arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

سناتور جمهوری خواه: بن سلمان آمر اصلی قتل خاشقچی است

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه ایالت «کارولینای جنوبی» در سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه با قانع کننده دانستن گزارش سازمان ملل متحد در خصوص دخالت ولیعهد سعودی در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه ریاض گفت: کسی که خاشقچی را کشت، محمد بن سلمان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سناتور جمهوری خواه: بن سلمان آمر اصلی قتل خاشقچی استبه گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، گراهام افزود: هیچ شک و تردیدی ندارم که کار قتل خاشقچی توسط دائره نزدیک به بن سلمان صورت گرفته است.

وی با رد ادعاهای مقام های سعودی مبنی بر این که بن سلمان از قتل خاشقچی بی اطلاع بوده است، تاکید کرد: گزارش گزارشگر سازمان ملل متحد مرا اقناع کرد، چرا که این قتل با اطلاع ولیعهد سعودی انجام گرفته است.

گراهام پیشتر نیز در خصوص دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی گفته بود: باور این امر غیر ممکن است که تیمی با هواپیما به ترکیه بروند، منتقد ولیعهد سعودی را در داخل سفارت خانه این کشور در ترکیه مثله کنند و این کار بدون اطلاع و موافقت بن سلمان صورت گرفته باشد.

سخنان گراهام پس از آن بیان می شود که "انیس کالامار" گزاشگر ویژه سازمان ملل در اعدام در گزارشی، امروز چهارشنبه اعلام کرد: دولت ریاض در قتل روزنامه نگار عربستانی مقصر است و تحقیقات انجام شده توسط ترکیه و عربستان استاندارد بین المللی نداشته است.

گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام به صراحت گفت که مسوولیت کشته شدن خاشقچی با دولت عربستان است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک هفته پس از آن که از مقام های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شد.

وی در سلسه توئیتی ۴ مهرماه ۹۷ نوشته بود: در حیرتم از اینکه سران کشورهای عربی چرا پاسخی رسمی به اهانت های رئیس جمهوری آمریکا نمی دهند.

خاشقچی پیشتر نیز در سلسه مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان