arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

جانسون صدرنشین نظرسنجی‌ها برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیس

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد بوریس جانسون در مقایسه با رقیب خود جرمی هانت از محبوبیت بیشتری برای جانشینی ترزا می و تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیس برخوردار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانسون صدرنشین نظرسنجی‌ها برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیسبر اساس این نظرسنجی که روز دوشنبه از سوی شبکه اسکای نیوز صورت گرفته است ۳۷ درصد مردم انگلیس طرفدار جانسون و ۳۲ درصد طرفدار جرمی هانت هستند. در این میان ۳۱ درصد هم ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

این آمار البته در چند روز گذشته به دلیل انتشار خبر مشاجره لفظی جانسون با نامزدش که به دخالت پلیس منجر شد، قدری کمتر شده، اما او همچنان در افکار عمومی بهترین گزینه برای اداره کشور به شمار می‌رود.

رسانه‌های انگلیس هفته گذشته گزارش دادند که همسایه‌های جانسون پس از شنیدن صدای مشاجره، بامداد جمعه از خانه او با پلیس تماس گرفتند. بر اساس اظهارات همسایه‌ها، صدای فریاد «کری سیموندز» نامزد جانسون و رئیس پیشین رسانه حزب محافظه‌کار از بیرون منزل شنیده می‌شد که از جانسون می‌خواست «از خانه‌اش بیرون برود». به گفته همسایه‌ها صدای شکستن ظروف و جیغ‌های مکرر از خانه شنیده می‌شد و سیموندز مکرراً فریاد می‌زد: «برو بیرون».

بااین‌حال طبق نظرسنجی اسکای نیوز ۵۱ درصد مردم انگلیس درصد معتقدند که این مساله ارتباطی به شایستگی جانسون برای تصدی کرسی نخست‌وزیری ندارد.

جانسون در آخرین رای‌گیری درونی حزب محافظه‌کار که هفته گذشته برگزار شد، توانست با اختلاف آرای زیادی به مرحله پایانی انتخابات برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری راه پیدا کند. رقیب او جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس با اختلاف کمی پس از مایکل گوو وزیر محیط‌زیست انگلیس به مرحله پایانی صعود کرد.

هرچند ناظران پیش‌بینی می‌کردند «مایکل گوو» به مرحله آخر انتخابات صعود خواهد کرد، اما هانت که به‌طور میانگین در انتخابات دوره‌های قبل آرای کمتری را کسب کرده بود، به‌طور غیرمنتظره‌ای به این مرحله راه یافت.

بر اساس گزارش نشریه تایمز انگلیس، طرفداران مایکل گوو عمیقاً معتقدند که افزایش غیرمنتظره آرا هانت به دلیل دخالت جانسون بوده است. جانسون هماهنگ کرده تعدادی از آرا حامیانش که طبیعتاً به آن‌ها نیازی نداشته به جرمی هانت داده شود تا گوو انتخاب نشود.

بر اساس این گزارش، جانسون معتقد است راحت‌تر می‌تواند هانت را شکست دهد یا قبل از ورود به عرصه بعدی انتخابات به تفاهم برسد.

بر این اساس، بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی است جانسون از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات نهایی و تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیس برخوردار است.

هرچند او گزینه محبوب «دونالد ترامپ» برای نخست‌وزیری انگلیس به شمار می‌رود، اما مخالف سیاست‌های وی علیه ایران به‌ویژه تصمیم این کشور به خروج از برجام است.

جانسون تاکنون یک‌بار به ایران سفرکرده و با مقام های تهران درباره مسائل مختلف ازجمله روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای صحبت داشته است. جانسون مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران و معتقد است که تهران بایستی از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

از سوی دیگر، هانت سیاست‌ها و مواضع تند و گاهاً نسنجیده‌ای را در حوزه روابط ایران و انگلیس و همسو با دولت ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اتخاذ می‌کند.

وی بارها ایران را به استفاده ابزاری از شهروندان دو تابعیتی متهم کرده و به‌طور ویژه وعده داده است که از تمام اختیاراتش برای آزادی نازنین زاغری شهروند ایرانی انگلیسی که به اتهام های امنیتی محکوم‌شده، استفاده کند.

هانت همچنین در جریان تحولات اخیر و افزایش تنش‌ها در منطقه گفته است: ما در کنار آمریکا به‌عنوان قدرتمندترین متحد خود ایستاده‌ایم و هرگونه درخواست برای حمایت نظامی علیه ایران را مورد به موردبررسی می‌کنیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان