arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۸

روسیه: تلاش طرف‌های برجام برای فراهم شدن صادرات اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد؛ کشورهای شرکت‌کننده در برجام در حال کار به‌روی اقداماتی هستند تا این امکان برای ایران فراهم شود تا به‌رغم تحریم‌های آمریکا، بتواند اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین خود را صادر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


وزارت خارجه روسیه اعلام کرد؛ کشورهای شرکت‌کننده در برجام در حال کار به‌روی اقداماتی هستند تا این امکان برای ایران فراهم شود تا به‌رغم تحریم‌های آمریکا، بتواند اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین خود را صادر کند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای شرکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، در حال کار به‌روی اقداماتی هستند که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد تا اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین خود را صادر کند.

نشست کمیسیون برجام روز گذشته (جمعه) با شرکت نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای، شامل: روسیه، چین، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایران در وین برگزار شد. نقش هماهنگ‌کننده در این نشست به‌عهده اتحادیه اروپا بود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه نماینده روسیه در این نشست بود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که بعد از پایان این نشست منتشر شد، آمده است: «کمیسیون مشترک برجام پیشرفت در تحقق طرح‌های مورد توافق در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را مورد تأیید قرار داد، قبل از هر چیز، صحبت بر سر طرح‌های در حال تحقق با مشارکت روسیه، از جمله تبدیل اورانیوم غنی‌سازی‌شده با غنای کم ایران در تأسیسات "فردو" برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار است. مشکلات مربوط به آب سنگین تولیدشده در راکتور اراک نیز مورد توجه قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در این نشست تأیید کردند که این طرح یکی از عوامل اساسی برجام بوده و لازم است تا همچنان از آن حمایت و دفاع شود. بر اساس توافقات هسته‌ای، کشورهای شرکت‌کننده در برجام موظف هستند تا به‌روی اقدامات عملی کار کنند تا این امکان برای ایران به‌وجود آید تا اورانیوم غنی‌سازی‌شده با غنای پایین و آب سنگین خود را به‌رغم اعمال تحریم‌های آمریکا صادر کند».

وزارت خارجه همچنین یادآوری کرده که نماینده روسیه در نشست کمیسیون برجام در وین بار دیگر بر پایبندی این کشور در اجرای تمامی تعهدات خویش در چارچوب به توافقنامه هسته‌ای تأکید کرد.

در این بیانیه گفته شده است: «طرف روسی بار دیگر تأکید کرد که اظهارات مقامات آمریکایی درباره نقض روسیه در اجرای پیمان ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای کاملاً بی‌پایه‌واساس است. ما بار دیگر بر پایبندی تغییرناپذیر خود برای اجرای تعهدات طرف روسی در چارچوب برجام تأکید کرده و آمادگی خود برای تأمین سرعت اجرای توافقات صورت‌گرفته را اعلام می‌کنیم».

پیش از این، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اتهامات آمریکا به این کشور درباره نقض ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای را تکذیب کرده بود. وی در عین حال یادآور شده بود که روسیه با دقت زیاد اقدامات آمریکا را زیر نظر دارد تا در صورت ضرورت تدابیر لازم برای نجات این پیمان را اتخاذ کند.

نظرات بینندگان