arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

مسکو تایمز: اکثر روس ها معتقدند اتحاد جماهیر شوروی حامی عامه مردم بود

بر اساس پژوهشی که توسط مرکز نظرسنجی مستقل لوادا انجام و در مسکو تایمز منتشر شده است، اکثریت روس ها بر این باورند که نظام شوروی سابق یا همان اتحاد جماهیر شوروی از شهروندان جامعه مراقبت می کرد و حامی آنان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس پژوهشی که توسط مرکز نظرسنجی مستقل لوادا انجام و در مسکو تایمز منتشر شده است، اکثریت روس ها بر این باورند که نظام شوروی سابق یا همان اتحاد جماهیر شوروی از شهروندان جامعه مراقبت می کرد و حامی آنان بود.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، روسیه در سال های اخیر با دیدگاه های مثبت زیادی در مورد اتحاد جماهیر شوروی رو به رو شده است و به نظر می رسد محبوبیت مردم شوروی روندی صعودی را تجربه کرده است این صعود تا جایی پیش رفته که محبوبیت استالین در تاریخ این کشور به زودی در سطح رکوردشکنی قرار می گیرد.

طبق نتایج موسسه لوادا که روز دوشنبه منتشر شد، 58 درصد از پاسخ دهندگان روسی گفته اند که دولت از مردم عادی یا همان عامه مردم مراقبت می کرد. این پاسخ زمانی مطرح شد که از مردم در خصوص مهمترین ویژگی شوروی سابق پرسیده شده بود.

بر اساس آمارهای لوادا مواردی مثل فقدان درگیری های قومی (46 درصد)،  رشد اقتصادی و فقدان بیکاری (43 درصد)نیز به ترتیب دومین و سومین مورد مثبت در خصوص دوران شوروی سابق ارزیابی شده است. از دیگر موارد این فهرست که در رتبه های چهارم و پنجم قرار می گیرند می توان به بهبود مداوم شرایط زندگی (39 درصد) و پیشرفت در علم و فرهنگ (31 درصد) در آن دوره اشاره کرد.

جالب است که اغلب پاسخ دهندگان به ویژگی های مثبت دوران اتحاد جماهیر اشاره کرده اند و به نظر می رسد سطح نگرش مثبت مردم نسبت به دوره های پیشین رشدی چشمگیر داشته است. برای مثال لوادا در سال های 2000 و 2008 نیز این سوالات را مطرح کرده بود اما چنین پاسخ هایی را دریافت نکرده بود.

البته مثل همه نظرسنجی ها نظرات مخالفی نیز وجود داشت و بخش کمتر نظر دهندگان اتحاد جماهیر شوروی را با صف های طولانی تر در فروشگاه ها، انزوای بین المللی و آزار و اذیت مخالفان به یاد می آوردند. کارینا پیپیا جامعه شناس فعال در مرکز لوادا، در این خصوص گفت: "ایده آل سازی" گذشته شوروی به این معنی نیست که روس ها ترجیح می دهند در اتحاد جماهیر شوروی زندگی کنند. بلکه نگاه آنان به آن دوران را نشان می دهد که شوروی سابق  یا روسیه فعلی سراسر منفی نیستند.همه آنچه که که روس ها امروز از آن ناراضی هستند شامل درآمد کم، نابرابری و فساد است. 

نتیجه گیری مذکور از خلال 14 پاسخ به عنوان ویژگی های تعریف شده از زندگی  در شوروی سابق  از جمله فقر، نقش هدایتگر حزب کمونیست و هزینه های نظامی، گرفته شده است. لوادا این نظرسنجی را بین 1616 پاسخ دهنده در 50 منطقه روسیه در روزهای 24 و 29 ماه می انجام داد.

نظرات بینندگان