arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۸

موساد: عربستان سعودی دوست ما است/تسهیل سیاست صادرات سلاح اسرائیلی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

یک مقام ارشد سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) تأکید کرده است که سعودی‌ها دوستان ما هستند و به روابط‌شان با ما احترام می‌گذارند و این تصوّر موجود، که کشورهای عربی خواهان نابودی اسرائیل هستند تصوّر درستی نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موساد: عربستان سعودی دوست ما است/تسهیل سیاست صادرات سلاح اسرائیلی به کشورهای حوزه خلیج‌فارسبه گزارش رای الیوم، تل‌آویو به افشا کردن روابطش با عربستان سعودی، بدون آن‌که هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی این کشور پادشاهی صادر شود، ادامه می‌دهد. در همین راستا، یک مسئول امنیتی اسرائیلی، که پست‌های مهمی در سازمان جاسوسی «موساد»، از جمله معاونت رئیس این سازمان و رئیس شعبه «تفیل»- مسئول روابط غیررسمی با کشورهای عربی و خارجی که روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی ندارند- بر عهده داشت، در گفت‌وگو با تلویزیون عبری‌زبان به افشاگری درباره موضع ریاض درخصوص اسرائیل پرداخت و گفت: «در عربستان سعودی دوستان و شرکای بسیاری وجود دارد که آینها به ما به مانند دشمن نگاه نمی‌کنند.» او در پاسخ به این سوال، که آیا سعودی‌ها دشمن اسرائیل هستند، تأکید کرد آنها دوستان هستند «و آنها به روابط با ما احترام می‌گذارند، آنها امروز نگران تنش‌های مذهبی در جهان اسلام هستند».

«مناحیم ناحیک ناووت» در ادامه گفت: «تصور موجود در میان ما، که کشورهای عربی می‌خواهند اسرائیل نابود شود، تصوری نادرست است و قطعا امروز چنین تصوری وجود ندارد. اصل رابطه اسرائیل با جهان عرب منبع نزاع در میان اعراب بود؛ اسرائیل دولتی سازمان‌یافته و فرهنگی و دارای روابط بسیار قوی با ایالات متحده است که به ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند.»

افزون بر این، مرکز پژوهش‌های امنیتی داخل اسرائیل پژوهشی جدید درباره روابط محرمانه میان این رژیم و عربستان سعودی انجام داده و در آن خاطرنشان کرده است که دستیابی به اسناد( ویکی‌لیکس) این موضوع را به ناظران مورد تأکید قرار می‌دهد که میان ریاض و تل‌آویو مذاکره‌ای محرمانه و مستمر درخصوص پرونده ایران در جریان است و این گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد.

این پژوهش در ادامه افزود، اسناد ویکی‌لیس ثابت کردند که برخی از شرکت‌های اسرائیلی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در مشاوره‌های امنیتی و در آموزش نیروهای ویژه و مجهز کردن آنها به سامانه فناوری‌های پیشرفته کمک می‌کنند و همچنین دیدارهای سرّی و مستمری میان مسئولان ارشد طرفین وجود دارد.

همچنین بر این اساس، اسرائیل سیاست صادرات سلاح به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را تسهیل و از شدت مخالفتش با تجهیز این کشورها به سلاح از سوی آمریکا کاسته است. این موضوع حامل این پیام آشکار است که می‌توانند به جای تهدید، همکاری کنند. تل‌آویو همچنین در فروش تولیداتش در کشورهای حوزه خلیج‌فارس از آزادی برخوردار است مشروط بر این‌که روی این کالاها «ساخت اسرائیل» نوشته نشود.

این پژوهش تأکید کرد، با وجود عدم وجود روابط دیپلماتیک عادی میان این دو رژیم، ولی آنها منافع مشترکی دارد و دشمنی با ایران، طی دوره اخیر به همگرایی بیشتر میان ریاض و تل‌آویو منجر شده است، و با وجودی که عربستان سعودی بهبود روابطش با تل‌آویو را مشروط به حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان کرده است ولی تفاوت زیادی میان داشتن روابط کاملا دیپلماتیک و قطع کامل روابط میان طرفین است؛ امری که به آنها این فرصت را می‌دهد که به دور از انظار همکاری داشته باشند.

این پژوهش همچنین خاطرنشان کرد عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس میزان قدرت اسرائیل در آمریکا و میزان تاثیرگذاری آن بر تصمیمات کنگره را می‌دانند و در نتیجه این کشورها بر این باورند که حفظ روابط ویژه با تل‌آویو وظیفه آنهاست ولی روابط عادی با این رژیم تاکنون و در سایه نبود پیشرفتی در عملیات مسالمت‌آمیز با فلسطینان به مرحله نهایی نرسیده است.

این پژوهش تأکید کرد، طبق روایت‌های سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس نتایج منفی روابط دیپلماتیک علنی با اسرائیل در برهه کنونی بسیار بیشتر از نتایج مثبت آن است. به طوری‌که این کشورهای عربی، بدون آن‌که مجبور شوند به افکار عمومی جهان عرب، که مخالف عادی‌سازی با دولت عبری است، هزینه پرداخت کنند روابطی محرمانه با اسرائیل دارند. – طبق ادعا- این وضعیت در مورد اسرائیل نیز صدق می‌کند و بهتر می‌داند که روابطش با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس محرمانه و غیر رسمی بماند؛ چرا که این کشورهای مرتجع به حقوق بشر احترام نمی‌گذارند و سیاست داخلی‌شان با ارزشهای دموکراتیک اسرائیل همخوانی ندارد!.

این پژوهش در پایان به این جمع‌بندی رسیده است که ایران برای عربستان سعودی مشکل اصلی و محوری بوده و همچنان است و مبنای همکاری اسرائیل و عربستان سعودی بعد از توافق هسته‌ای با ایران، که ریاض و تل‌آویو با آن مخالفت کردند، گسترش یافته است

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان