arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۸
روزنامه گردی؛

طرح ناکام خلخالی برای کشتنِ شاه / فداییان اسلام: شاه را زنده یا مرده تحویل می‌دهیم

خلخالی گفته بود: من به نام فداییان اسلام به دولت مکزیک اعلام می‌کنم که هرچه زودتر شاه را از آن‌جا اخراج کند و به دولت ایران تحویل نماید و خودش را با بحران و دردسر روبه‌رو نسازد. چون این دیگر مانند تروتسکی رقیب لنین نیست که بی سر و صدا باشد و شاه به جزای اعمال ننگین خود خواهد رسید و این موضوع برای من از روز روشن‌تر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح ناکام خلخالی در ترور شاه/ فداییان اسلام: شاه را زنده یا مرده تحویل می‌دهیم

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند.

«انتخاب»: تیتر یک روزنامه کیهان در تاریخ چهارشنبه ۶ تیر ۵۸ به ترور نافرجام شاه اختصاص داشت: «ترور شاه مخلوع نافرجام ماند»

این روزنامه بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه دیاریو نوشت: «امروز یک هلی‌کوپتر که در ارتفاع کم پرواز می‌کرد با مسلسل به خانه مسکونی شاه مخلوع تیراندازی کرد وی از مرگ جان سالم به در برد.»

محافظین شاه به روزنامه دیاریو خبر داده بودند که هلی‌کوپتر مزبور هیچ‌گونه علامت مشخصه‌ای نداشته و بلافاصله پس از تیراندازی متقابل از طرف آنان، ناپدید شده است.

خبرگزاری فرانسه افزود که در مورد این خبر هیچ‌گونه تایید رسمی دریافت نشده، ولی پلیس عکس تروریست معروف ونزوئلایی، کارلوس، را در سراسر مکزیک پخش کرده است.

کیهان دور روز پیش از انتشار این خبر یعنی در چهارم تیرماه بخشی از گفت‌وگوی خلخالی با خبرگزاری فرانسه را منتشر کرده بود که در آن گفته بود یک ونزوئلایی برای اجرای این طرح همکاری خواهد کرد.

به دنبال مخابره خبر ترور ناموفق شاه توسط خبرگزاری‌ها نیز صادق خلخالی در تماسی با روزنامه کیهان گفت که بنا بر گزارش‌هایی که در این مورد به او رسیده، در این طرح ترور اتومبیل حامل شاه در محوطه اقامت خود مورد اصابت رگبار مسلسل واقع شده و شاه در این جریان جراحاتی برداشته است. خلخالی اما حاضر نشد منابع خبری خود را فاش کند.

ممکن است کارلوس با ما در این کار انسانی همکاری کند

صادق خلخالی، رهبر فداییان اسلام و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، صبح همین روز، یعنی چهارشنبه ۶ تیرماه، در مورد مطالبی که در دو روز گذشته در مورد ترور یا دستگیری شاه در رسانه‌های گروهی پخش شده بود، بر سخنان خود مهر تایید زده بود: «شاه مخلوع از طرف امپریالیزم مامور بود که بر تمام جنبش‌های حق‌طلبانه آزادی‌خواهان و ملل مستضعف در تمام نقاط دنیا ضربه وارد کند و جدا ملت ایران صرف‌نظر از جنایت‌هایی که در داخل مملکت می‌کرد، از این رفتار شاه در دنیا احساس سرافکندگی می‌نمود و جنایت‌های شاه مخلوع واقعا آن‌قدر بزرگ و وحشتناک بوده که در مخیله هیچ بشری نمی‌گنجیده. به همین جهت ترور شاه تنها جنبه قصاص خون بهترین جوان‌ها و افراد مملکت نیست بلکه بیش‌تر به خاطر تحکیم و حفظ مبانی حقوق بشر و ملل مستضعف دنیا است به همین جهت اعضای از جان گذشته فداییان اسلام فعالیت خستگی‌ناپذیری شروع کرده‌اند و وقتی که فداییان وارد باهاما شدند، شاه و دار و دسته‌اش خطر را بیخ گوش خود احساس کردند و جل و پلاس خود را جمع کردند و راهی مکزیکوسیتی شده‌اند و همان‌طور که اطلاع دارید در مکزیکوسیتی با وجود محافظت شدید از شاه فداییان اسلام وارد این کشور شده‌اند و برای ترور یا دستگیری شاه خائن علاوه بر جانبازان فداییان اسلام با گروه‌های مختلف و جنبش‌های آزادی‌خواهان و چریک‌های ساندنیس در آمریکا مرکزی تماس گرفتیم و تمام آن‌ها در این مورد با ما همکاری خواهند کرد و ممکن است کارلوس با ما در این کار انسانی همکاری کند و این حق مسلمی است که همه ملل مستضعف جهان جدا خواستار آن می‌باشند و در راه به ثمر رساندن آن از هیچ کوششی مضایقه نخواهند کرد. من به نام فداییان اسلام به دولت مکزیک اعلام می‌کنم که هرچه زودتر شاه را از آن‌جا اخراج کند و به دولت ایران تحویل نماید و خودش را با بحران و دردسر روبه‌رو نسازد. چون این دیگر مانند تروتسکی رقیب لنین نیست که بی سر و صدا باشد و شاه به جزای اعمال ننگین خود خواهد رسید و این موضوع برای من از روز روشن‌تر است.» (کیهان: ۶ تیر ۵۸)

تحویل شاه مخلوع زنده یا مرده

کیهان در همین روز خبر دیگری نیز از جانب داود تهرانی، نماینده فداییان اسلام شاخه دوبی و خلیج فارس، منتشر کرد که طی آن اعلام کرده بود: فداییان اسلام شاه سابق را مرده یا زنده تحویل برادران ایرانی خود خواهند داد و در این راه خون خود را جهت حفظ اسلام هدیه می‌کنند.

برچسب ها: صادق خلخالی
نظرات بینندگان