arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

حج و زیارت: عربستان با افزایش سهمیه حج ایران موافقت کرد

معاون سازمان حج و زیارت از موافقت عربستان با درخواست ایران برای افزایش سهیمه حج تمتع خبر داد. سهیمه حج ایران برای امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر بود که وزارت حج عربستان ۲ هزار سهم دیگر به آن اضافه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون سازمان حج و زیارت از موافقت عربستان با درخواست ایران برای افزایش سهیمه حج تمتع خبر داد. سهیمه حج ایران برای امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر بود که وزارت حج عربستان ۲ هزار سهم دیگر به آن اضافه کرده است.

به گزارش ایسنا، سازمان حج و زیارت در مذاکراتی که با وزارت حج عربستان داشت، برای ۱۰ هزار زائر دیگر درخواست سهمیه اضافی کرده بود. سهمیه هر کشور بنا به مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی، براساس جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که نسبت آن یک به هزار نفر است. با این حال عربستان بنا بر روابط سیاسی که با برخی کشورها دارد هر سال سهمیه بیشتری را به آن‌ها اعطا می‌کند.

عربستان به مدت پنج سال به خاطر اجرای طرح توسعه مسجدالحرام، سهمیه حج را تا ۲۰ درصد کاهش داده بود اما دو سال پیش با تکمیل بخش عمده‌ای از این پروژه اعلام کرد: برای جبران کاهش سهمیه حج در این سال‌ها، دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر به شمار افرادی که می‌توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند، اضافه خواهد کرد که ایران در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از این سهم محروم ماند.

محمد آزاد ـ معاون توسعه سازمان حج و زیارت روز دوشنبه ۲۴ تیرماه در شرایطی که اعزام زائران ایرانی از ۱۷ تیرماه آغاز شده است و بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ زائر از کشورمان در عربستان حضور دارند، از موفقت وزارت حج عربستان با درخواست ایران برای افزایش سهمیه حج ۹۸ خبر داد.

او که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ‌ اظهار کرد: امسال قرار بود ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع مشرف شوند که با موافقت کشور میزبان، سهمیه مازاد به تعداد دو هزار زائر دیگر به ایران تعلق گرفت که این تعداد به جمع حجاج ۹۸ افزوده شدند و در مجموع امسال از ایران ۸۸ هزار و ۵۵۰ زائر به حج مشرف می‌شوند.

وی با بیان اینکه زائران خانه خدا در قالب ۵۸۹ کاروان به حج تمتع مشرف می‌شوند، گفت: ۳۱۲ کاروان «مدینه قبل» و ۲۷۷ کاروان «مدینه بعد»، به عربستان اعزام می‌شود.

به گفته آزاد، تا روز دوشنبه ۲۴ تیرماه بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران با ۶۸ پرواز ایرانی به عربستان اعزام شدند که از این تعداد هشت هزار نفر به مکه مکرمه وارد شده‌اند.

معاون سازمان حج و زیارت در ادامه به راه‌اندازی سامانه «برکت به خانه» اشاره کرد و گفت: این سامانه به منظور تسهیل زمینه خرید سوغات برای زائران خانه خدا از محل تولیدات با کیفیت داخلی طراحی شده است که هدف آن فراهم کردن فرصت مناسب برای زائران در خرید کالاهای با کیفیت و قیمت پایین داخلی است که در شرایط کنونی اقتصادی می‌تواند به جای خروج ارز از کشوردر راستای تحقق شعار سال و رونق تولید، به کمک تولید و اشتغال داخلی بیاید و از اتلاف وقت و انرژی حجاج در بازارها جلوگیری می‌کند.

آزاد با بیان این‌که قیمت‌ کالاهای سوغات پیش‌بینی شده در سامانه «برکت به خانه» بسیار مناسب است، اظهار کرد: حتی زائرانی که هم‌اکنون در عربستان حضور دارند و به این سفر معنوی مشرف شده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه برکت به خانه، قیمت کالاهای موجود در عربستان را با کالاهای عرضه شده در این سامانه مقایسه کنند.

وی اضافه کرد: کیفیت کالاهای ایرانی عرضه شده در فروشگاه‌های این سامانه بسیار بیشتر از کالاهای موجود در عربستان است و زائران با خرید این کالاها می‌توانند ارز کمتری از کشور خارج کنند.

معاون توسعه سازمان حج و زیارت با اشاره به نحوه خرید از سامانه «برکت به خانه»، گفت: خرید از این سامانه به صورت اینترنتی است و زائران می‌توانند حتی در عربستان نیز خرید خود را انجام دهند و پس از تکمیل خرید، وسایل را در خانه تحویل بگیرند.

او درباره نرم‌افزار «زائریار» توضیح داد: این نرم‌افزار که در سنوات قبل نیز وجود داشت در حج امسال تقویت شده و ارتقاء یافته است. زائران با نصب نرم‌افزار زائریار می‌توانند علاوه بر آشنایی با اماکن زیارتی عربستان و احکام آن از جمله مسجدالنبی (ص)، قبرستان بقیع، مسجدالحرام، مسجد شجره وجحفه، منا، جمرات و مشعر، از برنامه‌های غذایی و سایر خدمات مورد نیاز خود مطلع شوند.

آزاد افزود: آدرس و جانمایی هتل‌های مکه و مدینه نیز در این نرم‌افزار دیده شده وبر این اساس زائران در صورتی که آدرس محل اقامت خود را فراموش‌ کنند می‌توانند از این سامانه برای رسیدن به مقصد خود بهره بگیرند. امکان امدادرسانی برای زائران به وسیله این نرم‌افزار وجود دارد و زائران در صورت نیاز به کمک می‌توانند گروه امداد و راهنمایان را مطلع کرده تا خدمات و کمک‌های لازم ارائه شود.

او درباره ارز همراه زائر یادآور شد: بر اساس نرخ مصوب بانک مرکزی امسال ۲۰۰ دلار به عنوان ارز همراه زائران حج ۹۸ اختصاص یافت که زائران می‌توانند با مراجعه به یکی از ۴۲۰ شعبه ارزی بانک ملی با در دست داشتن کارت ملی این مبلغ را دریافت کنند.

آزاد گفت: بانک مرکزی برای سهولت دریافت ارز همراه حجاج امکان دریافت آن توسط مدیر کاروان را نیز فراهم کرده است به طوری که مدیر کاروان می‌تواند با در دست داشتن گواهی از حج و زیارت استان ارز زائران کاروان خود را به صورت یکجا دریافت کرده و رسیدها را به بانک تحویل دهد.

نظرات بینندگان