arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۸

تصمیم جدید دولت عراق/ حشد شعبی در نیروهای مسلح ادغام شد

دولت عراق فرمانی 10 بندی درباره نیروهای حشدالشعبی عراق صادر که طی آن تاکید شده است که این نیروها بخش جدایی ناپذیری از نیروهای مسلح عراق هستند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالمهدی دستور سازماندهی الحشد الشعبی را صادر کرد«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق طی فرمانی 10 بندی دستوراتی را درباره حشد الشعبی عراق صادر کرد.

در این دستور دولتی آمده است: بنا بر اقتضای منافع مردم، و بر اساس اختیاراتی که به موجب قانون اساسی به ما داده شده است و با ایمان به نقش بزرگی که مبارزین حشد الشعبی در حال انجام آن بوده و برای تضمین تقویت داخلی و خارجی آن، دستورات زیر صادر می‌شود:

1- تمامی نیروهای حشد الشعبی به عنوان بخش جدایی ناپذیری از نیروهای مسلح عراق عمل می‌کنند و هرگونه قوانینی که برای نیروهای مسلح اعمال می‌شود برای نیروهای حشد الشعبی نیز اعمال می‌شود مگر آنکه به صورت صریح به آن اشاره شود. این نیروها به فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح و بر اساس قوانین تصویب شده در پارلمان عراق و دستورات صادر شده عمل خواهند کرد و رئیس هیئة الحشد الشعبی مسئول این تشکیلات خواهد بود که توسط فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین می‌شود و تمامی تشکیلات حشدالشعبی به آن مرتبط می‌شوند.

2- نامگذاری‌هایی که گروه‌های حشد الشعبی در جریان درگیری‌های شجاعانه خود برای پایان دادن به موجودیت گروه داعش تروریستی داشتند کاملا پایان می‌یابد و با نام‌گذاری‌های نظامی نظیر (لشکر،تیپ، گروهان،..)جایگزین می‌شود که این نامگذاری‌ها شامل حشد عشایر و هرگونه تشکیلات محلی دیگر می‌شود و افراد آن نیز همان رتبه‌های نظامی مرسوم در نیروهای مسلح را خواهند داشت.

3- این گروه‌ها، چه فردی و چه تشکیلاتی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کنند.

4- گروه‌هایی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند می‌توانند به گروه‌های سیاسی که تحت قانون احزار است تبدیل شود و  از هر گونه حمل سلاح منع خواهند شد مگر با مجوز و در صورت نیاز برای حمایت از مراکز غیرنظامی و فرماندهی و شرایط آنها همانند بقیه گروه‌های سیاسی خواهد بود.

5- پادگان‌های میزبان نیروهای حشد الشعبی کاملا همانند دیگر نیروهای مسلح بوده و مکان‌های حضور نیروهای حشد الشعبی برای جنگ بر اساس چارچوب‌های معمول در نیروهای مسلح تصمیم گیری خواهد شد. 

6- تمامی مراکزی که اسم گروهی از گروه‌های حشد الشعبی داشته باشند چه در داخل شهرها و چه خارج از آن، بسته خواهند شد. 

7- موجودیت هرگونه گروه مسلحی که پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت می‌کند ممنوع بوده و  تخطی از قانون به شمار می‌آید که موجب پیگرد خواهد شد. 

8- تمامی دفاتر اقتصادی یا ایست و بازرسی‌ها و حضور یا منافع موسسات خارج از چارچوب جدید اعلامی، بسته خواهد شد و سازمان حشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می‌آید.

9- تاریخ 2019/07/31 (سی روز آینده) زمان پایانی برای پیاده سازی این اقدامات است.

10- به زودی دستورات دیگری درباره ساختار حشد الشعبی و تشیکلات آن  صادر خواهد شد.

در پی حمله گروه تروریستی داعش به عراق و اشغال بخش‌های گسترده‌ای از این کشور، مردم عراق با حکم مرجعیت مبنی بر لزوم حضور در جنگ در برابر تروریسم، روانه جبهه‌ها شدند تا از کشور خود دفاع کنند. حضور گسترده جوانان و مردم عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش باعث شکل گیری تشکیلات نظامی با نام «حشدالشعبی» شد. در بحبوحه جنگ با گروه تروریستی داعش، نهادهای مذهبی و سیاسی مختلف در عراق به نام نویسی از داوطلبان حضور در حشدالشعبی برای مبارزه با داعش کردند و زیرشاخه‌هایی را زیر این سازمان مردمی ایجاد کردند.

بر اساس گفته کارشناسان متعدد، حضور پرشور نیروهای حشدالشعبی در کنار ارتش عراق، دلیل اصلی شکست گروه تروریستی داعش و بازپس گیری شهرهای اشغال شده توسط این گروه بوده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان