arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۸

ترکیه: آمریکا نباید به خاطر اس ۴۰۰ روابط را برهم زند

دولت آنکارا روز چهارشنبه گفت؛ آمریکا نباید به دلیل خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ اقدامی انجام دهد که باعث به هم خوردن روابط میان دو کشور شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه: آمریکا نباید به خاطر اس ۴۰۰ روابط را برهم زندبه گزارش خبرگزاری آناتولی، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتقاد از سخنان سخنگوی دولت آمریکا گفت؛ چنین مواضعی با روح مذاکرات صورت گرفته میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با دونالد ترامپ همپیمان آمریکایی در حاشیه نشست گروه ۲۰ اوزاکا ژاپن در تضاد است.

آکسوی در ادامه افزود؛ ما این روند را از ابتدا به صورت شفاف مدیریت کرده ایم و تا کنون آنکارا هیچ پاسخی از طرف واشنگتن برای تشکیل کارگروه اعضای ناتو به منظور بررسی تهدیدات سامانه موشکی اس ۴۰۰ علیه جنگنده‌های اف ۳۵ دریافت نکرده است.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی دولت آمریکا روز سه شنبه گفت؛ هیچ تغییری در مواضع واشنگتن در قبال خرید موشک‌های اس ۴۰۰ توسط ترکیه اتخاذ نشده است. آمریکا بر این باور است که اگر ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را در کشور مستقر کند این اجازه را به روسیه داده تا بتواند به اطلاعات محرمانه و حساس جنگنده‌های ناتو دسترسی پیدا کند.

به دنبال قرارداد خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ ترکیه از روسیه، دولت آمریکا می‌تواند براساس قانون کاتسا، دولت آنکارا به ویژه بخش دفاعی ترکیه را مورد تحریم قرار دهد و همکاری خود برای ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ را متوقف کند.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ با تصویب قانون کاستا کشورهای بین الملل را برای خرید تسلیحات نظامی از روسیه تهدید به تحریم کرد.

«رجب طیب اردوغان» پس از بازگشت از نشست گروه ۲۰ ژاپن و دیدار دوجانبه با ترامپ، در مصاحبه با خبرنگاران افزود: ترکیه، آمریکا و متحدان ناتو نظرات مختلف در مورد تصمیم آنکارا برای خرید سامانه اس ۴۰۰ دارند.

مجموعه‌های پدافند موشکی اس _ ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان