arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

کارگردان «خشکسالی و دروغ»: افزایش دستمزد بازیگران منطقی است

پدرام علیزاده می‌گوید که بازیگری که دو سال پیش برای حضور در یک فیلم سینمایی حدود ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌خواست امروز حداقل ۸۰۰ میلیون تومان دستمزد طلب می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پدرام علیزاده می‌گوید که بازیگری که دو سال پیش برای حضور در یک فیلم سینمایی حدود ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌خواست امروز حداقل ۸۰۰ میلیون تومان دستمزد طلب می‌کند.

پدرام علیزاده (کارگردان جوان سینما) که با دو فیلم قبلی خود توانسته در گیشه موفق باشد و به فروش خوبی برسد، قصد دارد فیلم سوم خود را به نام «خارج از دستور» بسازد اما با مشکلاتی در زمینه تامین سرمایه مواجه شده است.

علیزاده با اشاره به آخرین روند ساخت فیلم خارج از دستور گفت: بعد از آنکه فیلم «خشکسالی و دروغ» را ساختم و خوشبختانه این فیلم هم برگشت سرمایه داشت و هم به سودآوری رسیده بود، تصور می‌کردم با پولی که از فروش فیلم حاصل شده، می‌توانم فیلم بعدی خود را بسازم اما متاسفانه آنقدر مسیر گرفتن مجوز برای ساخت فیلم بعدی طولانی شد که حدود یک سال و نیم درگیر گرفتن مجوز بودم و در این مدت شرایط اقتصادی نیز کاملا تغییر کرد.

او ادامه داد: تا یک سال و نیم پیش با سرمایه‌ای که داشتم، می‌توانستم حدود ۸۰ درصد هزینه‌های ساخت یک فیلم را تامین کنم اما با تغییرات اقتصادی رخ داده با آن پول فقط امروز می‌توان حدود ۳۰ درصد هزینه‌های ساخت یک فیلم را تقبل کرد و مجبورم که برای ساخت فیلم به سراغ سرمایه‌گذاران مختلف بروم.

علیزاده با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی ضربه پیش‌بینی نشده‌ای به روند تولید فیلم در سینما ایران زده است، گفت: از دو سال گذشته تغییرات شدیدی در میزان دستمزد بازیگران به وجود آمده است و به صورت سرسام‌آور دستمزدها به ویژه برای بازیگران استار و نقش اول افزایش پیدا کرده است و این مسئله ساخت فیلم را برای کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان مستقل که به بودجه‌های دولتی دسترسی ندارند، سخت کرده است.

کارگردان فیلم آخرین سرقت ادامه داد: دستمزد برخی بازیگران حداقل پنج برابر افزایش پیدا کرده و بازیگری که دو سال پیش برای حضور در یک فیلم بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان دستمزد می‌گرفت، امروز در هنگام عقد قرارداد فیلم جدید به راحتی از ارقامی بین ۸۰۰ میلیون الی یک میلیارد تومان صحبت می‌کند. اگر من بخواهم حداقل دو یا سه بازیگر خوب در فیلم داشته باشم باید حدود سه میلیارد تومان فقط دستمزد بازیگر بدهم و همین مسئله هزینه تولید را افزایش داده است درحالیکه در سه سال گذشته کل هزینه ساخت یک فیلم خوب نهایتا سه میلیارد تومان می‌شد ولی امروز هزینه ساخت یک فیلم جمع و جور آپارتمانی بیشتر از سه میلیارد تومان می‌شود.

کارگردان خشکسالی و دروغ با اشاره به اینکه حق اهالی سینماست که دستمزدها و شرایط اقتصادی خود را با وضعیت روز وقف بدهند، افزود: افزایش پنج برابری فقط ویژه تعدادی از بازیگران شناخته شده است و برخی دیگر از بازیگران کمتر شناخته شده و همچنین عوامل حرفه‌ای پشت دوربین حداکثر دستمزدهایشان حدود یک تا یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده که تقریبا منطقی و قابل قبول‌تر است.

او ادامه داد: از سوی دیگر جذب سرمایه برای فیلم‌سازان با استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار سخت شده است زیرا هم دستمزد و هزینه ساخته فیلم افزایش پیدا کرده و هم بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه دارند تا در فیلم‌های کمدی سرمایه‌گذاری کنند نه فیلم‌های اجتماعی.

علیزاده ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش تعجب‌برانگیز دستمزدها و به دنبال آن هزینه‌های ساخت فیلم در سالهای اخیر علاوه بر بهم ریختگی وضعیت اقتصادی، افرادی وارد حوزه تهیه‌کنندگی شدند که برایشان بازگشت سرمایه از سینما مهم نبوده است و یا اینکه پولی که در سینما هزینه کردند برای خودشان نبوده است لذا راحت خرج کردند و دوست داشتند که محبت اهالی سینما را به خودشان جلب کنند و در سینما حاتم‌بخشی‌هایی کردند که باعث شد ما به عنوان سازندگان فیلم مستقل دیگر نتوانیم با افرادی که با این تهیه‌کنندگان همکاری کردند به توافق مالی برسیم.

او ادامه داد: تخصص نداشتن برخی افراد به عنوان تهیه‌کننده فیلم و همچنین متحد نبودن اصناف تهیه‌کنندگی در سینما مزید بر علت شده تا ما شاهد یک بی‌نظمی اقتصادی در حوزه سینما باشیم و برگرداندن این وضعیت به شرایط گذشته بسیار سخت شده اما می‌توان و باید به آینده امیدوار بود و فیلم مستقل خود را ساخت.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان