arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

طالبان: آمریکا از داعش پشتیبانی هوایی و اطلاعاتی می کند

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی گفت: گروه تروریستی داعش در مناطق شرقی افغانستان از کمک نیروی هوایی و اطلاعاتی آمریکا برخوردار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی گفت: گروه تروریستی داعش در مناطق شرقی افغانستان از کمک نیروی هوایی و اطلاعاتی آمریکا برخوردار است.

به گزارش ایرنا، ژنرال «فرانک مکنزی» گفته بود که داعش از افغانستان قصد حمله به آمریکا را دارد و حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، از وقوع این حمله جلوگیری کرده است.

ذبیح الله مجاهد افزود: داعش در افغانستان تهدید قابل توجهی نیست و اگر حمایت هوایی آمریکا از این گروه تروریستی در شرق افغانستان نبود، استان ننگرهار را از وجود آنها پاکسازی می‌کردیم.

وی ادامه داد: فتنه داعش از ابتدای ظهور در افغانستان از کمک آمریکا برخوردار بود و البته داعش عددی نیست که تهدید خوانده شود.

مجاهد تاکید کرد که طالبان داعش را در بیشتر مناطق افغانستان نابود کرده است و دلیل ادامه حضور این گروه تروریستی در مناطق شرقی افغانستان نیز کمک نیروی هوایی و اطلاعاتی آمریکا است.

وی ادامه داد که نظامیان آمریکایی با بمباران خطوط طالبان از ریشه کردن داعش جلوگیری می‌کنند.

مجاهد تصریح کرد که گفته‌های مقامهای آمریکایی با عملکرد آنها تناقض دارد، آنها از نام و وجود داعش برای ادامه حضور نظامی در افغانستان استفاده می‌کنند.

شماری از کارشناسان افغان بر این عقیده هستند از آنجایی که آمریکایی‌ها در شش دور از مذاکرات دوحه قطر با طالبان دستاوردی نداشتند، از اهرم داعش برای فشار روی طالبان استفاده می‌کنند.

برخی نیز معتقدند از آنجایی که آمریکاییها برای خروج از افغانستان تغییر عقیده داده‌اند، به دنبال بهانه‌ای برای تداوم حضور نامشروع خود هستند.

پیش از این غربی‌ها از حضور ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان سخن گفته بودند اما پس از پایان دور ششم مذاکرات دوحه قطر، تعداد گروههای این لیست به عدد ۳۰ افزایش یافت.

افزایش دشمن‌های فرضی برای حضور غیر مشروع نظامیان غربی در افغانستان، از مدت‌ها پیش در دستور جنگ روانی پنتاگون بود و داعش نیز در کانون این جنگ قرار دارد.

حضور ۱۸ ساله نظامیان آمریکایی در افغانستان، نه تنها برای مردم این کشور امنیت نیاورده است، بلکه هر روز بر شدت ناامنی در مناطق مختلف این کشور افزوده می‌شود.

آمریکایی‌ها سالانه ۵۰ میلیارد دلار برای امنیت سربازان خود در افغانستان هزینه می‌کنند.

سخنگوی طالبان چندی پیش اعلام کرده بود که برای بیرون راندن اشغالگران حملات خود را علیه نیروهای متجاوز آمریکایی شدت می‌بخشند.

مسوول مذاکرات صلح طالبان با آمریکا در دوحه قطر، نیز گفته بود پس از شکست دو ابرقدرت در افغانستان (بریتانیا و شوروی) به زودی ابرقدرت آمریکا نیز از این کشور پا به فرار خواهد گذاشت.

 

نظرات بینندگان