arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

اتریش مرکز اسلامی عربستان را بست

در پی انتقادهای فراوان به وضعیت بد حقوق بشر در عربستان، نمایندگان مجلس اتریش روز دوشنبه به بسته شدن مرکز بین المللی ملک عبدالله بن عبدالعزیر در این کشور رای مثبت دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی انتقادهای فراوان به وضعیت بد حقوق بشر در عربستان، نمایندگان مجلس اتریش روز دوشنبه به بسته شدن مرکز بین المللی ملک عبدالله بن عبدالعزیر در این کشور رای مثبت دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی تحت عنوان گسترش صلح و گفت و گو به دنبال گسترش نفوذ خود در سراسر غرب است اما از طرف دیگر شدیداً حقوق شهروندان خود را مورد سرکوب قرار می‌دهد.

نمایندگان مجلس اتریش بر این باورند که سرکوب حقوق شهروندان در عربستان تنها دلیل بسته شدن مرکز اسلامی این کشور نبوده است و در حقیقت باید گفت فعالیت مراکز برون مرزی عربستان بیشتر برای ترویج تفکر سلفی گری در کشورهای غربی است.

مقامات کشورهای اروپایی بر این باورند که بستن مراکز دینی و خیریه عربستان در اروپا نباید تنها راه چاره برای مقابله با ترویج افکار افراطی و سلفی آل سعود باشد و در کنار باید از طرق دیگر، مانع سرمایه گذاری‌های سعودی در کشورهای اروپا شد.

با این وجود برخی از رهبران کشورهای اروپایی به دلیل منافع اقتصادی خود همچنان به ادامه تبادلات تجاری و فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی تاکید دارند.

برای مثال، گزارش جدید صادرات تسلیحات آلمان مربوط به سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که دولت برلین با وجود ممنوعیت مصوب، در سال ۲۰۱۸ نزدیک به نیم میلیارد دلار تجهیزات نظامی به عربستان سعودی فروخته است.

به گزارش دویچه وله آلمان، هرچند فروش سلاح به عربستان سعودی همچنان موضوعی جنجالی و مناقشه برانگیز محسوب می‌شود، ریاض در سال ۲۰۱۸ میلادی تسلیحاتی به ارزش ۴۱۶.۴ میلیون یورو از آلمان خریداری کرد. این اقلام شامل قایق‌های گشتزنی و تجهیزات رادار بوده است. این در حالی است که آلمان در حال حاضر ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان دارد که برخی اقلام نظامی از این ممنوعیت مستثنی شده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان