arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

لایو خبر - ۵ تیر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تخت روانچی: وعده های تکراری اروپا نتیجه ملموسی نداشته است / یک توافق چندجانبه را نمی‌توان یکجانبه اجرا کرد / ایران دیگر نمی‌تواند و نباید به تنهایی بار حفظ برجام را به دوش بکشد و این کار را نخواهد کرد
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۲۲:۳۷

مجید تخت روانچی" روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، افزود: از شما به خاطر برگزاری این جلسه درباره این موضوع مهم برای جامعه جهانی، یعنی برجام که به گفته دبیرکل سازمان ملل، «نماد موفقیت چندجانبه‌گرایی» و «دستاورد بزرگ گفت وگو و دیپلماسی» است، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: همانگونه که همه شما واقف هستید، برجام بر دو رکن استوار است "تعهدات هسته‌ای ایران" و "تعهدات سایر اعضای برجام برای تأمین منافع اقتصادی ایران".

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس ماموریت خود، درحال بررسی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران است. ۱۵ گزارش متوالی آژانس تاکنون، پایبندی کامل و مستمر ایران به تعهدات هسته‌ای خود را تأیید کرده است. بنابراین، رکن اول برجام به طور کامل و طبق بالاترین استاندارد در حال اجرا است.

پمپئو: آمریکا هرچه در توان داشته برای کاهش تنش انجام داده است
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۲۲:۳۷

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که به دهلی نو سفر کرده است در گفت‌وگویی با ایندیا تودی، با این ادعا که "آمریکا همه اقدامات ممکن برای کاهش تنش‌ها با ایران را اتخاذ کرده است" گفت: هرگونه درگیری‌، هرگونه جنگی و هرگونه اقدام تنش‌آمیزی حاصل انتخاب ایرانیان خواهد بود. امیدواریم که آن‌ها دست به چنین انتخابی نزنند.

لاوروف: اروپا از ایران باج خواهی می‌کند
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۹:۵۸

منابع مطلع اروپایی به خبرنگار شبکه العربی گفتند: سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی خطاب به ایران، با ارسال نامه ای آنها را به باج خواهی از ایران با استفاده از ابزار تحریم متهم کرده است.

لاوروف در این نامه خطاب به سه کشور اروپایی گفته؛ رفتار آنان نشان دهنده تلاشی سازمان یافته برای خروج از برجام با متهم سازی جمهوری اسلامی ایران و متوجه نمودن هزینه های این اقدام به سمت طرف ایرانی است.

ترامپ: امیدوارم با ایران وارد جنگ نشویم، ولی اگر جنگ شود طولانی مدت نخواهد بود/ در صورت جنگ با ایران، نیرو‌های زمینی به منطقه اعزام نمی‌کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۸:۲۴

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت امیدوار است که تحولات کنونی نهایتا به درگیری نظامی با ایران منجر نشود.

وی که به صورت تلفنی با شبکه «فاکس نیوز» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد احتمال جنگ با ایران، گفت: «امیدوارم که اینطور نشود. اما ما در موضع بسیار قدرتمندی قرار داریم.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت در صورت بروز درگیری نظامی، این درگیری مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد و او قصد ندارد به ایران نیروی نظامی پیاده اعزام کند.

مقام فرانسوی: اروپا در تلاش برای میانجیگری بین آمریکا و ایران است/ به‌طور خودکار از مواضع آمریکا در قبال ایران پیروی نمی‌کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۷:۵۰

یک منبع وزارت دفاع فرانسه که نامش فاش نشده، به یک رسانه آمریکایی گفته است که کشورهای اروپایی در تلاش برای میانجیگری بین آمریکا و ایران هستند، اما با وجود تأکید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمایل او برای نشستن بر سر میز مذاکره با ایران، واشنگتن علاقه‌ای به در پیش گرفتن مذاکره با ایران ندارد و هیچ سیگنالی درباره این موضوع نشان نداده است.

این منبع فرانسوی در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» اعلام کرد، مقام‌های این کشور در کنار دیگر اروپایی‌ها به جستجو برای رسیدن به راهی به منظور کاستن از تنش‌ها بین آمریکا و ایران ادامه می‌دهند اما پاریس «هیچ نشانه‌ای» درباره اینکه آمریکا علاقه‌ای به مذاکره داشته باشد، ندیده است.

پمپئو: درهای آمریکا برای گفت‌وگو با ایران باز خواهد ماند
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۶:۲۲

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که به هند سفر کرده است امروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری مشترک با همتای هندی خود گفت که درهای کشورش برای گفت‌وگو با ایران باز خواهد ماند.

وی همزمان با تکرار ادعاهای پیشین دولتمردان آمریکایی علیه کشورمان گفت: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در منطقه است.ایران نه تنها برای خاورمیانه بلکه تهدیدی برای تمام جهان است.با توجه به تنش‌های بوجود آمده در منطقه، واشنگتن تلاش می‌کند از تعادل در قیمت نفت محافظت کند.

دلار وارد کانال ۱۲هزار تومان شد
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۵:۲۸

دلار وارد کانال ۱۲هزار تومان شد

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند در حالی این نرخ در صبح امروز ۱۳ هزار تومان بود. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب: مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که آمریکا می‌خواهد/ می‌گویند اسلحه را بیانداز تا بتوانم هربلایی خواستم سرت بیاورم/ می‌دانم که ملت ایران با وجود تردیدآفرینی‌هایی که بعضی می‌کنند، با شور و شوق در انتخابات آخر امسال حضور می‌یابد
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۴:۵۸

رهبر معظم انقلاب: مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که آمریکا می‌خواهد/ می‌گویند اسلحه را بیانداز تا بتوانم هربلایی خواستم سرت بیاورم/ می‌دانم که ملت ایران با وجود تردیدآفرینی‌هایی که بعضی می‌کنند، با شور و شوق در انتخابات آخر امسال حضور می‌یابد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب پیشنهاد مذاکره آمریکا را یک «فریب» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن وقتی نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگیِ ملت ایران، پیشنهاد مذاکره می‌دهد و می گوید ملت ایران باید پیشرفت کند، البته این ملت حتماً پیشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطی که شما نزدیک نشوید.

ایشان با یادآوری همه کاره بودن آمریکا و انگلیس در دوران رژیم پهلوی گفتند: شما عامل عقب‌ماندگی ملت ایران در آن دوره منحوس هستید و الان هم حضور شما جز عقب ماندگی و توقف پیشرفت ایران هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

رهبر انقلاب هدف اصلی پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، می‌ترسند جلو بیایند بنابراین می خواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی می خواهند سر ملت بیاورند.

روحانی: گاهی ابزار می‌گذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که در حریم خصوصی، چه کار کرده اند / به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم؟
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۴:۲۶

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/4/5/679431_414.jpg

رئیس جمهور با بیان اینکه آیا می‌توانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم؟، گفت: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده می‌کند؛ نمی‌فهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد که چه می‌گوید.

دکتر روحانی ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسئولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است؛ وقتی یک مسئول شنود، شوخی و جدی را نمی‌تواند بفهمد؛ او چطور می‌تواند مبنای کار یک قاضی باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر می‌تواند داده شود؛ همینطوری که نمی‌شود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.

قیمت طلا، سکه و ارز در بازار امروز ۹۸/۰۴/۰۵
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۳:۰۸

سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز به ۴میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و طلای ۱۸عیار هم ۴۳۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

شرط اقامت ۵ ساله اتباع خارجی در ایران اعلام شد؛ سرمایه‌گذاری ۲۰۰.۰۰۰ دلاری
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۲:۵۱

معاون هماهنگی و امور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: باید منافع همسایه‌ها را نیز در تجارت و اقتصاد در نظر بگیریم تا به توسعه اقتصادی و امنیت پایدار منجر شود.

نهاوندیان تصریح کرد: تجار و سرمایه‌گذاران افغانستان تمایل زیادی برای حضور در ایران دارند که باید زمینه حضور آنان را فراهم کرد.وی با اشاره به اعطای مجوز اقامت پنج ساله به اتباع خارجی در کشور خاطرنشان کرد: چنانچه فردی ۲۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کند از این مزایا بهره‌مند می‌شود. نوسان‌های ارزی مشکلات زیادی را برای کشور و تجار ایجاد کرده است.

انگلیس فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۵۱

دولت انگلیس اعلام کرد که مجوزی برای فروش محموله جدیدی از سلاح به عربستان و متحدان آن در ائتلاف متجاوز عربی ضد یمن را صادر نخواهد کرد.

زمان دادگاه «نجفی» تا ۲ روز آینده تعیین می شود
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۵۰

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ظرف یکی دو روز آینده مهلت تعیین شده برای وکلای پرونده شهردار اسبق تهران به پایان می‌رسد و زمان برگزاری دادگاه اعلام خواهد شد.

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا موارد جدیدی در این پرونده مطرح شده است یا خیر، گفت: پرونده مطلب جدیدی ندارد و همان کیفرخواستی است که به دادگاه ارسال شده است.

صفاری نطنزی، نماینده مجلس دهم درگذشت
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۹

مرتضی صفاری نطنزی به دلیل ابتلا به سرطان پانکراس ۱۰ روز در بیمارستانی در تهران بستری بود و صبح امروز درگذشت. وی متولد 1335 در نطنز، دارای دکترای اقتصاد و نماینده نطنز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم بود.

موگرینی: اینستکس آماده عملیاتی شدن است
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۸

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: احتمالاً در روزهای آینده بیشتر از ما خواهید شنید اما همانطور که می‌دانید ما با کشورهای عضو کار زیادی برای برقراری مکانیزم‌های ادامه تجارت مشروع با ایران انجام داده‌ایم. اعتقاد دارم که این (مکانیزم اینستکس) برای عملیاتی شدن آماده است و امیدوارم این چیزی باشد که بتواند به تداوم پایبندی ایران به برجام کمک کند همانطور که تا کنون پایبند بوده و می‌خواهیم که شاهد تداوم آن باشیم.

برهم صالح: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از عراق برای حمله علیه ایران استفاده کند
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۷

برهم صالح، رئیس جمهور عراق گفت که بغداد به واشنگتن اجازه نخواهد داد تا از پایگاه‌های نظامی این کشور برای انجام دادن حمله‌ای علیه ایران استفاده کند.

صالح در گفت‌وگو با شبکه سی. ان.ان گفت: ما نمی‌خواهیم که قلمرومان یک صحنه‌ای برای هرگونه اقدام خصومت‌آمیز علیه همسایگان‌مان از جمله ایران باشد.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۶

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا ببینید.

نظرات بینندگان