arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۸

کره شمالی: دیدار کیم و ترامپ «تاریخی» بود

کره شمالی امروز اعلام کرده است که دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، "تاریخی" بوده است. به گفته خبرگزاری مرکزی کره شمالی، اون، هنگام همراهی کردن ترامپ توسط مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، "احوال‌پرسی گرمی" با وی انجام داده است. رئیس‌جمهور کره جنوبی، ترامپ را تا منطقه پانمونجوم همراهی کرد اما در دیدار مذکور شرکت نکرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروز (دوشنبه) کره جنوبی اعلام کرده است که امیدوار است پس از دیدار اخیر رهبر این کشور با دونالد ترامپ، بتوانند گفت‌وگوی میان دو کره را از سر بگیرند. این روابط در تنگنای مذاکرات هسته‌ای واشنگتن و پیونگ یانگ، متوقف شده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی امروز اعلام کرده است که دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، "تاریخی" بوده است. روز شنبه پس از دعوت توئیتری ترامپ به برگزاری این دیدار، دیروز این ملاقات انجام گرفت.

ترامپ و اون، در منطقه غیر نظامی بین دو کره احوال‌پرسی کردند و سپس ترامپ، به عنوان اولین رئیس‌جمهور آمریکایی، برای مدتی کوتاه در خاک کره شمالی پا نهاد.

ترامپ به رهبر کره شمالی اعلام کرد که قبول درخواست اون مبنی بر قدم گذاشتن در خاک کره شمالی، برایش یک افتخار است.

به گفته خبرگزاری مرکزی کره شمالی، دو رهبر بر سر پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و ایجاد نقطه عطفی در مورد خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره، توافق کرده‌اند.

شین بوم چول، یکی از تحلیلگران مؤسسه مطالعاتی سیاسی "آسان" در کره جنوبی، معتقد است که هدف اون از انجام این دیدار، بازیابی موقعیت خود پس از ناکامی در مذاکرات هانوی با ترامپ است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لی سانگ مین، سخنگوی وزارت اتحاد دو کره در کره جنوبی و مسئول امور کره شمالی، اعلام کرده است که دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای حیات دوباره ببخشد و درهای گفت‌وگو و همکاری را بین دو کره بگشاید.

پس از ناکامی مذاکرات ماه فوریه بین ترامپ و اون بر سر خلع سلاح کره و باقی ماندن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، کره شمالی روابط دیپلماتیک خود را با کره جنوبی کاهش داد.

کره شمالی ضمن انجام تست موشک کوتاه برد، خواستار کاهش همکاری سئول و واشنگتن و ادامه همکاری‌های اقتصادی بین دو کره شده بود.

سخنگوی وزارت اتحاد دو کره افزود که روابط بین دو کره از زمان نشست هانوی که بین ترامپ و اون برگزار شد، ساکن باقی مانده است اما دولت کره جنوبی همواره تلاش کره است تا راه گفت‌وگو و همکاری را با کره شمالی باز نگه دارد.

وی افزود: "به دلیل احتمال بالای مذاکره هسته‌ای آمریکا و کره شمالی، دولت کره جنوبی تلاش خواهد کرد تا چرخه‌ای بین روابط دو کره، انهدام تأسیسات هسته‌ای کره شمالی و روابط کره جنوبی و آمریکا، ایجاد کند".

دیدار دیروز ترامپ و اون در مکانی که ۶۶ سال پیش پیمان ترک مخاصمه دو کره در آن امضا شده بود، سومین دیدار این دو رهبر بود.

به گفته خبرگزاری مرکزی کره شمالی، ترامپ و اون توافق کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود و رضایت بالای خود را از نتیجه دیدارشان اظهار نموده‌اند.

این پایگاه خبری اعلام کرده است که اون، هنگام همراهی کردن ترامپ توسط مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، "احوال‌پرسی گرمی" با وی انجام داده است. رئیس‌جمهور کره جنوبی، ترامپ را تا منطقه پانمونجوم همراهی کرد اما در دیدار مذکور شرکت نکرد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، از ارائه نظر درخصوص اینکه آیا سئول نقشی در هماهنگی دیدار ترامپ و اون داشته است، امتناع کرده است.

سال گذشته، "مون جائه این" با برگزاری سه نشست با رهبر کره شمالی، نقش مهمی را در انجام اولین دیدار ترامپ و اون در ماه ژوئن سال پیش در سنگاپور، ایفا کرد. طی آن دیدار، رهبران دو کشور بیانیه‌ای صادر کردند که در آن خواستار شبه جزیره بدون تأسیسات هسته‌ای شدند؛ اما از نحوه یا زمان انهدام هسته‌ای چیزی مطرح نشد.

دلیل شکست مذاکرات در هانوی ضعف محتوا و نبود مذاکرات سطح بالا بود. مقامات آمریکا نیز درخواست "غیرمنطقی" کره شمالی مبنی بر برداشتن تحریم‌ها در عوض انهدام جزئی تاسیسات‌شان را دلیل ناکامی مذاکرات هانوی خواندند.

به گفته کارشناسان، مشخص نیست که مذاکرات بعدی واشنگتن و پیونگ یانگ بتواند اختلافات اساسی دو کشور را حل کند.

در همین راستا، آلیسون اوانز، یکی از تحلیلگران مؤسسه آی اچ اس مارکیت اظهار داشته است که به نظر نمی‌رسد مذاکرات بعدی ترامپ و اون به نتایج مطلوبی از جمله برداشته شدن تحریم‌ها و انهدام تأسیسات هسته‌ای کره منجر شود. وی همچنین افزوده است که اگر کره شمالی، مدت‌زمان توقف تست موشک‌های بین قاره‌ای و موشک میان برد جدیدش را افزایش دهد، به احتمال زیاد آمریکا از توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور حمایت کند.

نظرات بینندگان