arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

خواص گیاهان دارویی که باید با آن ها آشنا شوید

شاید کمتر کسی با طب آیورودا هندی آشنایی داشته باشد. این شاخه از طب هند ریشه در مصرف مواد غذایی خاص و دوری از برخی عناوین دیگر است. زنجبیل در این طب هندی جایگاه ویژه‌ای دارد. این گیاه علاوه بر داشتن خاصیت ضد باکتری و ضدویروسی، با افزایش سطح هورمون‌های آرامش‌بخش موجب تسکین اعصاب فرد مصرف کننده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این مطلب برخی از خواص گیاهان دارویی که بعضا به عنوان چاشنی در غذا هم از آنها استفاده می کنیم را برایتان معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید.

خواص گیاهان دارویی که باید با آن ها آشنا شوید

دارچین و برخی از مهمترین خواص آن

دارچین از درخت دارچین به دست می‌آید و یکی از مرسوم‌ترین اشکال مصرف آن، به‌صورت پوست خشک شده دارچین است. این درخت در نواحی هندوستان و چین بیش از سایر نقاط دنیا یافت و کشت می‌شود. نوع بومی سریلانکایی دارچین وجود دارد که با دارچین سیلانی شناخته می‌شود. بوی درخت دارچین می‌تواند شعاع بزرگی را درگیر کند. معمولاً همه قسمت‌های دارچین بو خوبی از خود متصاعد می‌کند. از قرون وسطی دارچین به عنوان درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

رومیان و مصریان باستان از دارچین به عنوان خوشبو کننده در مراسم مذهبی مخصوصاً در مراسم خاک‌سپاری و مومیایی استفاده می‌کردند. همچنین از دارچین به عنوان تولید کننده روغن مقدس در برخی از ادیان نام برده شده است. دارچین در اواسط دوران اروپا کنونی به عنوان قسمتی از غذای اشرافیان و طبقه خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت و تجارت آن از سریلانکای کنونی آغاز می‌شد. به زودی و با گذشت زمان، سریلانکا امتیاز دارچین را از دست داد و همه دنیا توانستند دارچین را کشت و صادر کنند. دارچین سابق بر زمان کشت عمومی در جهان در تجارت‌های دریایی موجب جنگ و خونریزی می‌شد اما اکنون دارچین موجب راحتی و خواص سلامتی برای مردم است. خواص گیاهان دارویی بسیار زیاد هستند در اینجا به خواص دارچین اشاره خواهیم کرد.

برخی از خواص دارچین عبارت است از:
• کاهنده استرس
• کاهش ابتلا به بیماری قلبی
• ضد دیابت
• از بین برنده سلول سرطانی
• یک خوشبوکننده طبیعی دهان

زنجبیل و برخی از مهمترین خواص آن

زنجبیل یا زنجفیل نام گیاهی خوراکی و ادویه‌ای به همین نام است. تصور بر این هست که زنجبیلی که به صورت ادویه و خوراکی وجود دارد، قسمتی از ریشه گیاه است، در حالی که ساقه متورم شده گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات متعددی بر روی زنجبیل انجام شده است که همگی از ضد سرطانی بودن آن حاکی است. مهم‌ترین سرطان‌هایی که با مصرف زنجبیل درصد احتمال بروز کمتری خواهند داشت سرطان روده و تخمدان است.

زنجبیل به عنوان گیاه در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین بار در سده نخست میلادی جنبه پزشکی زنجبیل در میان مردم امریکا و اروپا مطرح و از آن به عنوان دارو استفاده شد. گیاه زنجبیل سابق بر استفاده دارویی به عنوان افزودنی به غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شاید کمتر کسی با طب آیورودا هندی آشنایی داشته باشد. این شاخه از طب هند ریشه در مصرف مواد غذایی خاص و دوری از برخی عناوین دیگر است. زنجبیل در این طب هندی جایگاه ویژه‌ای دارد. این گیاه علاوه بر داشتن خاصیت ضد باکتری و ضدویروسی، با افزایش سطح هورمون‌های آرامش‌بخش موجب تسکین اعصاب فرد مصرف کننده می‌شود. در غرب از زنجبیل به عنوان عاملی برای کاهش اثرات ناشی از مسافرت، تهوع و سرگیجه نیز استفاده شده است. خواص گیاهان دارویی بسیار زیاد هستند در اینجا به خواص زنجبیل اشاره خواهیم کرد.
برخی از خواص زنجبیل عبارت است از:

• کاهش درد ناشی از جراحی‌ها
• کاهش درد دندان
• کمک کننده به هضم غذا
• درمان سرماخوردگی
• افزایش میل جنسی
• درمان آرتریت

جینسینگ و برخی از مهمترین خواص آن

جینسینگ گیاهی است که در امریکای شمالی و همچنین آسیای شرقی کشت می‌شود. انواع مختلفی از جینسینگ وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها جنسینگ آمریکایی، کره‌ای قرمز، هندی و سیبری است. جینسینگ آمریکایی گونه محبوب‌تری از جنسینگ است. جنسینگ آمریکایی به واسطه داشتن ترکیبات مفیدتر در طب سنتی چینی نیز استفاده شده است. بومیان آمریکایی از این گیاه برای رفع تب، سردرد و همچنین سوء هاضمه استفاده می‌کردند. همچنین برآورد شده است که جینسینگ می‌تواند خواص ضد سرطانی نیز داشته باشد.

البته جینسینگ نام عمومی برای ریشه‌های مختلفی است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها پاناکس جینسینگ (جنسینگ آسیایی) و پاناکس کوینکوفولیوس (جنسینگ آمریکایی) دارای ارزش غذایی و درمانی جنسینگ اصیل هستند. عناوینی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. از دیگر انواع جنسینگ ها نباید انتظار مشابه این دو گونه را داشت.

واژه عجیب پاناکس به معنی درمان همه دردها است. این لقب برای جینسینگ مدیون طب چینی و استفاده از جینسینگ به عنوان درمان کننده بیماری‌های مختلف است. از جنسینگ اسیایی به عنوان پادشاه گیاهان دارویی نیز یاد می‌شود؛ اما معنی جنسینگ می‌تواند طیف وسیعی از مفاهیم را در برگیرد که مهم‌ترین آن را می‌توان جوهر انسانی دانست. این نام‌گذاری به واسطه شباهت زیاد ریشه جینسینگ به اندام و آناتومی انسان دارد. خواص گیاهان دارویی بسیار زیاد هستند در اینجا به خواص جینسینگ اشاره خواهیم کرد.

برخی از خواص جینسینگ عبارت است از:

• کم شدن استرس
• مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر
• درمان اختلالات جنسی در مردان
• تقویت سیستم دفاعی بدن
• جلوگیری از شوره سر و بهبود رشد مو

 

نظرات بینندگان