arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

مخالفان سودانی با میانجیگری اتیوپی موافقت کردند

گروه‌های آزادی و تغییر سودان میانجی‌گری که توسط اتیوپی میان معترضان با شورای نظامی انتقالی برای حل بحران در این کشور انجام می‌شود، با چند شرط پذیرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، یک منبع در گروه‌های آزادی و تغییر سودان در گفت‌وگویی با شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد که این گروه‌ها با میانجی‌گری اتیوپی برای حل بحران با شورای نظامی موافقت کرده، اما چند شرط برای از سرگیری مذاکرات مطرح کردند.

این منبع اظهار کرد: این شروط شامل عذرخواهی شورای نظامی انتقالی بابت جرائم مرتکب شده و اعتراف به در هم شکستن تحصن تظاهرکنندگان، آزادی زندانیان و اسرای جنگی، فراهم کردن انواع آزادی‌ها، لغو مسدود کردن اینترنت و نیز جمع‌آوری تمامی مظاهر نظامی از خیابان‌ها است.

این منبع افزود: این گروه‌ها با هر اقدامی پیش از تحقق این شروط مخالف هستند.

پیشتر آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی روز جمعه جهت میانجی‌گری میان دو طرف سودانی وارد این کشور شده و با نمایندگان دو طرف دیدارهای جداگانه‌ای داشت.

در همین حال، نیروهای امنیتی سودان محمد عصمت، یکی از رهبران مخالفان را پس از آنکه در قالب ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر در نشستی با نخست وزیر اتیوپی شرکت کرده بود، بازداشت کردند.

همزمان، محمد حسن لبات، فرستاده اتحادیه آفریقا به سودان در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی با اشاره به اینکه گروه‌های آزادی و تغییر هیچ گونه مخالفت اولیه‌ای برای بازگشت به مذاکرات نشان ندادند، اظهار کرد: شورای نظامی انتقالی برخورد خوبی با پیشنهادات اتحادیه داشت.

فرستاده اتحادیه آفریقا به سودان اظهار کرد: در نشست‌ها و دیدارهایی با نمایندگان شورای نظامی و نیز نمایندگان گروه‌های آزادی و تغییر، اقدامات ضروری برای پیشبرد مذاکراتی که به تازگی متوقف شده است، بررسی شدند.

لبات گفت: ما هیچ‌گونه مخالفت اولیه‌ای از گروه‌های آزادی و تغییر برای بازگشت به مذاکرات مشاهده نکردیم. آنها تنها برخی مسائلی که باید پیش از ورود به مذاکرات رسمی انجام گیرد، یادآور شدند و ما به دنبال آن هستیم که از این مشکلات عبور کنیم.

مدنی عباس، یکی از رهبران این گروه‌ها پیش‌تر در گفتگویی با اسکای نیوز فاش کرده بود، اصل مذاکره با شورای نظامی در حال حاضر مطرح نیست.

لبات درباره سفر آبی احمد به خارطوم نیز گفت: بدون تردید سفر نخست‌وزیر اتیوپی تاثیر مثبتی داشته و روندی که ما بر آن تمرکز کرده‌ایم، تقویت خواهد کرد.

وی افزود: اتیوپی کشور مهم و همسایه بزرگ سودان است و دو کشور روابط جدی با یکدیگر دارند و نمی‌توان از نقش این کشور چشم‌پوشی کرد.

فرستاده اتحادیه آفریقا در ادامه جزئیات طرحی که برای نشست‌ها ارائه کرده بود، فاش کرد و گفت: اتحادیه یک طرح سه مرحله‌ای دارد که مرحله اول آن حل مشکلات و بازگرداندن امور به شرایط عادی است. هدف از مرحله دوم این طرح بازگشت به مذاکرات و رسیدگی به مشکلات موجود بوده و مرحله آخر نیز گرفتن تضمین‌ها و اجرای نتایج گفتگو و جذب شرکای بین‌المللی در این راستا و حمایت از دولت است.

او در پایان گفت: باید اعتمادسازی صورت بگیرد و در حال حاضر، این شرط اساسی مذاکرات به ویژه پس از اتفاقات رخ داده است.

در همین راستا، برخی منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اظهار کردند، پیش از سفر آبی احمد به خارطوم، یک هیات عالی رتبه عربستانی-اماراتی نیز سفر محرمانه‌ای به خارطوم داشته و با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان دیدار کردند.

برخی منابع در فرودگاه خارطوم اظهار کردند، خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه این کشور به همراه محمد دحلان، مشاور ولیعهد ابوظبی روز جمعه پیش از نخست وزیر اتیوپی با یک فروند هواپیمای شخصی از ابوظبی وارد خارطوم شدند و محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان به استقبال آنها رفته و این هیات با البرهان دیداری داشت و سپس سودان را به مقصد عربستان و از آنجا به ابوظبی ترک کرد.

نظرات بینندگان