arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

وزیر خارجه انگلیس: برجام هنوز نمرده است/ دنبال راهی برای خروج از این وضعیت هستیم

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ایران را مجددا به پایبندی کامل به بندهای برجام و زنده نگاه‌داشتن توافق هسته‌ای مجاب کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه انگلیس پیش از ورود به نشست اتحادیه اروپا در بروکسل با موضوع برجام، گفت که توافق هسته‌ای ایران هنوز به‌طور کامل ازبین نرفته اما اروپا خود را متعهد می‌داند که غرب آسیا را عاری از سلاح هسته‌ای نگاه دارد.

به گزارش فارس، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ایران را مجددا به پایبندی کامل به بندهای برجام و زنده نگاه‌داشتن توافق هسته‌ای مجاب کنند.

هانت که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با موضوع برجام به بروکسل سفر کرده، گفت روزنه‌ای کوچک اما رو به بسته‌شدن برای بازگرداندن ایران به پایبندی کامل و نجات توافق هسته‌ای وجود دارد و برجام هنوز شکست نخورده است.

وی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران پیش از حضور در نشست مذکور، توضیح داد آمریکا را نزدیک‌ترین متحد خود می‌دانند اما در موضوع ایران با آنها اختلاف نظر دارند زیرا «ایران هنوز یک سال از ساخت بمب اتمی فاصله دارد».

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای ایران را شکست‌خورده می‌دانید، تصریح کرد: «خب، (برجام) هنوز نمرده است و ما کاملا متعهد هستیم که خاورمیانه (غرب آسیا) را غیرهسته‌ای نگاه داریم. اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، دیگر کشورهای منطقه نیز به دنبال سلاح اتمی می‌روند و این وضعیت بسیار بسیار خطرناکی خواهد بود».

هانت با بیان اینکه اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته‌ای است، افزود: «زیرا این را بهترین راهکار برای غیرهسته‌ای نگاه داشتن خاورمیانه می‌دانیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران، پاسخ قاطع خواهد داد، گفت: «بله حتما. کمیسیون مشترک برجام، مکانیسمی که در زمان نقض توافق توسط یکی از طرف‌ها تشکیل می‌شود، به زودی اتفاق می‌افتد. تحقیقات مشترک مناسبی درباره اتفاقاتی که افتاده انجام خواهد داد».

وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود: «چیزی که دنبال آن هستیم، ارائه راهی به ایران برای خروج از این وضعیت است تا بتوانند دوباره به برجام پایبند شوند. ما از ابتدا کاملا شفاف بودیم؛ توافق، توافق است».

نظرات بینندگان