arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

لایو خبر - ۳۰ خرداد ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شمخانی: ایران اظهارات ترامپ را جدی نمی‌گیرد / تهران به هیچ کشوری حمله نخواهد کرد ولی در صورتی که به ما حمله شود متجاوز پشیمان خواهد شد
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۲۲:۲۷

علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با روسیاالیوم اظهار داشت که ایران ترامپ و اظهارات او را جدی نمی‌گیرد.

وی افزود: تهران به هیچ کسی حمله نخواهد کرد ولی در صورتی که به ما حمله شود متجاوز پشیمان خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در واکنش به سرنگونی پهپاد متجاوز این کشور بر فراز ایران مدعی شد که ممکن است این اتفاق بر اثر یک اشتباه انسانی رخ داده باشد

واکنش مجدد ترامپ به سرنگونی پهپاد آمریکایی:
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۲۲:۲۶

ممکن است یک آدم سرخود و بی‌عقل پهپاد ما را هدف قرار داده باشد / آنها پهپاد ما را بر فراز آبهاى آزاد بين المللى هدف گرفتند، می‌توانيم آن را ثابت كنيم / برایم سخت است باور کنم این کار عمدی بوده / ایرانی ها اشتباه بدی مرتکب می شدند / اینگونه نیست که وزرای من منجر به تحریک من برای تنش شوند

ادعای مقام آمریکایی: اعزام کشتی های آمریکا، به محل سقوط لاشه پهپاد جاسوسی این کشور
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۹:۵۸

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که باقیمانده‌های یک پهپاد نظامی آمریکا که از سوی ایران سرنگون شده، در آب‌های بین‌المللی تنگه هرمز پیدا شده و نیروهای دریایی آمریکا به این منطقه اعزام شده اند.

ارتش آمریکا هنوز از محل بقایای پهپادی که نوع آن را تریتان ام‌کیو-۴سی (MQ-4C Triton) اعلام کرده اطلاعی نداده است. اما در صورت تأیید محل بقایای پهپاد آمریکایی در آبهای بین المللی، این کاملا در تضاد با روایت مقامات ایران از سرنگونی پهپاد آمریکایی است.

ترامپ در واکنش به ساقط شدن پهپاد آمریکا: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۹:۲۶

دونالد ترامپ به سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران واکنش نشان داد.

 رییس جمهور امریکا در توییتر نوشت: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد.

در همین حال، سی ان ان از تشکیل جلسه در کاخ سفید بر سر ماجرای پهپاد گلوبال هاک امریکا خبر داد.

براساس این گزارش، ترامپ یکبار دیشب و یکبار صبح، گزارش توجیهی در این مورد دریافت کرده است.

استراماچونی رسما سرمربی استقلال شد/ کادر فنی آبی پوشان مشخص شدند
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۸:۲۵

مراسم معارفه آندره آ استراماچونی سرمربی تیم فوتبال استقلال از ساعت 18 امروز در هتل آکادمی تهران برگزار شد.

با وجود اینکه سرمربی تیم استقلال قرارداد دیجیتالی خود را به امضا رسانده بود اما در مراسمی نمادین و در حضور نمایندگان رسانه ها وی قرارداد خود را به امضا رساند.سباستن لتو، مارکو کیسر و عمر دانسی 3 دستیار خارجی استراماچونی ایتالیایی در استقلال هستند. بهزاد غلامپور و پیروز قربانی به عنوان مربی دروازه بان ها و دستیار ایرانی در این تیم فعالیت خواهند کرد.

پوتین: هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، می‌تواند باعث وقوع فاجعه‌ای در منطقه شود
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۷:۵۰

«ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهور روسیه در نشست پرسش و پاسخ سالانه به موضوع تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و غرب آسیا نیز پرداخت و هشدار داد: «هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، یک فاجعه در خاورمیانه به بار خواهد آورد».

پوتین درباره تحریم‌هایی که غرب و به ویژه آمریکا علیه ایران وضع کرده نیز تأکید کرد: «تمام این تحریم‌ها بدون پایه و اساس است».

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه کشورش، متضرر اصلی در تحریم روسیه را کشور اولی خواند که تلاش کرده است، مسکو را تحریم کند.

ظریف: مهر ورود و خروج در فرودگاه‌های کشور ثبت نمی‌شود
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۴:۳۳

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: با دستور رئیس جمهور همه فرودگاه‌ها این امکان را خواهند داشت که بدون ثبت مهر ورود و خروج در گذرنامه بتوانیم این امر را برای تسهیل گردشگری محقق کنیم.

اطلاعیه سپاه: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی بود/ در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه سرنگون شد
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۳:۵۰

در اطلاعیه سپاه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت 14 دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد. این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران ، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می شود.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت 4 و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.هواپیمای گلوبال هاوک یا RQ-4C یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میلیون دلار قیمت دارد.

فرمانده سپاه: هواپیمای جاسوسی آمریکا به مرز‌های آبی ایران تعرض کرده بود؛ مرز‌های این سرزمین خط قرمز ماست/ بنای جنگ نداریم، اما آماده ایم
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۲:۲۳

فرمانده کل سپاه با اشاره به سرنگون کردن یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا، گفت: در سحرگاهان امروز نیروی هوافضای سپاه یک فروند هواپیمای جاسوسی دشمن را که از مرزهای ما عبور کرده و در حال تعرض به امنیت ملی ما بود، شجاعانه سرنگون کرد. این منش و روش و قاعده ملت ایران در برخورد با دشمنان است.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا، حامل یک پیام آشکار، واضح، قاطع، سریع، صریح و دقیق بود و آن اینکه مدافعان مرزهای میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه ای به این سرزمین عکس العمل های قاطع، تمام کننده و قطعی خواهند داشت. مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد. تنها راه دشمنان احترام به تمامیت ارضی و منافع ملی ایران است.اعلام می کنیم، بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، اما برای جنگ کاملا آماده ایم و حادثه امروز نشانه روشنی از این پیام دقیق بود.

آمریکا پهپاد سرنگون شده در حریم هوایی بین‌المللی بود نه در آسمان ایران
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۴۸

کاپیتان «بیل اوربان» در نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» با تایید هدف قرار گرفتن یک پهپاد خود در جایی نزدیک ایران، مدعی شد که هیچ هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی امروز در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

دیگر مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه «کان» تلویزیون اسرائیل گفت: «هواپیمای بدون سرنشین ما امروز در آسمان ایران نبوده بلکه در حریم هوایی بین‌المللی در حال عملیات بوده است».

آمریکا: از گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقچی حمایت می‌کنیم
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۵

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با حمایت از گزارش سازمان ملل درباره دست داشتن دولت عربستان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد که واشنگتن در صورت دستیابی به حقایق جدید، اقدامات بعدی در رابطه با ریاض را بررسی خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: ما قصد داریم برای برخورد با هر شخص مسئول فشار بیاوریم.

بر اساس این گزارش، مقام‌هایی در وزارت خارجه آمریکا به درخواست «اگنیس کالامارد» گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام در خصوص مسائل مختلفی از جمله موضوع قتل خاشقچی با وی دیدار کردند.

سازمان ملل: نخست وزیر لبنان در ریاض، شکنجه شد
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۴

«اگنس کالامارد» (Agnes Callamard) گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی چهارشنبه شب اعلام کرد که "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان دو سال پیش در ریاض توسط نزدیکان "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی شکنجه شده است.

گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی گفت: سعود القحطانی (مشاور پیشین بن سلمان) از جمله افرادی بود که خود شخصاً، نخست وزیر لبنان را بازجویی کرده بود.

شی جین پینگ برای اولین بار راهی کره شمالی شد
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۳

"شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین ساعاتی پیش پکن را به منظور دیدار و گفت و گو با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به مقصد پیونگ یانگ ترک کرد.

سفر شیء به پیونگ یانگ اولین سفر شیء به کره شمالی از زمان سر کار آمدنش در سال ۲۰۱۳ و اولین سفر یک رئیس جمهور چین به پیونگ یانگ ظرف ۱۴ سال گذشته است.

دیلی‌بیست: ترامپ به مشاورانش دستور داده از اظهارات تند علیه ایران خودداری کنند
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۲

دو مقام ارشد آمریکایی و سه منبع آگاه دیگر به روزنامه «دیلی‌بیست» گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا از مقام‌های این کشور خواسته لفاظی‌ها علیه ایران را ملایم‌تر کنند. مقام‌های دولت ترامپ در روزهای گذشته بارها تأکید کرده‌اند دنبال جنگ با ایران نیستند. روزنامه دیلی‌بیست نوشته این مسئله نشان‌دهنده تغییری اساسی در رویکرد دولت ترامپ محسوب می‌شود. 

عادل الجبیر: گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقجی بی پایه است
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۱

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در واکنش به گزارش جدید یک کارشناس سازمان ملل متحد که گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی هستند، گفته این گزارش «بدون پایه و اساس» است.

الجبیر که پیش‌تر وزیر خارجه عربستان و قبل از آن هم سفیر این کشور در آمریکا بود، گفته که گزارش اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد علاوه بر «اتهامات بی‌پایه و اساس دارای تضادهایی است که اعتبار آن را زیر سوال می‌برد»!

سپاه: پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا را در سواحل هرمزگان سرنگون کردیم
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۰

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

موگرینی: برجام عنصر اصلی حفظ ثبات در منطقه است
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۱۹

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پایان سفر خود به آمریکا و دیدار با مایک پمپئو وزیر خارجه و جرد کوشنر مشاور رئیس جمهوری آمریکا با صدور بیانیه ای برجام را عنصر اصلی در حفظ امنیت و ثبات در منطقه عنوان کرد.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۱۸

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا ببینید.

نظرات بینندگان