arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

آفت وعده های هیجانی و تبلیغاتی در زمان حادثه / وعده های برخی دستگاه ها در سیل اخیر، حتی در صورت اجرا شدن هم دردی از سیلزدگان دوا نمی کند / نیازسنجی واقعی، به تعهداتی مانند ساخت مدرسه منتج می شود

وعده ساخت 16 مدرسه در مناطق سیلزده لرستان که از سوی بانک پاسارگاد داده شده بود، از جمله وعده های بامطالعه و مطلوب بود که می تواند به یکی از نیازهای اصلی این مناطق پاسخ دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو ماه از حادثه سیل ویرانگر در استان های گوناگون کشور می گذرد و بسیاری از وعده های دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی یا روی زمین مانده و یا به دلیل نیازسنجی نادرست و یا عدم نیازسنجی، عملا کارایی لازم را برای این مناطق ندارد.

واقعیت آن است که در همان روزهای اول وقوع سیل بسیاری از نهادها و دستگاه های کشور برای کمک به مناطق سیلزده اعلام آمادگی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر  و امید؛اکنون که دو ماه از حادثه می گذرد، یک بررسی ساده نشان می دهد که بخشی از وعده ها اجرایی نشده و دستگاه ها عملا خلف وعده کرده و تعهد خود را کنار گذاشته اند.

با این حال، این اتفاق متاسفانه در غالب حوادث مشابه رخ می دهد اما آنچه کمتر بدان توجه می شود، مربوط به وعده های روی زمین مانده نیست بلکه مربوط به آن بخش از وعده هاست که به دلیل هیجان زدگی و بی برنامگی داده شده اند و حتی تحقق آنها نیز کمک چندانی به حادثه دیدگان نمی کند.

به بیان دیگر در سیل اخیر، برخی دستگاه ها صرفا از روی هیجان و نیز جو تبلیغاتی به وجود آمده، وعده انجام برخی امور در مناطق سیلزده را دادند غافل از اینکه وعده داده شده، اساسا در زمره نیازهای منطقه مذکور نبوده است.

این مشکل از آنجا ناشی می شود که دستگاه های مذکور نیازسنجی درستی از مناطق سیلزده انجام نداده اند تا احتیاجات واقعی آن مناطق را رفع کنند.

حتی شماری از دستگاه هایی که داوطلبانه و صرفا به دلیل عمل به مسئولیت های اجتماعی خود وارد گود شده بودند نیز به همین درد دچار شدند.

نتیجه چنین اقداماتی صرف وقت، انرژی، هزینه و نیروی انسانی فراوان است آن هم در شرایطی که محصول نهایی هیچ دردی را از سیلزدگان دوا نمی کند.

البته همه وعده های داده شده مشمول این کوتاهی نبودند اما توجه به این موضوع می تواند در موقعیت های مشابه کارساز باشد. وعده ساخت 16 مدرسه در مناطق سیلزده لرستان که از سوی بانک پاسارگاد داده شده بود، از جمله وعده های بامطالعه و مطلوب بود که می تواند به یکی از نیازهای اصلی این مناطق پاسخ دهد.

در روزهای ابتدایی سیل در لرستان، یکی از مشکلات جدی استان، تخریب مدارس و نبود امکان برگزاری کلاس ها بود. ماجرا به حدی جدی بود که حتی این نگرانی وجود داشت که مدارس بازسازی شده و جدید به سال تحصیلی آینده هم نرسند. طبیعتا در چنین شرایطی، ساخت 16 مدرسه از سوی یک بانک آنهم در سطح یک استان کمک ویژه ای به رفع این مشکل می کند.

بانک پاسارگاد که 15 میلیارد تومان برای ساخت این 16 مدرسه اختصاص داده، امروز کلنگ آنها را با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از جمله امام جمعه پل دختر، معاون استاندار لرستان، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، عضو هیئت‌عامل، مدیران و مسئولان بانک پاسارگاد به زمین زد، که البته در نظر داردتعداد مدارس ساخته شده توسط خود را به ۳۱ مدرسه در استان های گلستان و فارس برساند.
نظرات بینندگان