arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

در دیدار وزیر خارجه آلمان با رئیس جمهور عراق چه گذشت؟

وزیر خارجه آلمان که به عراق سفر کرده، با رئیس جمهور این کشور دیدار و از نقش بغداد در «تقویت صلح و ثبات منطقه» تمجید کرد. برهم صالح هم اعلام کرد که موضع عراق در قبال بحران‌های منطقه، «ثابت» است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه آلمان با رئیس جمهور عراق دیدار کرد

وزیر خارجه آلمان که به عراق سفر کرده، با رئیس جمهور این کشور دیدار و از نقش بغداد در «تقویت صلح و ثبات منطقه» تمجید کرد.

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان امروز وارد عراق شد و ساعتی قبل با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

دفتر برهم صالح رئیس جمهور عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صالح در دیدار ماس تأکید کرد که موضع عراق در قبال بحران‌های منطقه، «ثابت» است.

خبرگزاری واع عراق به نقل از این بیانیه اعلام کرد «برهم صالح رئیس جمهور عراق امروز در کاخ السلام (صلح) میزبان هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و هیأت همراه بود و در این دیدار، بر «تقویت روابط دو کشور، سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های موجود جهت تحقق منافع مشترک بخصو در دو حوزه اقتصادی و صنعتی» تأکید شد.

رئیس جمهور عراق در این دیدار بر «ضرورت هماهنگی مواضع با کشورهای اروپایی در خصوص بسیاری از مسائل مهم در عرصه منطقه و بین‌الملل» تأکید کرد و گفته «موضع عراق در قبال بحران‌های منطقه، ثابت است».

طبق بیانیه رئیس جمهوری عراق،‌ «تأسیس نظام باثبات منطقه‌ای، تقویت تکامل مثبت بین‌المللی و به رسمیت شناختن منافع متقابل، تنها راه دوری کشور و منطقه از سایه کشمکش‌هاست... و عراق بخشی اصلی از عمق عربی و اسلامی است و نمی‌تواند از مسئولیت‌هایش در قبال منافع مشترک و شراکت در تحقق صلح و امنیت در منطقه، شانه خالی کند».

در مقابل، ماس نیز با یادآوری تعهد کشورش به «حمایت از عراق در همه حوزه‌ها» بر توسعه مناسبات دو کشور تأکید و از «نقش محوری عراق در تقویت پایه‌های صلح، امنیت و ثبات منطقه، تمجید کرد».

ماس اواسط دسامبر سال 2018 نیز به عراق سفر و اعلام کرده بود که «آلمان به حمایت از شهروندان عراقی به عنوان دوست و شریک مورد اطمینان خود ادامه می‌دهد».

ماس امروز وارد بغداد شد و قرار به دیگر کشورهای منطقه نیز سفر کند. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده، ماس در جریان سفر منطقه‌ای خود، به اردن، امارات عربی متحده و جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کند.

وزیر خارجه آلمان جمعه شب وارد اردن شد تا با نیروهای آلمانی مستقر در این کشور دیدار کند. او بعد از اردن وارد عراق شد.

نظرات بینندگان