arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۸

سخنگوی نیروهای مسلح ایران: تهدید واقعی مذاکره است

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: خطای نظامی دشمن و به خصوص آمریکا و هم پیمانان او در منطقه به منزله شلیک تیر به انبار باروتی است که هم آمریکا و منافعش و هم، هم پیمانان او در آتش آن خواهند سوخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: خطای نظامی دشمن و به خصوص آمریکا و هم پیمانان او در منطقه به منزله شلیک تیر به انبار باروتی است که هم آمریکا و منافعش و هم، هم پیمانان او در آتش آن خواهند سوخت.

تسنیم طی مصاحبه‌ای با سردار شکارچی به بررسی آخرین وضعیت ایران و جبهه مقاومت در منطقه و همچنین تهدیداتی که از سوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌شود پرداخته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن مصاحبه خبرگزاری تسنیم با سردار شکارچی است:

* چند وقت اخیر در منطقه شاهد یکسری کنش و واکنش‌هایی بودیم که بیشتر در حوزه عملیات روانی -مخصوصا از سوی آمریکایی‌ها- عنوان می‌شود. برای مثال اعزام ناو هواپیمابر به منطقه و یا تقویت نیروهای نظامی شان در منطقه. تحلیل شما از شرایط امروز منطقه و میزان جدی بودن این تهدیدات و نیز راهبرد جمهوری اسلامی ایران درقابل آن چیست؟

سردار شکارچی: برای پاسخ به این سوال باید یک تحلیل وضعیتی صورت بگیرد که شاید در این وقت کم ممکن نباشد اما به صورت مختصر یک تشریح وضعیت می کنم.

زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در همان اوایل، مورد هجمه دشمن با حمایت آمریکا قرار گرفتیم. در ابتدا این هجوم در برخی از مناطق کشور مانند کردستان،کرمانشاه، گلستان و نقاط دیگر با حمایت آمریکا صورت گرفت اما در ادامه تجاوز سنگین و یک جنگ سراسری و تمام عیار آغاز شد که بیشتر کشورهای دنیا از جمله امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، امارات و.... از رژیم بعث عراق حمایت کردند.

کشور ما در آن زمان در پایین ترین سطح آمادگی بود و بالعکس نظام سلطه و رژیم بعث عراق در بالاترین سطح آمادگی قرار داشتند که چنین جنگی بر ما تحمیل شد اما ایران اسلامی با توکل برخدا، سرافراز و پیروز از این جنگ بیرون آمد.

در چهل سال گذشته جمهوری اسلامی هر روز در همه عرصه‌ها دست آوردهای مهمی داشته و پله‌های ترقی را طی کرده است و ضعف‌هایی را که در دوران گذشته داشته به خصوص جنگ تحمیلی را بر طرف کرده و نقاط قوت خودش در دوران دفاع مقدس را ارتقاء بخشیده و تقویت کرده و عمق راهبردی خود را توسعه بخشیده است در حالی که وضعیت امروز قابل قیاس با آن دوران نیست.

دشمن خطایی کند منافع آمریکا و هم پیمانانش را به آتش می‌کشیم

دشمن برخلاف روند قدرتمند شدن جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته در حوزه های مختلف به ویژه حوزه دفاعی و امنیتی، روند روبه نزول و افول را طی کرده است. یعنی توان و قدرت نظام اسلامی نسبت به دهه اول انقلاب چند برابر افزایش پیدا کرده و توان دشمنان جمهوری اسلامی به خصوص آمریکا و رژیم خبیث اسرائیل در مقایسه با اول انقلاب به شدت کاهش یافته است. لذا « نه» گفتن نظام اسلامی به جنگ به معنای شعار و یا از روی ضعف آمادگی و یا قدرتمند بودن دشمن نیست بلکه معنای آن این است که جمهوری اسلامی هیچگاه آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود لکن اگر کوچکترین خطایی از دشمن سربزند با بزرگترین عکس العمل انقلابی ایران در منطقه مرکزی و غرب آسیا روبرو خواهد شد و یقیناً نخواهد توانست جان سالم از معرکه بیرون ببرد.

دشمن در حال حاضر یک مسیر سردرگمی را دنبال می‌کند. لحن آنها امروز در قالب یک عملیات روانی است و با واقعیت‌های میدانی فاصله زیادی دارد.

* * بارها در طول سالهای اخیر خصوصا به نظر می رسد لحن و دکترین نظامی ما قدری متفاوت تر شده و استراتژی تهدید در برابر تهدید مطرح شده است. این راهبرد از کجا نشات گرفته و به چه معناست؟

سردار شکارچی‌: تهدید در مقابل تهدید معنایش این است که اگر یک تیر از سمت دشمن به سوی ما شلیک شد 10 تیر به سمت او شلیک خواهد شد و حتماً باید تاوان سنگینی را پس بدهند.

نیروهای مسلح به عنوان تأمین کننده امنیت مردم، کشور و منطقه برای دنیا یک پیام دارند که قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم ولی اگر ایران مورد تعرض دشمنان قرار بگیرد با پاسخی پشیمان کننده، غیرقابل جبران و تاریخی روبرو خواهند شد.

طبیعی است که نیروهای مسلح همیشه باید برای خطای احتمالی دشمن آمادگی داشته باشند تا کشور دچار غافلگیری نشود و دلیل تمرین‌ها و رزمایش‌ها حفظ و ارتقاء آمادگی نیروهای مسلح است تا در برابر کوچکترین حرکت احتمالی دشمن بالاترین ضربه را به او و منافعش وارد کنند.

امروز حرکات دشمن به ویژه آمریکا بعنوان شیطان بزرگ کاملا زیر ذره بین نیروهای مسلح است و کاملا رصد می‌شود. گزینه «نه»توسط حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به جنگ هم به این معنا است که ما هیچگاه آغازگر جنگ نبوده و نیستیم نه اینکه اگر خطا و تعرضی از سوی دشمن به کشور ما بشود کاری نکرده و ساکت باشیم؛ خطای نظامی دشمن و به خصوص آمریکا وهم پیمانان او در منطقه به منزله شلیک تیر به انبار باروتی خواهد بود که آمریکا و منافع او روی آن انبار باروت استقرار داشته و منطقه به آتش کشیده خواهد شد و هم آمریکا و منافعش و هم، هم پیمانان او در آن آتش خواهند سوخت.

راهبرد اساسی نظام جمهوری اسلامی ایجاد آرامش، ثبات و تقویت امنیت در منطقه است. جمهوری اسلامی به دنبال آن است تا آرامش در منطقه حاکم شود بر خلاف روندی که آمریکا و هم پیمانان او بدنبال ایجاد تنش و ناآرامی در منطقه هستند و آب را گل آلود می‌کنند تا منافع و ثروت منطقه و مسلمانان را به غارت ببرند و برخی از حکام منطقه هم به عنوان گاو شیرده، آنان را یاری می‌کنند و به ملت های مسلمان خود و جهان اسلام خیانت می‌کنند.
خطای نظامی دشمن و به خصوص آمریکا وهم پیمانان او در منطقه به منزله شلیک تیر به انبار باروتی خواهد بود که آمریکا و منافع او روی آن انبار باروت استقرار داشته و منطقه به آتش کشیده خواهد شد و هم آمریکا و منافعش و هم، هم پیمانان او در آن آتش خواهند سوخت.

مشی مستکبرین و در رأس آنان آمریکای جنایت کار، تقویت حکام طاغوتی و مستبد در جهان و لِه نمودن ملت های مستضعف و محروم جهان و چاپیدن منابع و ثروت مسلمانان به خصوص منطقه غرب آسیا و خلیج فارس است و برای تحقق این هدف هر کاری از دستش برآمده کرده است و امروز توان بالاتری را نیز ندارد، نیروهای نظامی دشمن هم بعنوان یک شمشیر کهنه قدیمی و زنگ زده از روی استیصال، ترس و ناچاری تحرکات نمایشی دارند و در منطقه سردرگم هستند.

آمریکا و هم پیمانان او در جهان و در منطقه به دلیل نگاه شیطانی و استکباری، خود را در باتلاقی افکنده که هر چه تلاش بیشتری می کنند بیشتر فرو می‌روند و کابوس جنگ، نظامیان دشمن را هراسان و افسرده کرده است لذا گزینه جدیدی برای رو کردن ندارند و به همین دلیل تحرکات ظاهری آمریکا، نمایشی بیش نیست و از سویی می‌خواهد خسارات سنگین خود را از راه مذاکره جبران کند که جمهوری اسلامی ایران به شدت از این رویکرد شیطانی دشمن پرهیز می‌کند و راهبرد مقاومت (دفاع فعال وانقلابی) تا پیروزی نهایی را در دستور کار خود قرار داده است.

آمریکا و دوستان او توان جنگ ندارند و تلاش کرده‌اند از راه کار مذاکره نیز با کمترین خسارت برای خود بدنبال براندازی نظام باشند آمریکا به دلیل ناتوانی و ضعف، توان براندازی نظام جمهوری اسلامی را نداشته و اگر داشت تاکنون انجام داده بود و هیچ وقت از این خواسته شیطانی خود عقب ننشسته و نخواهد نشست، و به همین دلیل راهبرد نرم مذاکره دروغین، آزموده و شکست خورده را دنبال می‌کند.

مذاکره؛ تهدید واقعی برای کشور

آنچه که امروز به عنوان تهدید واقعی و فریب افکار عمومی برای جمهوری اسلامی مطرح است طرح مذاکره با آمریکای عهد شکن، متکبر و نفی کننده همه قوانین بین المللی است. آمریکایی که به جز منافع خود هیچ نوع تفاهم، توافق و قانونی درجهان برای او ارزش ندارد و در تاریخ خود ثابت کرده، به همه جهانیان به عنوان برده خود می نگرد و البته یال و کوپال او ریخته و دندانهای او نیز شکسته است و هر نوع عقب نشینی در برابر موجود بی خاصیت، بی رمق و ناتوان، خسارتی بس سنگین بر کشور و منافع ملت و مسلمانان است.

وضعیت موجود در منطقه و جهان امروز کاملا به نفع جمهوری اسلامی است خیلی از کشورها به این واقعیت رسیده‌اند و توان و قدرت همه جانبه، از جمله دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی را می‌شناسند البته ما درکشور مشکلات اقتصادی داریم و مسئولان باید بخش زیادی از این مشکلات را در داخل کشور تدبیر کنند و بخشی هم مربوط به تحریم‌های دشمن است که باید برای حل آن در قالب یک دیپلماسی انقلابی ورود پیدا کرد و نظام انشاءالله به زودی از این پیچ نیز عبور خواهد کرد و دشمنان کشور حتما تسلیم خواهند شد.

* غربی‌ها فشار زیادی روی قدرت نظامی ما می‌آورند و بارها گفته اند که ایران باید قدرت موشکی خود را کنار بگذارد. آیا این فشارها تاکنون تاثیری بر نیروهای مسلح ما داشته است که برای مثال موجب شود ما رزمایشی را لغو کنیم و یا تغییراتی در برنامه موشکی بدهیم؟ اساسا فشارهای خارجی چه تاثیری بر قدرت دفاعی ما دارد؟

سردار شکارچی‌: در مجموع جمهوری اسلامی و به صورت خاص نیروهای مسلح بر اساس منافع ملی و مصالح انقلاب اسلامی و نظام وضعیت خود را آرایش می‌دهند و اقدام می‌کنند.

ما به عنوان یک کشور مقتدر و قدرتمند مثل کشورهای ضعیف دنیا و وابسته نیستیم تا به محض اینکه دشمن یک حرفی بزند عقب نشینی کرده و تغییر وضعیت بدهیم. بالعکس، اعتقاد داریم با فشار بیشتر دشمن به جمهوری اسلامی باید توان دفاعی را افزایش دهیم و گوشمان را نسبت به گزافه گویی دشمن بسته‌ایم. جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح به هر نیاز و تصمیمی در حوزه افزایش توان و اقتدار دفاعی برسد (به جز سلاح هسته ای که فتوای مرجعیت و ولی فقیه آن را حرام می داند) عمل می‌کند و نسبت به حرف و موضع گیری دشمن کاملاً بی توجه است.

هدف دشمن خلع سلاح ایران است

حساسیت دشمن روی اقتدار دفاعی هر کشوری با هدف خلع سلاح آن کشور است. امروز مانع بسیار بزرگی در مقابل دشمنان نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و آن هم اقتدار دفاعی با پشتوانه مردمی و منطقه‌‌ای است. اگر این اقتدار ضعیف بشود، که دشمن به دنبال اجرای چنین سناریویی از مجرای سیاسی است، آن وقت گزینه جنگ روی میز دشمنان ما به واقعیت خواهد پیوست، مانند عراق که ابتدا، توسط آمریکا خلع سلاح شد بعد حمله نظامی علیه آن کشور صورت گرفت.

هرجایی دشمن حضور نظامی پیدا کرده با این روش بوده است. آنها هرجا احساس خطر کنند ابتدا خطر موجود برای خود را از راههای گوناگون از جمله مذاکره دروغین و ...کاهش می‌دهند بعد تجاوز نظامی می‌کنند، لذا فشار دشمن روی توان دفاعی و موشکی ایران به همین دلیل است، جمهوری اسلامی ایران الحمد الله هم مردم و هم مسئولانش همه با هم در مقابل دشمن متحد هستند. اقتدار و توان دفاعی ایران به هیچ وجه و با هیچ کشور قابل معامله نیست بلکه ایران به دنبال ارتقاء و تقویت توان بازدارندگی و دفاعی خود برای ارتقاء امنیت کشور و منطقه است.

* در مقاطعی شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی به مواضع مختلفی در خاک سوریه حمله کرده و بعضا تهدید می‌کند که حتی مواضع نیروهای ایرانی در سوریه را نیز هدف قرار می‌دهد. اگر رژیم صهیونیستی چنین خطایی را انجام دهد و مواضع نیروهای ما در سوریه مورد هدف قرار دهد واکنش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟

سردار شکارچی: ما بنا به درخواست قانونی دولت سوریه حضور مستشاری در سوریه داریم و رژیم صهیونیستی کوچکتر از آن است که جمهوری اسلامی ایران را تهدید و یا با آن مقابله کند.

* اگر امکان دارد این موضوع را قدری توضیح دهید که چه تفاوتی میان حضور مستشاری و حضور نظامی هست؟

سردار شکارچی: ما تجربه انقلابی و دفاعی خودمان را در اختیار کشورهای دوست و جبهه مقاومت قرار می‌دهیم. و کشورهای مذکور به صورت مستقیم و روی پای خود ایستاده و در مقابل دشمن مقتدرانه می‌جنگند. امروز ارتش سوریه، عراق هم یک ارتش قوی و مردم پایه دارند و از قدرت بسیار بالای دفاعی برخوردار شده‌اند. سوریه و عراق به حدی از توانمندی دفاعی رسیده‌اند که می‌توانند از خود به صورت مقتدرانه دفاع کنند امروز قدرت دفاعی سوریه و عراق به مراتب از روزی که جنگ در آن کشورها شروع شد بیشتر است، سوریه روی پای خودش ایستاده و از خودش دفاع می‌کند. در عراق هم همین طور است.

آستانه تحمل رژیم صهیونیستی به 48 ساعت کاهش یافته است

ما مثل آمریکا، عربستان سعودی، امارات و... به این کشورها لشکرکشی نکردیم بلکه با درخواست قانونی این کشورها حضور مستشاری برای انتقال تجربه داشتیم. حالا اینکه آمریکایی‌ها یا اسراییلی‌ها ادعا کنند که مواضع نیروهای مسلح ایران را می‌زنند شعاری بیش نیست آنها قدرت ایران را خوب می‌شناسند و ازاین گزافه گویی‌ها قبلاً نیز داشته‌اند.

ضعف رژیم جعلی اسراییل امروز به حدی رسیده که در مواجهه با گروهی کوچک لکن انقلابی و مقتدر مانند حماس، بعد از 48 ساعت دستش را بالا ببرد و تسلیم شود و این ماهیت رژیم جعلی صهیونیستی به لحاظ توان نظامی است. امروز توان گروه‌های جهادی جبهه مقاومت قابل قیاس با قبل نیست. رژیم جعلی صهیونیستی بسیار ضعیف و ناتوان است و مسیر فروپاشی را طی می کند. حالا بگذارید آنها شعار بدهند و دلشان خوش باشد. آنها کابوسی را می‌بینند که خواب را از چشمانشان ربوده است.

یکی از خواسته‌های آمریکا این است که عمق راهبردی جمهوری اسلامی را در منطقه کم کند تا تهدیدهای موجود در مرزهای فلسطین اشغالی و رژیم صهیونیستی را سوق بدهد به سمت جمهوری اسلامی و اسراییل که به عنوان قلب آمریکا و نظام سلطه که ضربانش روبه کاهش و خاموشی می‌رود را نجات بدهد که نخواهد توانست و اسرائیل مسیر محو شدن را می‌پیماید.

* ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. اگر نکته خاصی را مد نظر دارید بفرمایید؟

سردار شکارچی: امروز جمهوری اسلامی نیاز به انسجام ملی و وحدت بیشتر دارد. امروز باید در مقابل آمریکای جنایتکار و همپیمانانش بسیج شد تا انشا الله این مرحله از انقلاب اسلامی را نیز در حوزه جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و عملیات روانی با پیروزی نظام و شکست دشمن پشت سر بگذاریم و آمریکا و هم پیمانان او را به ناکامی برسانیم.

بحث ما بحث انقلاب اسلامی، امنیت ملی و اقتدار کشور است. هر مسئولی در کشور خواسته یا ناخواسته حرفی را بزند که این انسجام و وحدت را دچار خدشه کند به دشمن کمک کرده است ، باید در نظر داشت که شاخص و محور مستحکم و اساسی این انسجام و وحدت تبعیت بی قید و شرط از رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

مسئولان کشور همگی باید گوش به فرمان رهبری باشند تا پیروزی کشور بر دشمن، سریع، قاطع و حتمی باشد. از برخی از مسئولان انتظار می‌رود نسبت به این موضوع درک بیشتری داشته باشند تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیاد کشور به هدر نرود و در مقابل دشمن به ویژه آمریکای جنایتکار، فرامین رهبری را مبنای سیاست ها و حرکت خود قرار دهند.

نظرات بینندگان