arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / عضو مجلس خبرگان: تدین ظریف مثل تدین بازرگان است / تسخیر سفارت آمریکا نتیجه تاثیرپذیری «چپ اسلامی» از «چپ روسی» بود / انتخاب رهبری توسط اکثریت خبرگان انجام می شود نه یک کمیته / انتشار یک ویدئوی انتخاباتی توسط محمد باقر قالیباف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ایران روی دور پیروزی --- درخشش در لیگ ملت‌ها. تیم ملی ایران در سومین بازی از هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال ۰-۳ مقابل روسیه در ارومیه پیروز شد. ایران در این مسابقات از ۹ مسابقه صاحب ۸ پیروزی است.

نامه فسخ برانکو رسید --- مدیرعامل پرسپولیس: نامه برانکو به دست ما رسیده و در آن خواستار فسخ قرارداد شده. قرارداد از نظر ما پابرجاست و به هیچ وجه فسخ را نمی‌پذیریم. ایشان تا سه‌شنبه به ما فرصت داده بودند و ما دو روز زودتر این پول را آماده کردیم. در همین حال، رسانه‌های عربستان اعلام کردند برانکو دو ساله به الاهلی پیوست.

امروز، گام تازه تغییرات در برنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌شود --- خبرگزاری تسنیم، گزارش داد که ایران روز دوشنبه، اقدامات بیشتری در زمینه افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود و کاهش تعهدات برجام را اعلام خواهد کرد. به گزارش این خبرگزاری، در روز دوشنبه اقدامات انجام شده برای بازطراحی یک رآکتور تحقیقاتی و همچنین روند افزایش تولید آب سنگین، اعلام خواهند شد. این اقدامات در چارچوب برجام محدود شده بودند، اما ایران در میانه اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر می‌دهد.

پومپئو: ایران پس حمله به نفتکش هاست اما آمریکا به دنبال جنگ نیست --- مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت اگرچه از نظر این کشور، "بدون تردید" ایران در حمله به نفتکش‌ها دست داشته، اما کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. پومپئو در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، "هر کاری انجام می‌دهد تا از وقوع جنگ جلوگیری کند."

'به زودی مقررات حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران منتشر می‌شود' --- یکی از مقام‌های سازمان سینمایی کشور روز یکشنبه اعلام کرد که به زودی پیش‌نویس مقررات استفاده از بازیگران خارجی در سینما و تلویزیون ایران منتشر خواهد شد. ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت که این مقررات بخشی از قوانینی است که با نام "نظام‌نامه تولیدات مشترک سینمایی" وضع خواهند شد.

 بریتانیا: تقریبا مطمئنیم که حمله به نفتکش‌ها کار ایران است --- جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه بار دیگر مدعی شد کشورش "تقریبا مطمئن" است که ایران مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است. هانت در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: "ما تحقیقات و بررسی‌های خودمان را انجام دادیم و توصیفی که به کار می‌بریم این است که 'تقریبا مطمئن' هستیم. فکر نمی‌کنیم هیچ کس دیگر می‌توانست این کار را انجام بدهد."

پاسخ تعرفه ای هند به آمریکا --- هند اعلام کرد که با هدف تلافی اقدامات اخیر آمریکا، از روز یکشنبه برای ۲۸ محصول آمریکایی از جمله بادام و سیب، تعرفه کمرگی تعیین کرده است. برخی از این تعرفه‌ها تا ۷۰ درصد هستند. هند از دونالد ترامپ خواسته بود تا در جریان تعرفه‌هایی که برای صنعت فولاد و آلومینیوم تعیین کرده، برای هند استثنا قائل شود. اما این درخواست هند رد شد. مبادلات بازرگانی دو کشور هند و آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۱۴۲ میلیارد دلار رسیده بود.

انتشار یک ویدئوی انتخاباتی توسط محمد باقر قالیباف --- محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران  با انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی از جوانان اصولگرا خواست تا با نامزد شدن در انتخابات مجلس اجازه ندهند "در بر همان پاشنه قبل" بچرخد. او ظاهرا با این ویدئو در تلاش است تا کمپینی را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کند، اما نقش آقای قالیباف در این کمپین روشن نیست.  قالیباف ضمن استفاده مکرر از عبارت «نواصولگرایی»، اما درباره معنای آن وتفاوتش با اصولگرایی توضیحی ارائه نمی‌کند.

معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم ---  رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس ایران با بیان اینکه حکومت با انسداد مرزها معیشت کولبران را نابود کرده‌، گفت: "شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است." خضری به ایلنا گفت: "به نظر شما این افراد اگر تامین معاش داشته باشند، برای انجام این کار به کوه و کمر می‌روند؟ آن هم در حالی که بعضی از سرما یخ می‌زنند و بعضی هم از کوه پرت می‌شوند. واقعا این چه برنامه‌ریزی‌ برای مناطق مرزنشین است؟" این نماینده مجلس از تذکر چندین باره مشکلات خبر داده که به گفته او به نتیجه‌ای نرسیده است.

ساندی تایمز: بریتانیا نیرو نظامی به تنگه هرمز اعزام می‌کند --- به نوشته نشریه ساندی تایمز بریتانیا قصد دارد تا برای حفاظت از کشتی‌ها و سایر منافعش در منطقه خلیج فارس، ۱۰۰ نظامی از نیروی دریایی سلطنتی را به تنگه هرمز اعزام کند. گشت‌زنی نیروهای ویژه انگلیسی از پایگاه جدید آنها در بحرین هماهنگ خواهد شد.

انتخاب رهبری توسط اکثریت خبرگان انجام می شود نه یک کمیته یا کمیسیون --- آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: تنها مجموعه خبرگان هستند که در روز مبادا تصمیم می‌گیرند فردی را که چه در لیست باشد، چه نباشد به‌عنوان رهبر آینده انتخاب کنند و طرح این موضوعات (مثل لیست گزینه‌های جانشینی نزد سه نفر از خبرگان) هرچند صحت داشته باشد، اثرگذار نیست. این عضو خبرگان می‌افزاید: تنها مجموعه خبرگان هستند که در روز مبادا فردی را چه در لیست باشد، چه نباشد، به‌عنوان رهبر آینده انتخاب می‌کنند؛ همان‌گونه که مقام معظم رهبری انتخاب شدند. این کمیسیون آن زمان هم وجود داشت و گزینه آن هم به‌عنوان رهبر انتخاب نشد. در آینده هم به همین شکل عمل می‌شود. پیش از این آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان خبر داده بود که گزینه های جانشین رهبری نزد سه نفر از اعضای کمیسیون مربوطه در مجلس خبرگان رهبری محفوظ است. 

11 سوال مجمع تشخیص مصلحت از روحانی درباره لوایح پولشویی --- «کمیسیون مشترک» مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال بررسی دو لایحه مرتبط با پولشویی است، سوالات اعضای مجمع را برای حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران، ارسال می‌کند. تعداد این سوالات ۱۱ مورد عنوان شده اما جزئیات بیشتری درباره آن منتشر نشده است.

افزایش هزینه بیمه کشتی‌ها در خاورمیانه بعد از حملات اخیر --- شرکت‌های بیمه کشتی‌ها اعلام کرده‌اند بعد از حملات به دو نفتکش در دریای عمان، هزینه بیمه کشتی‌ها برای منطقه خاورمیانه را ۱۰ درصد افزایش داده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، به غیر از افزایش هزینه بیمه، قیمت نفت نیز بعد از حملات اخیر به نفتکش‌ها ۴٫۵ درصد افزایش یافته‌است.

چرا انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی برگزار نشد؟ --- علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مدلی جدید از ⁧آبستراکسیون⁩ را طیف مقابل ⁧فلاحت‌پیشه⁩ امروز در ⁧کمیسیون امنیت ملی⁩ به نمایش گذاشتند؛ بی آن که متهم به آبستراکسیون شوند!! برای برگزاری ⁧انتخابات⁩ هیأت‌رئیسه کمیسیون، تأخیر ۲۵ دقیقه‌ای در ورود به جلسه، علیرغم حضور سایر اعضا، منجر به نرسیدن نصاب رسمیت جلسه شد.»

تسخیر سفارت آمریکا نتیجه تاثیرپذیری «چپ اسلامی» از «چپ روسی» بود --- سعید حجاریان در یادداشتی نوشته است: «از جمله موارد موجود در کارنامه جناح چپ ماجرای تسخیر سفارت امریکاست. آن رخداد بر اساس تحلیلی مبنی بر بازگشت کودتاگونه شاه و شاید به ‌دلیل تاثیر پذیرفتن «چپ اسلامی» از «چپ روسی» و غلبه اندیشه‌های ضدامریکایی و البته در پی مشارکت دانشجویان هر دو جناح موجود پدید آمد. هر چند باید اذعان کرد چپ‌ها سرآمدان ماجرای سفارت بودند.»

ادعای بن سلمان: ایران احترام نخست وزیر ژاپن در تهران را نگه نداشت --- محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط درباره حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، این حمله را به ایران نسبت داد و ادعا کرد: ایران احترام نخست وزیر ژاپن در تهران را نگه نداشت و در واکنش به تلاش‌های وی، دو فروند نفتکش را که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود، مورد حمله قرار داد.  وی مدعی شد: عربستان خواهان جنگ در منطقه نیست اما در برخورد با هر گونه تهدید علیه ملت، حاکمیت و منافع حیاتی خود تردید نخواهد کرد. بن سلمان همچنین گفت: ایران و وکلای آن در منطقه دست به اقدامات خرابکارانه علیه چهار فروند نفتکش از جمله دو نفتکش سعودی در نزدیکی بندر الفجیره زدند و این بیانگیر شیوه‌ای است که ایران در منطقه و سراسر جهان در پیش گرفته است.

عضو مجلس خبرگان: تدین ظریف مثل تدین بازرگان است --- اراکی عضو مجلس خبرگان گفت: بعد این دیگر مطلبی است که صراحتاً آقای ظریف، وزیر خارجه محترم ما که به نظرم آدم متدینی است، امّا تدیّنش از نوع تدیّن‌های بازرگانی است. مرحوم بازرگان آدم متدینی بود و می‌گفتند نماز شبش ترک نمی‌شد، امّا......نمی‌دانیم واقعاً با اینکه این‌ها آدم‌های متدینی هستند و آدم‌های خائنی نیستند ... آقای ظریف را من به شخصه از لحاظ شخصیتی دوست دارم،‌ امّا همان ضعف بصیرتی که آدم دچارش می‌شود و آدم را زمین می‌زند در ایشان وجود دارد. به هر حال اشتباه بزرگی بود.

نظرات بینندگان