arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

واکنش نتانیاهو به اظهارات موگرینی درباره گام‌های برجامی ایران: تا وقتی موشک‌های اتمی ایران در خاک اروپا ننشیند، عده ای بیدار نمی‌شوند

نخست وزیر اسرائیل با عصبانیت از رویکرد مثبت اتحادیه اروپا نسبت به گام های برجامی ایران، واکنش این اتحادیه به افزایش سطح غنی سازی از سوی ایران را محکوم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عصبانیت نتانیاهو از رویکرد مثبت اتحادیه اروپا به گام های برجامی ایرانبنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در واکنش به اظهارات فدریکا موگرینی پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا درباره گام‌های برجامی ایران گفت: به نظر می‌رسد در اروپا کسانی هستند که تا وقتی موشک‌های اتمی ایران در خاک اروپا ننشیند، بیدار نمی‌شوند. اما آن وقت دیگر خیلی دیر است.

در حالی که رژیم صهیونیستی دارای تأسیسات و سلاح‌های هسته‌ای اعلام نشده است و این رژیم حتی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده، نتانیاهو افزود: به هر صورت هرکاری که لازم باشد برای جلوگیری از دستیبابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهیم داد.

موگرینی روز دوشنبه در نشستی خبری گفت که طرف‌های باقی مانده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کاهش تعهدات ایران به این توافق را «نقض اساسی آن» نمی‌دانند و هیچیک از این طرف‌ها قصد فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق را ندارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از این واکنش اتحادیه اروپا عصبانی شده، در ویدئویی که منتشر کرده بود، وضعیت موجود را به اروپای پیش از جنگ جهانی دوم و بی عملی آنها مقابل آلمان نازی تشبیه کرد.

اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر به دنبال کاهش تعهدات ایران در برجام و در رابطه با سازوکار مالی ویژه موسوم به اینستکس بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های مکرری داشته‌اند. ایران اردیبهشت ماه گذشته و پس از یک سال صبر راهبردی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران و بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه تهران و انفعال اروپا، اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می‌دهد. رعایت نکردن سطح غنی سازی تا ۳.۶۷ و میزان اورانیوم غنی شده طبق بند ۳۶ برجام از جمله این موارد بودند.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام اقدامات لازم را برای ایفای تعهدات خود انجام دهند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

پس از آنکه میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، روز سه شنبه یازدهم تیر ماه با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده در چارچوب برجام بازگردد

نظرات بینندگان