arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

نشنال اینترست: پمپئو ارزیابی ضعیفی درباره ایران ارائه داد

نشریه نشنال اینترست، ارزیابی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در ادعای نقش ایران در حمله به نفتکش ها را «ضعیف» توصیف کرد و این اظهارات را نگران کننده خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشنال اینترست در گزارشی به قلم «کورت میلز» خبرنگار امور خارجه این نشریه آمریکایی افزود: در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا اساساً ایران را مسئول حمله به تانکرها در دریای عمان قلمداد کرده اما برخی دیگر از مقامات، محتاطانه عمل کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد دولت ترامپ بعد از چند هفته عقب نشینی از مواضع جنگ طلبانه خود علیه جمهوری اسلامی، موضع خود را روز پنجشنبه و به دنبال حملات به دو تانکر نفت در دریای عمان تغییر داد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با خبرنگاران از شهر «فاگی باتم» در واشنگتن دی سی گفت: «رزمایش های اخیر ایران تهدیدی آشکار علیه امنیت بین المللی، حمله‌ای آشکار علیه آزادی کشتیرانی و کمپینی غیرقابل عبور برای تشدید تنش‌ها از سوی ایران است»

روز پنجشنبه دو نفتکش در اقدامی مشکوک به حمله در دریای عمان مورد اصابت قرار گرفتند. یکی از این نفتکش‌ها با نام کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما در حال حرکت بود و از عربستان به مقصد سنگاپور و تایلند فرآورده‌های نفتی حمل می‌کرد. دیگری نیز به نام فرانت آلتر (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حرکت بود.

نشنال این ترست نوشت هنوز ابهاماتی درباره جزئیات این حمله وجود دارد.

گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مالک کشتی کوکوکا کارجس که «اجسام پرنده ای» را قبل از این حمله مشاهده کرده بود فرضیه استفاده از مین در حمله به تانکرها را رد می‌کند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) به رغم انتشار ویدئویی که در آن ادعا می‌شد ایران مسئول این حمله بوده است با صدور بیانیه‌ای هر گونه صحبت از جنگ را محکوم کرد و گفت ما علاقه‌ای به ورود به درگیری تازه در خاورمیانه نداریم. ما از منافع خود دفاع می‌کنیم اما جنگ با ایران جزو منافع راهبردی ما نیست.

پیشتر «فرانک مک کنزی» فرمانده سنتکام در سخنانی جنجال برانگیز در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفته بود که تقویت نظامی اخیر در منطقه باعث شده که ایران «عقب نشینی» کند و جاه طلبی‌های خود را تعدیل کند.

نشنال این ترست با اشاره به اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های سیاسی به بهانه آنچه که پمپئو تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز خوانده است و دیگر لفاظی‌های وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال برخی حملات به سفارت بغداد و افغانستان نوشت:

از نظر سیاسی نگرانی فزاینده ای بین برخی از حامیان رئیس جمهور آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه مقابله آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به یک رویداد مرگبار منجر شود. یک مقام ارشد سابق آمریکایی و از مشاوران ارشد سابق کاخ سفید در این زمینه گفته است که اشتباه در تهدید به اقدام نظامی می‌تواند انتخاب دوباره رئیس جمهور را تهدید کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان