arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

درخواست نامزد خاشقچی از سران جی۲۰ برای فشار بر عربستان

نامزد جمال خاشقچی تاکید دارد رهبران گروه بیست در نشست پایان هفته بر عربستان برای انتشار اطلاعات بیشتری درباره قتل این منتقد آل سعود فشار آورند. این در حالیست که کمپینی برای عدالت به جریان افتاده و او آن را به نهاد حقوق بشری عالی سازمان ملل کشانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نامزد جمال خاشقچی تاکید دارد رهبران گروه بیست در نشست پایان هفته بر عربستان برای انتشار اطلاعات بیشتری درباره قتل این منتقد آل سعود فشار آورند. این در حالیست که کمپینی برای عدالت به جریان افتاده و او آن را به نهاد حقوق بشری عالی سازمان ملل کشانده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خدیجه چنگیز، نامزد روزنامه‌نگار مقتول سعودی سه‌شنبه در نشست شورای حقوق بشری در ژنو درباره جمال خاشقچی صحبت کرد. خاشقچی اکتبر سال گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید. پس از این جلسه او در مصاحبه‌ای گفت مقام‌های سعودی باید بابت قتل خاشقچی مجازات شوند.

یک کارشناس مستقل سازمان ملل اخیراً در گزارشی تاکید کرد عربستان سعودی بابت قتل ستون‌نویس واشنگتن پست مسوول است و نقش احتمالی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این قتل فجیع باید بررسی شود.

خدیجه چنگیز در مصاحبه‌ای به آسوشیتدپرس گفت، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران جهان درخواست دارد تا این مساله را در نشست جی ۲۰ در ژاپن که نام ولیعهد سعودی هم در میان شرکت‌کنندگان آن است، مطرح کنند. این نشست جمعه و شنبه در شهر اوزاکا برگزار می‌شود.

نامزد خاشقچی گفت: لازم است تا عربستان گامی بردارد تا حقایق این ماجرا روشن شود. باید به گونه‌ای آنها را مجازات کرد. این حادثه نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند. می‌شود به عربستان فشار آورد.

این در حالیست که ترامپ در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت مرگ خاشقچی بررسی شده است و موضوع این قتل در گفت‌وگوی او با ولیعهد سعودی مطرح نمی‌شود. خدیجه چنگیز در نشست شورای حقوق بشر گفت باید براساس گزارش اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقضایی، سرسری و خودسرانه وارد عمل شد و تاکید کرد که شاید روزی این ولیعهد سعودی پادشاه شود.

او گفت: گزارش کالامارد به این حقیقت اشاره دارد که مقام‌های مهم سعودی، مقام‌های ارشد، احتمالاً دخیل بوده‌اند. این موضوع باید پیگیری شود و یک تحقیقات قتل بین‌المللی باید گشوده شود. جامعه بین‌المللی باید فشار وارد کند تا اطمینان حاصل شود این پرونده فراموش نشده است و سازمان ملل باید این را یک گام جلوتر ببرد.

در جلسه مذکور، این گزارشگر ویژه سازمان ملل هم نسبت به افزایش خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران و دیگر کسانی که حقایق را درباره مقام‌های دولتی و تجاری و نهادهای مذهبی فاش می‌کنند، هشدار داد. کالامارد گفت: کشتارهای هدفمند روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و مخالفان رو به افزایش است. الگوی نگران‌کننده، مصونیت عاملان این خشونت‌ها و تداوم این کشتارهاست.

نامزد جمال خاشقچی سه‌شنبه همچنین گفت، تحقیقاتی که سعودی‌ها درباره قتل نامزد او انجام دادند هیچ مشروعیتی ندارد. به گفته او، گزارش کالامارد نشان می‌دهد دولت سعودی شواهد مرتبط با قتل خاشقچی را حین تحقیقات از بین برده است. خدیجه چنگیز تاکید کرد: اگر از این بعد نگاه کنیم، هیچ مشروعیتی برای تحقیقاتی که عربستان انجام داده است، باقی نمی‌ماند. بنابراین لازم است دوباره یک تحقیقات بین‌المللی انجام شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان