arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

علت و درمان درد پشت چشم ها

درد پشت چشم می‌تواند تند و شدید باشد و یا کرخت کننده باشد. سایر علائم مرتبط با احساس درد پشت چشم‌ها شامل تب، اشک، قرمزی، بی حسی، دو بینی، ضعف، تحریک پذیری نسبت به نور، فشار در سینوس‌ها و احساس درد در صورت حرکت چشم‌ها می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درد پشت چشم می‌تواند تند و شدید باشد و یا کرخت کننده باشد. سایر علائم مرتبط با احساس درد پشت چشم‌ها شامل تب، اشک، قرمزی، بی حسی، دو بینی، ضعف، تحریک پذیری نسبت به نور، فشار در سینوس‌ها و احساس درد در صورت حرکت چشم‌ها می‌شود.

پیش از هر چیزی باید علت درد در پشت چشم‌ها را پیدا کنیم. درد یا سر درد پشت چشم‌ها اغلب علامت مشکلی بزرگ‌تر است، یعنی علت درد چشم‌ها همیشه هم به سادگی مشخص نمی‌شود. این درد می‌تواند تند و شدید باشد و یا کرخت کننده باشد. سایر علائم مرتبط با احساس درد پشت چشم‌ها شامل تب، اشک، قرمزی، بی حسی، دو بینی، ضعف، تحریک پذیری نسبت به نور، فشار در سینوس‌ها و احساس درد در صورت حرکت چشم‌ها می‌شود.

درد در پشت چشم‌ها اغلب مشکلی جدی نیست، اما باید علت آن را پیدا کنید. در ادامه برای شما می‌گوییم علت‌های مرتبط با این درد چه می‌تواند باشد.

 

علت درد پشت چشم : سینوزیت

سینوزیت به التهاب حفره‌ی سینوس گفته می‌شود که منجر به احساس فشار و درد در ناحیه‌ی استخوان‌های گونه یا چشم‌ها می‌شود. سایر علائم سینوزیت شامل خستگی، دندان درد، تب، گرفتگی بینی، ضعف حس چشایی و تحریک پذیری در ناحیه‌ی صورت می‌شود. علل سینوزیت شامل عفونت تنفسی، آلرژی‌های محیطی و یا غذایی و یا حساسیت غذایی می‌شود.

 

علت درد پشت چشم : مشکلات بینایی

درد در پشت چشم‌ها گاهی به مشکلات بینی مرتبط است که شامل دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم می‌شود. سندروم پرسبیوپیا نیز از عیوب انکساری چشم است که در پشت چشم‌ها درد ایجاد می‌کند. درد پشت چشم‌ها به این دلیل است که مغز و چشم سعی می‌کنند مشکلات بینایی را جبران کنند. تمرکز شدید و دور چشم‌ها چروک انداختن و اخم کردن نیز می‌تواند منجر به ایجاد درد در پشت چشم‌ها شود.

 

علت درد پشت چشم : سندروم خشکی چشم

سندروم خشکی چشم، سندروم سیکا نیز نام دارد که فقط خشکی چشمهاست! گفته می‌شود که بین ۱۷ تا ۳۰ درصد از افراد از خشکی چشم‌ها رنج می‌برند. وقتی خشکی چشم‌ها ادامه دار می‌شود، سر درد و حساسیت به نور نیز روی خواهد داد.

 

علت درد پشت چشم : اسکلریت

اسکلریت، التهاب بخش سفید رنگ چشم است. این عارضه موجب درد سوزن مانند در پشت چشم‌ها می‌شود و هنگام حرکت دادن چشم‌ها نیز درد ایجاد می‌کند. سایر علائم شامل حساسیت به نور و قرمزی چشم‌ها می‌شود که می‌تواند بدون هیچ علت خاصی روی بدهد. اما اسکلریت ممکن است از ناشی از اسکلرودرمی، بیماری التهابی روده، لوپوس و یا آرتریت روماتوئید نیز ناشی شود.

 

علت درد پشت چشم : اپتیک نوریتیس

اپتیک نوریتیس زمانی روی می‌دهد که عصب‌های چشم ملتهب می‌شوند. عصب چشم مانند کابلی است که چشم را به مغز ارتباط می‌دهد. در نتیجه این عارضه اغلب موجب درد در پشت چشم‌ها یا هنگام حرکت دادن چشم‌ها می‌شود. گفته می‌شود که اپتیک نوریتیک منجر به ام اس می‌شود.

 

علت درد پشت چشم : میگرن

میگرن نیز می‌تواند درد تند و تیزی در پشت چشم‌ها ایجاد کند. میگرن مشکل تنها ۶ درصد از افرادی است که سر درد دارند، اما این ۶ درصد، دردی واقعا شدید و وحشتناک را متحمل می‌شوند. آن‌هایی که میگرن دارند اغلب از درد در پشت چشم‌ها شاکی‌اند. سر درد‌های میگرنی می‌توانند با محرک‌های خاصی مانند بو یا خوردن چیزی که واکنش آلرژیک تولید می‌کند، استرس و نور‌های تند و درخشان شروع شود. افرادی که میگرن دارند معمولا دست کم ماهی یک بار دچار حمله‌ی سر درد می‌شوند.

 

علت درد پشت چشم : میگرن چشمی

میگرن چشمی نوعی میگرن نادر، اما جدی‌تر است که از هر ۲۰۰ نفری که میگرن دارند، یک نفر دچارش است. میگرن چشمی موجب درد در قسمت پشت چشم شده و اغب تنها یک چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه میگرن رتینال (شبکیه) نام دارد نیازمند اقدام پزشکی فوری است، چون می‌تواند علامتی از یک تومور باشد.

 

علت درد پشت چشم : سر درد‌های خوشه‌ای

سر درد خوشه‌ای نوع دردناک‌تر سر درد است که حتی می‌تواند باعث بیدار شدن از خواب در نیمه شب با دردی شدید در پشت چشم‌ها شود. دوره‌های مکرر سر درد‌های خوشه‌ای ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها ناپدید شوند و سپس دوباره بروز کنند. سر درد خوشه‌ای توسط ترشح ناگهانی هیستامین یا سروتونین شروع می‌شود. سایر علائم شامل قرمزی چشمها، اشک، گرفتگی بینی و التهاب چشم‌ها می‌شود.

 

علت درد پشت چشم : آنوریسم

آنوریسم مغزی نیز یکی دیگر از علت‌های ممکن درد در پشت چشم چپ است. آنوریسم زمانی روی می‌دهد که دیواره‌ی عروق یا رگ‌های خونی در مغز ضعیف می‌شوند. در نتیجه ممکن است سکته مغزی هموراژیک (خونریزی دهنده) روی بدهد. خیلی وقت‌ها سکته مغزی هموراژیک، خونریزی زیر عنکبوتیه است که منجر به درد در پشت چشم چپ و سر درد‌های ضربانی می‌شود.

 

علت درد پشت چشم : پاپیلو ادم

پاپیلو ادم عارضه‌ی التهاب دیسک اپتیک به دلیل افزایش فشار داخل جمجمه است. البته این عارضه می‌تواند به علت التهاب، هموراژی (خونریزی) و تومور مغزی نیز روی بدهد. این التهاب ممکن است به یکباره ساعت‌ها و حتی هفته‌ها طول بکشد. خیلی وقت‌ها سرفه و عطسه نیز می‌توانند این عارضه را تشدید کنند، اما دراز کشیدن به تسکین علائم کمک می‌کند. علائم پاپیلو ادم شامل سر درد، تاری دید یا دو بینی و درد در پشت چشم‌ها می‌شود.

 

علت درد پشت چشم : گلو کوما

درد ضربه‌ای در پشت چشم‌ها می‌تواند نتیجه‌ی گلو کاما نیز باشد. این عارضه که به نام آب سیاه نیز شناخته می‌شود به دلیل فشار داخل جمجمه بروز می‌کند. درد این عارضه زمانی روی می‌دهد که فشار در یکی از چشم‌ها ایجاد شده و در نهایت موجب آسیب می‌شود. سایر علائم گلو کوما شامل تاری دید، تهوع، استفراغ، سر درد خفیف، تورم پلک‌ها، آبریزی چشما و از دست دادن تدریجی بینایی محیطی می‌شود. کمبود تغذیه‌ای، دیابت، فشار خون بالا و برخی از دارو‌های تجویزی از علت‌های ممکن گلو کاما هستند.

 

درد پشت چشم‌ها چگونه درمان می‌شود؟

درمان درد پشت چشم‌ها خیلی مهم است و بستگی به علت آن دارد. مثلا مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن می‌توانند به درمان سر درد کمک کنند. گذاشتن پا‌ها در آب گرم و دست‌ها در آب سرد نیز می‌تواند به تسکین سر درد کمک کند.

 

چند راهکار طبیعی برای تسکین درد در پشت چشم

منیزیم : کمبود منیزیم در مبتلایان به میگرن زیاد دیده می‌شود. در نتیجه این باور وجود دارد که مصرف منیزیم می‌تواند درد پشت چشم‌ها را که ناشی از گلو کوما و میگرن هستند تسکین دهد. در مورد گلو کاما، منیزیم باعث شل شدن رگ‌های خونی شده و جریان خون به سمت چشم‌ها را افزایش می‌دهد. مطالعات گوناگونی دریافته‌اند منیزیم می‌تواند به طور موثر، سر درد‌های میگرنی را درمان کند و جلوی سر درد‌های تنشی را بگیرد. اگر با مصرف مکمل منیزیم دچار اسهال شدید، باید دوز مصرفی‌تان را کاهش دهید.

آلرژی یا عدم تحمل غذایی را شناسایی و حذف کنید : سر درد‌های تنشی و میگرنی معمولا به دلیل آلرژی‌های غذایی و عدم تحمل غذایی روی می‌دهند. شواهد علمی دریافته‌اند شناسایی آلرژی غذایی و اجتناب از آن می‌تواند به میزان زیادی از سر درد‌های میگرنی و درد پشت چشم‌ها بکاهد.

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین : هایپرگلیسمی می‌تواند یکی از انگیزه‌های سر درد‌های میگرنی باشد. پایین بودن قند خون معمولا نتیجه‌ی رژیم غذایی با کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان و غلات شیرین شده است. خوردن غذا‌هایی با شاخص گلیسمی پایین کمک‌تان می‌کند سطح قند خون را تعدیل کنید. غذا‌هایی با شاخص گلیسمی پایین:. کلم برگ. گل کلم. خیار. کلم فندقی. بروکلی. آووکادو. مارچوبه. کرفس. برگ چغندر

ورزش و یوگا : ورزش و یوگا نیز می‌تواند عارضه‌ی مرتبط با درد پشت چشم‌ها را تسکین بدهد. حرکات یوگا که به این سر درد‌ها کمک می‌کنند شامل حالت دولفین، حالت پُل، حالت جسد و حالت سگ رو به پایین می‌شود.

 

چه زمانی باید برای چشم درد به پزشک مراجعه کنید

اگر دچار چشم درد شدید و سیستم ایمنی ضعیفی نیز دارید، اگر از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنید یا دردتان بعد از سه روز استفاده از دارو بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید. ضمنا در صورت مشاهده‌ی علائم زیر به پزشک مراجعه کنید.. دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها. درد پشت چشم‌ها به طرز عجیبی شدید است. ناگهان مشکل دید پیدا کرده‌اید. چشمهای‌تان نس نسبت به لمس خیلی حساس شده‌اند. چشم دردتان همراه با شکم درد و استفراغ است.

 

چگونه از چشم درد پیشگیری کنید؟

یادتان باشد که یک سبک زندگی سالم برای جلوگیری و درمان درد پشت چشم‌ها مهم است. سبک زندگی سالم شامل خواب و استراحت کافی، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و غذا‌های طبیعی می‌شود. همچنین باید آب کافی بنوشید و از خوردن غذا‌های فرآوری شده و سیگار و الکل اجتناب کنید.

 

علت درد در پشت چشم‌ها چیست

لنز‌های تماسی‌تان را به طور مرتب و کاملا تمیز کنید. همچنین هر وقت که امکان دارد به جای لنز از عینک استفاده کنید تا چشمهای‌تان استراحت کنند. از تماس مستقیم مواد شیمیایی مانند اسپری‌های حشره کُش، خوشبو کننده‌ها و تمیز کننده‌های خانگی جلوگیری کنید.

 برترین ها

نظرات بینندگان