چرا که به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وقوع کودتا در یکی از پایگاه های نظامی ونزوئلا علیه دولت مادورو، رئیس جمهوری کلمبیا از نظامیان ونزوئلایی خواسته بود به خوان گوایدو بپیوندند.

کارشناسان سیاسی، بازگشایی مجدد مرز را نشانه ای از بهبود اوضاع و بازگشت درجه ای از ثبات سیاسی به ونزوئلا می دانند.

مادورو درباره تصمیم بازگشایی مرز با کلمبیا در صفحه کاربری توییتر اش نوشت: دستور دادم که این مرز در ایالت تاچیرا امروز بازگشایی شود؛ ملت ما ملت صلح طلبی است که بشدت از استقلال خود دفاع می کند.

مشکلات اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشاند. در سال ۲۰۱۵ این کشور با بیش از ۱۰۰ درصد تورم بالاترین نرخ تورم در جهان را داشت که بالاترین میزان در تاریخ این کشور نیز بود. در سال ۲۰۱۶ نرخ تورم به ۷۰۰ درصد رسید و در سال ۲۰۱۷ نرخ باور نکردنی ۲۰۰۰ درصد را پشت سر گذاشت. در پایان سال ۲۰۱۸ نرخ تورم این کشور به بیش از ۸۰ هزار درصد رسید، و صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده که در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) نرخ تورم در این کشور به ۱۰ میلیون درصد برسد.
بحران اقتصادی در این کشور باعث عدم اعتماد به دولت حاکم، کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شد. ظرف سال‌های گذشته دستکم سه میلیون نفر از این کشور به دلیل فقط، گرسنگی، بیکاری و افزایش جرم و جنایت به کشورهای دیگر گریخته‌اند.
در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) خوان گوایدو رییس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت نیکولاس مادورو، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد؛ از آن زمان تا کنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان