arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۸

چین: نباید درباره عبور ایران از برخی محدودیت های برجام مبالغه کرد / ایران از توافق هسته ای تخطی نکرده

رییس اداره امور کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه کشورهای دنیا نباید درباره اقدامات ایران در خصوص عبور از برخی محدودیت های برجام مبالغه کنند تاکید کرد تهران از برجام تخطی نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس اداره امور کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه کشورهای دنیا نباید درباره اقدامات ایران در خصوص عبور از برخی محدودیت های برجام مبالغه کنند تاکید کرد تهران از برجام تخطی نکرده است.

به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، "فو سونگ" روز جمعه در وین تصریح کرد اغراق در خصوص افزایش خلوص غنی سازی ایران کار درستی نیست و اکنون زمان آن است که کشورهای مختلف با آرامش مساله را دنبال کنند.

این نشریه خاطر نشان کرد که ایران این اقدام را در واکنش به خروج یک سال قبل آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی انجام داده است.

این مقام چینی گفته است اصلاً لازم نیست هراسی از انباشت اورانیوم در ایران وجود داشته باشد زیرا میزان اورانیومی که ایران در اختیار دارد به هیچ وجه نمی تواند برای ساخت تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار گیرد و خطر اشاعه وجود ندارد.

وی گفت: ما نباید رفتار و واکنشی مبالغه آمیز به اقدام ایران برای انباشت بیشتر اورانیوم با خلوص بالاتر داشته باشیم زیرا این خطر اشاعه ایجاد نکرده است و تخطی ایران از توافق هسته ای نیز محسوب نمی شود.

روزنامه چینی می نویسد که غنی سازی با خلوص بالاتر از ایران در مرز ۴.۵ درصد است در واقع اورانیوم غنی سازی شده با خلوص بین ۳ تا ۵ درصد فقط مصارف تجاری برای نیروگاه های برق هسته ای دارد.

"فو سونگ" همچنین از آمریکا خواست به سیاست فشار حداکثری بر ایران پایان داده و به سرعت به توافق بین المللی هسته ای بازگردد او البته از اقدام ایران نیز ابراز تاسف کرد.

خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی آورده است مسئول شکل گیری این تنش ها آمریکا است که یک سال پیش به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن ایران را تحریم کرد.

در همین راستا مسئول کنترل تسلیحاتی چین گفت که کشورش به توافق هسته ای پایبند است و برای اجرای آن و مفاد ذی ربط این توافق از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

«این گانگ» کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین هم به این روزنامه چینی گفته است آمریکا با فشارهای بیشتر فقط به دنبال امتیاز گرفتن است اما هدف چین بازگشت همه به مذاکرات برای برون رفت از بحران است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان