arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۸

نخست وزیر ژاپن: حفظ امنیت تنگه هرمز ضروری است / مکرون: پاریس و واشنگتن می‌خواهند در مورد یک توافق جدید و دقیق‌تر با ایران مذاکره کنند / گاهی با شیوه‌های ترامپ موافق نیستم

"آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن با اشاره به حادثه نفتکش ها در دریای عمان تاکید کرد که حفظ امنیت تنگه هرمز و آزادی ناوبری دریایی در این منطقه، به عنوان یک گذرگاه واسطه میان اروپا و آسیا، ضروری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن با اشاره به حادثه نفتکش ها در دریای عمان تاکید کرد که حفظ امنیت تنگه هرمز و آزادی ناوبری دریایی در این منطقه، به عنوان یک گذرگاه واسطه میان اروپا و آسیا، ضروری است.

به گزارش کیودو، "آبه" شامگاه چهارشنبه در کنفرانس خبری بعد از دیدار با "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه در توکیو افزود: من و مکرون در نشست دو جانبه، نگرانی هایی خود را درباره تنش های رو به رشد در منطقه خاورمیانه به اشتراک گذاشته و بر همکاری‌های نزدیک برای کاهش تنش ها و تثبیت صلح در خاورمیانه تاکید کردیم.

"امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه به منظور شرکت در چهاردهمین نشست سران جی ۲۰ که روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹ (۷ و ۸ تیر ۱۳۹۸) در شهر اوزاکا ژاپن برگزار می‌شود به این کشور سفر کرده است.

دو فروند کشتی نفتکش روز پنجشنبه ۲۳ خرداد در دریای عمان هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود این دومین حمله به نفتکش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

ژاپن و فرانسه همچنین موافقت کردند تا همکاری در زمینه امنیت دریایی را تقویت کنند و یک «نقشه راه» پنج ساله برای همکاری خود در زمینه مسائل مربوط به تجارت جهانی و تغییرات آب و هوایی نیز ارائه دهند.

نخست وزیر ژاپن ادامه داد توکیو و پاریس در حالی که نفوذ دریایی چین در حال رشد و گسترش است در تلاش برای تقویت امنیت دریایی و کمک به کشورهای در حال توسعه برای بهبود زیرساخت‌های دریایی هستند.

مکرون نیز گفت که دو کشور اولین دور گفت و گوهای دریای خود را در ماه سپتامبر برگزار خواهند کرد.

مقامات دو کشور همچنین با اشاره به اتحاد ۲۰ ساله شرکت‌های خودرو سازی رنو و نیسان، خواهان تقویت روابط صنعتی دو کشور و همچنین حفظ این اتحاد شدند که بعد از بازداشت "کارلوس گون" رییس فرانسوی این شرکت به اتهام فساد مالی و پرداخت رشوه، دچار اختلاف شده‌اند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه همچنین در جریان سفر به ژاپن در گفت و گو با تلویزیون این کشور گفته بود که پاریس و واشنگتن خواهان مذاکره در مورد یک توافق جدید و دقیق‌تر با ایران هستند.

او گفت که وی با هدف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هم‌رای است اما گاهی اوقات با شیوه‌های او موافق نیست.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: من معتقدم که تنش، تحریم پشت تحریم، تحرکات و استحکامات نظامی اقدامی به شدت خطرناک است زیرا منطقه را به آتش می‌کشد و می‌تواند منجر به واکنش‌های شدید شود.

مکرون همچنین گفت که پاریس و واشنگتن می‌خواهند در مورد یک توافق جدید و دقیق‌تر با ایران مذاکره کنند اما افزود که پیش از آن «ژست‌هایی کوچک» برای رفع تنش لازم است.

وی افزود: اکنون باید همه طرف‌ها به دنبال یافتن راهی برای مذاکره باشند به طوری که در کوتاه مدت هیچ کسی وجهه خود را از دست نداده و امکان بازسازی اعتماد را فراهم می‌کند. وقتی اعتماد از دست برود به ژست‌های کوچکی برای کاهش تنش نیاز است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان