arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۸

ماجرای پیشنهاد ۲۰ هزار پوندی شبکه ماهواره‌ای به عادل فردوسی‌پور

بعد از اینکه خبری درباره پیشنهاد یکی از شبکه‌های خارجی به عادل فردوسی پور با حقوق قابل توجه منتشر شد، جریانی خبری در فضای مجازی و به طور خاص در توئیتر و تلگرام به راه افتاد. اکثر کسانی که در این مورد اظهار نظر می‌کردند ترکیبی از حس همدلی نسبت به فردوسی پور و خشم نسبت به صداوسیما بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بعد از اینکه خبری درباره پیشنهاد یکی از شبکه‌های خارجی به عادل فردوسی پور با حقوق قابل توجه منتشر شد، جریانی خبری در فضای مجازی و به طور خاص در توئیتر و تلگرام به راه افتاد. اکثر کسانی که در این مورد اظهار نظر می‌کردند ترکیبی از حس همدلی نسبت به فردوسی پور و خشم نسبت به صداوسیما بودند.

فردوسی پور چند سالی قبل از اوج گرفتن برنامه نود با گزارش‌های پرحرارت برای دوستداران فوتبال شناخته شده بود و زمانی که برنامه نود را آغاز کرد، از همان ابتدا، نشان داد که جانب انصاف و حرفه‌ای‌گری را نگه داشته است. در توصیف نگاه متعادل فردوسی‌پور در نود این بس که تا آخرین برنامه نود هم ابهام درباره رنگ مورد علاقه عادل برقرار بود. جالب این است که گزارشگرهای دیگر نتوانستند مانند او رنگ مورد علاقه خود را پنهان کنند.

همین اواخر بود که با واسطه روشن شد که به لیورپول تعلق خاطر دارد اما از داخلی‌ها؟ نه، روشن نشد. عادل این پنهانکاری در علاقه به تیم باشگاهی را به رعایت انصاف در گزارش‌هایش پیوند زد. هر چند در دوره‌هایی به‌شدت زیر فشار قرار گرفت و با هر سختی که بود، تاب آورد. دوستداران نود برنامه‌های چالشی متعددی را به خاطر دارند. برنامه‌هایی که عادل در نقش حنجره مخاطبان، مشکلات فوتبال را با صدای بلند اعلام کرد. برنامه نود، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین برنامه‌های صداوسیما، با تغییراتی که در مدیریت شبکه۳ اعمال شد، آرام‌آرام در تنگنا گرفتار آمد و سرانجام تعطیل شد.

نود؛ قربانی ناگزیر یک نبرد

درگیری بین عادل فردوسی‌پور و برخی لایه‌ها که ریشه‌ای در برخی جریان‌های سیاسی داشتند، از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و عادل توانسته بود از مواجهه رودررو بگریزد. مواجهه‌ای که در انتشار برخی خبرهای جهت‌دار خود را نشان می‌داد. مانند خبر دستمزد هنگفت عادل برای هر دقیقه از برنامه نود، ماجرای دستبرد به خانه او و… اما عادل هربار پرانرژی‌تر بازمی‌گشت و همان زبان تند را در حمایت از فوتبالی که در بخش‌هایی از کشور به دلخوشی پرحرارت و ارزان جوانان و نوجوانان تبدیل شده بود، به کار می‌برد. عادل در گرماگرم تحولات تند سیاسی و اجتماعی نشان داد که برکناره نمی‌ماند و دوست‌تر دارد که مخاطبان برنامه‌اش را با موج و گرمای تحولات، هماهنگ وهمسو کند.

برنامه‌ای که برای آتش‌نشانان جان‌باخته در پلاسکو ساخت یکی از درخشان‌ترین موارد بود. شاید بتوان گفت اصطکاک برنامه نود با همان بخش‌هایی که چنین برنامه‌ای را دوست نداشتند از همان روز شروع شد و با ماجرای نظرسنجی و انتخاب برنامه موفق از نگاه مردم به نقطه شکست رسید. وزیر ارتباطات در مقابل دستکاری در رای مردم ساکت نشد. او که با حضور در ورزشگاه نشان داده بود از علاقه‌مندان فوتبال است، نتوانست این «ناداوری» آشکار را تحمل کند. آذری جهرمی گامی به میان میدان گذاشت و معادله‌های تنظیم شده را بهم زد.

اگر چه آن نظرسنجی در نهایت به نفع نود تمام شد اما در مراسم اهدای جایزه عادل زبان را چرخاند و سخن‌ها گفت که به قول ابوالفضل بیهقی مدیران آن را «احتمال» نکردند. او به شکلی استفهامی انگشت اشاره را رو به مدیریت شبکه۳ گرفت و فروغی که نشان داده بود به هر قیمتی حاضر به هماوردی با عادل است، تحمل تمام کرد و کاری کرد که امروز دوستداران فوتبال و برنامه نود را به همدلی و خشم کشانده است؛ او برنامه نود را تعطیل کرد.

مسابقه‌ای بدون باخت!

اگر خبر می‌رسد که شبکه‌ای در خارج به او پیشنهاد همکاری با حقوق چشمگیر داده است، پیداست که آن شبکه اگر بتواند عادل را راضی به همکاری کند، درصد بزرگی از دوستداران فوتبال را نیز به چنگ خواهد آورد و به همکاری خواندن چنین برنامه‌سازی چیزی جز یک بازی برد- برد نیست. سیل پیامک‌های برنامه نود تقریب قابل قبولی از اندازه مخاطبان آن برنامه را به دست می‌داد. تاکنون برنامه‌ای حتی به مرزهای رکورد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک نزدیک هم نشده است. این رکورد چشمگیر نود برای قرعه‌کشی جام جهانی به دست آمد. حالا می‌توان به دو طرف معادله نگاه کرد.

عادل که همین یکی دو روز قبل جایزه مردمی دیگری به دست آورد، یکی از جاذبه‌های صداوسیما بود و صداوسیما، گرفتار در باید و نبایدهای جریانی، نتوانست نگاهی بسیط و همه‌جانبه به ماجرای نود داشته باشد و کاری کرد که اینک هر لحظه احتمال می‌رود خبر همکاری عادل با شبکه‌ای دیگر و بیرون از کشور منتشر شود. عجیب این است که صداوسیما در این درگیری قابل رفع شدن نشان داد که علاقه‌ای به حفظ مخاطبان به قیمت گامی به عقب نشستن ندارد و برای صداوسیما اهمیتی ندارد که مجری توانایی مانند عادل فردوسی‌پور داشته باشد، تحصیلکرده، زبان‌دان و مترجم، عاشق و دوستدار این سرزمین و مردمش یا سلبریتی‌هایی که نشان داده‌اند تا چه اندازه با جایگاه صداوسیما آشنا هستند.

پیشنهاد وسوسه‌انگیز

به نظر می‌رسد یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به عادل فردوسی‌پور پیشنهاد همکاری با دستمزد بسیار بالایی را داده است. برنا نوشت؛ برنامه «۹۰» با اجرای فردوسی‌پور از اسفند ۹۷ از کنداکتور شبکه سه حذف شد. در ساعات گذشته [عصر دیروز] جریانی خبری در فضای مجازی و به طور خاص در توئیتر و تلگرام به راه افتاده، مبنی بر اینکه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای به عادل فردوسی‌پور پیشنهاد همکاری با دستمزدی بسیار بالا (۲۰ هزار پوند) برای هر ماه داده است.

این در حالی است که اسفند ۹۷ برنامه «۹۰» با اجرای عادل فردوسی‌پور که حدود ۲۰ سال هر هفته دوشنبه شب‌ها مهمان خانه مردم بود، تعطیل و از کنداکتور شبکه سه خارج شد و این مجری و برنامه‌ساز هم دیگر در هیچ برنامه‌ای در این شبکه حضور نداشت. مدتی بعد نیز دکور این برنامه هم جمع‌آوری شد. فردوسی‌پور به تازگی تندیس بهترین چهره مردمی تلویزیونی را از نوزدهمین جشن حافظ کسب کرده است.

منبع: آرمان

نظرات بینندگان