arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۸

ترامپ: بولتون می‌خواهد با تمام دنیا بجنگد؛ من دنبال جنگ نیستم

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران موجب افزایش شدید تورم و وضعیت بد اقتصادی شده، در پاسخ به این سؤال که تصور می‌کند پیام اقدامات ایران چه باشد، مدعی شد: فکر می‌کنم آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند. و فکر می‌کنم که می‌خواهند توافق کنند. توافق من، هسته‌ای است. آن‌ها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ: بولتون می‌خواهد با تمام دنیا بجنگد؛ من دنبال جنگ نیستم

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه بولتون فردی جنگ‌طلب است، مدعی شد که شخصا خواهان جنگ نیست و آماده گفت‌وگوی بدون قید و شرط با ایران است.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که امروز (یکشنبه) منتشر شد، بار دیگر تأکید کرد که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست. وی همچنین ادعاهایی درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران مطرح کرد و به تشریح مشخصات توافق مد نظرش با تهران پرداخت.

«به تنگه نیاز نداریم»

وی در بخشی از مصاحبه‌اش با شبکه «ان‌بی‌سی» که بعد از ساقط شدن پهپاد متجاوز این کشور توسط ایران ضبط شده، در پاسخ به این سؤال که آیا ایران به دنبال تحریک اوست، گفت: «نه، فکر نمی‌کنم اینطور باشد.»

ترامپ با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران موجب افزایش شدید تورم و وضعیت بد اقتصادی شده، در پاسخ به این سؤال که تصور می‌کند پیام اقدامات ایران چه باشد، مدعی شد: «فکر می‌کنم آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند. و فکر می‌کنم که می‌خواهند توافق کنند. توافق من، هسته‌ای است. ببین، آن‌ها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت. بحث تنگه‌ها نیست. می‌دانی که چین ۹۱% از نفتش را تنگه‌ها می‌گیرد؟ ما اصلا نیازی به تنگه‌ها نداریم. چون، چون از وقتی که من آمده‌ام، ما تولیدکننده شماره یک انرژی در جهان هستیم. خوب؟ آن‌ هم با فاصله زیاد.»

شروط ترامپ برای توافق بدون پیش‌شرط

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در مورد سفر «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به تهران، مدعی شد که این ایرانی‌ها بوده‌اند که می‌خواسته‌اند با آمریکا مذاکره کنند و ژاپن را برای این کار واسطه کرده‌اند. وی همچنین ادعا کرد که پیام مکتوبی برای ایران نداشته و صرفا به آبه گفته است که این پیام را به تهران برساند که ایران سلاح اتمی نخواهد داشت و او آماده است که با ایران مذاکره و توافق کند.

ترامپ درباره شرایط یک توافق هسته‌ای و تفاوت آن با برجام، گفت: «بگذار توضیح دهم. شماره یک، اینکه باید از اماکن آن‌ها بازدید کنیم. ما اجازه بازدید یا بازرسی از بعضی از مهمترین اماکن آن‌ها را نداریم. خوب؟ شماره دو، مدت زمان [محدودیت‌های برجام] به اندازه کافی طولانی نبود. فقط چند سال دیگر باقی مانده... بعد از فقط چند سال، آن‌ها مسیری باز به سوی تسلیحات اتمی خواهند داشت. نمی‌توانید این کار را کنید. پس من می‌خواهم از تمام اماکن بازرسی کنیم. آن‌ها نمی‌توانند موشک بالستیک داشته باشند، این اصلا در این توافق پوشش داده نشده است. می‌دانید که این توافق حتی در کنگره تصویب نشده است. خیلی‌ها نمی‌دانند. این توافقی است که حتی نتوانسته از کنگره عبور کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه، حتی ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد. با وجود گزارش‌های پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پایبندی کامل ایران به این توافق را تایید کرده، ترامپ گفت: «فکر می‌کنم آن‌ها این توافق را نقض کرده‌اند، چون فکر می‌کنم در برخی نقاطی که ما اجازه بازرسی از آن‌ها را نداریم، دارند کارهایی می‌کنند. و فکر می‌کنم سال‌هاست که این کار را می‌کنند.»

او در واکنش به این گفته مجری که اروپایی‌ها معتقدند ایران به برجام پایبند است، گفت: «خوب، من به اروپایی‌ها اهمیتی نمی‌دهم. اروپایی‌ها می‌روند و کلی پول درمی‌آورند. اروپایی‌ها خوبند، اما می‌روند و کلی پول در می‌آورند. فرانسه به ایران خودرو می‌فروشد. کارهای دیگر می‌کنند. بگذارد به تو بگویم، ما با اروپایی‌ها خیلی خوب هستیم. هوای آن‌ها را داریم. ما پول هنگفتی برای ناتو خرج می‌کنیم، بیشتر از سهم خود.»

در ادامه این مصاحبه، ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا توافق مد نظر او به صورت دوجانبه است یا با مشارکت دیگر کشورها از جمله اروپایی‌ها، روسیه و چین، گفت: «برایم مهم نیست چجور توافقی باشد. می‌تواند جداگانه باشد، یا کلی... برایم مهم نیست. این چیزی است که می‌خواهیم، هرچیزی که نتیجه بدهد. آن‌ها نمی‌توانند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. بحث تنگه نیست. می‌دانی، خیلی‌ها این را اشتباه پوشش دادند... نمی‌توانند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. از آن استفاده می‌کنند. تسلیحات هسته‌ای نخواهند داشت.»

«پیامی نفرستادم»

ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه ادعای خبرگزاری «رویترز» مبنی بر ارسال پیام تهدیدآمیز به ایران را رد کرد و آن را «خبر جعلی» خواند. او در مورد اینکه پیامش برای ایران چیست، گفت: «من به دنبال جنگ نیستم، اما اگر [جنگی] باشد، نابودی‌ای خواهد بود که قبلا نظیرش را ندیده‌اید. اما من به دنبال این کار نیستم. اما نمی‌توانید سلاح هسته‌ای داشته باشید. می‌خواهید حرف بزنیم؟ خوبه. در غیر این صورت، در سه سال آینده اقتصاد ورشکسته‌ای خواهید داشت.»

وی در مورد اینکه آیا برای گفت‌وگو با ایران پیش شرطی دارد، گفت: «تا جایی که به من مربوط است، نه.»

«بولتون جنگ‌طلب است»

او در پاسخ به این سؤال که آیا گروهی از مشاوران او می‌خواهند وی را وارد جنگ کنند، «جان بولتون» را یک جنگ‌طلب توصیف کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من دو گروه آدم دارم. آره، جان بولتون قطعا یک شاهین (لقب جنگ‌طلب‌ها) است. اگر با او بود، در آن واحد با کل دنیا می‌جنگید. خوب؟ اما مهم نیست، چون من دو طرف را دارم.»

ترامپ درباره گرایش‌های شخصی‌اش در سیاست خارجی، گفت: «می‌دانی، من سال‌ها و سال‌ها مخالف رفتن به عراق بودم. قبل از آنکه اتفاق بیافتد، من مخالف این کار بودم... من کاملا مخالف بودم، زمانی که یک شهروند عادی بودم. [حمله به عراق] هیچ وقت به نظرم منطقی نمی‌رسید. من مخالف رفتن به خاورمیانه بودم... ما تا الان ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم.»

در ادامه این مصاحبه، مجری از وی در مورد تفاوت میان موضع او پیش از انتخابات و پس از ورود به کاخ سفید در قبال آنچه او «رقابت نیابتی عربستان سعودی و ایران» خواند، سوال کرد. ترامپ گفت: «به خاطر تسلیحات هسته‌ای. هیچ ربطی به نفت ندارد... این تمام چیزی است که من به آن اهمیت می‌دهم.»

وی سپس محافظت از رژیم صهیونیستی و همچنین روابط اقتصادی نزدیک میان واشنگتن و ریاض را از دیگر دلایل اهمیت غرب آسیا برای آمریکا خواند و گفت عربستان سعودی میلیون‌ها دلار سلاح از ایالات متحده می‌خرد و از این منظر حفظ روابط با این کشور حائز اهمیت است.

در هفته‌های اخیر اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به منطقه و تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران به بالا گرفتن تنش در منطقه منجر شده است. در راستای همین اقدامات تحریک‌آمیز، بامداد پنج‌شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا وارد حریم هوایی ایران شد و هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و ساقط شد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز بعد مدعی شد که قصد داشته به بهانه ساقط شدن این پهپاد دستور اقدام نظامی علیه ایران را صادر کند، اما نهایتا از این تصمیم منصرف شده است. او در همین مصاحبه نیز این ادعا را تکرار کرد و گفت معتقد است که کشتن افراد در واکنش به ساقط شدن یک پهپاد، «نامتناسب» است.

با این حال، به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» نگرانی از تبعات گسترده نظامی و سیاسی اقدام نظامی علیه ایران عامل اصلی صرف نظر کردن ترامپ از این تصمیم بوده است. علاوه بر این، دولت آمریکا نگران است که پهپاد ساقط شده واقعا آنطور که ایران اعلام کرده، وارد حریم هوایی ایران شده باشد.

نظرات بینندگان