arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

سخنگوی وزارت خارجه: انتظار ایران از اروپا اتخاذ گام‌های عملی در روند اجرایی شدن برجام است

سخنگوی وزارت خارجه گفت که انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیم‌ها و گام‌های عملی، موثر و مسئولانه در روند اجرایی شدن برجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سخنگوی وزارت خارجه گفت که انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیم‌ها و گام‌های عملی، موثر و مسئولانه در روند اجرایی شدن برجام است.

به گزارش تسنیم، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در خصوص برجام گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه ها و موضع گیری های طرف های اروپایی برجام را با دقت به لحاظ میزان انطباق با تعهدات این دولتها وفق توافق مزبور و مصوبات کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می دهد. تاکید می کنیم تداوم اقدامات داوطلبانه مبتنی بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران مطابق با برجام ریشه در متقابل بودن حقوق و تکالیف پیش بینی شده در برجام دارد و چنین مسیری نبایستی به عنوان یک جاده یکطرفه تلقی شود.

سیدعباس موسوی افزود: انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیمات و گام‌هایی عملی، موثر و مسئولانه در روند اجرایی شدن آن است. هرگونه انتظار از ایران برای بازگشت به شرایط قبل از 8 می 2019 بدون اثبات اراده سیاسی جدی و توانایی عملی طرفهای اروپایی در ایجاد توازن در انجام تعهدات بر اساس برجام و منتفع شدن عملی ایران از آثار لغو تحریم ها به نحو پیش بینی شده در برجام یک انتظار غیرواقع بینانه و مغایر با اهداف، منطق و محتوای برجام است. تکرار می کنیم تا زمانی که طرف مقابل متعهد باشند ما نیز به همان میزان متعهد می مانیم.

شب گذشته نیز فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای مشترک بر این احتمال تأکید کردند که پس از تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده در مورد ایران و تصمیم ایران مبنی بر کاهش برخی از تعهداتش، توافق هسته‌ای که 4 سال پیش در چنین تاریخی ‌بین ایران و کشورهای گروه 1+5 بسته شد، از هم فروبپاشد.

در این بیانیه مشترک که در سالگرد توافق برجام و توسط دفتر رئیس جمهور فرانسه منتشر شده، آمده است که خطر به‌گونه‌ای است که لازم است تا همه ذی‌نفعان درنگ کنند و پیامدهای احتمالی اقداماتشان را در نظر بگیرند. ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده تا مسئولانه عمل کرده و به‌دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از افزایش تنش و ادامه گفت‌وگو باشیم.

نظرات بینندگان