arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

کدخدایی:‌ قانون، شورای نگهبان را از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها منع کرده است

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورای نگهبان اسناد رد صلاحیت‌ها را به داوطلبانی که مراجعه کنند اعلام می‌کند، گفت: قانون، شورا را از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت افراد منع کرده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کدخدایی:‌ قانون، شورای نگهبان را از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها منع کرده استعباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی در دیدار روسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت با بیان اینکه دیدارها و تعامل خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم، گفت: این دیدارها یا به صورت انفرادی یا به صورت جمعی در کمیسیون‌ها و با توجه به ضرورت‌های پیش آمده صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دیدارهایی که با نمایندگان مجلس داریم موجب شده تا مسائل همدیگر را درک کرده و بدانیم مشکل چیست؟ 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به پیشنهاد یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس مبنی بر همکاری شورای نگهبان با مجلس برای جلوگیری از رفت و برگشت‌های چندبارهمصوبات میان مجلس و شورا، اظهار داشت: این کار تا حدودی انجام می‌شود و پژوهشکده شورای نگهبان در این زمینه با مجلس همکاری دارد.

کدخدایی با بیان اینکه ظرفیت کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان در اختیار مجلس قرار دارد، تصریح کرد: در  هر مصوبه‌ای که لازم باشد کارشناسان پژوهشکده آماده همکاری با مجلس بوده و کمک می‌کنند تا رفت و برگشت مصوبات کمتر شود.

وی با اشاره به اظهارات یکی دیگر از روسای کمیسیون‌ها درباره نقش هئیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و جایگاه این هیئت در قانون گفت: این هیئت به موجب قانون اساسی هیچ اشکال حقوقی و قانون اساسی ندارد بلکه مشکل بحث هماهنگی بیشتر است که باید صورت گیرد و البته آیت‌الله آملی لاریجانی دنبال اصلاح این فرایند است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: اینکه گفته شود هئیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان دوم است، حرف درستی نیست؛ چراکه این هئیت نسبت به موازین شرعی و انطباق با قانون اساسی نظر نمی‌دهد بلکه به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

کدخدایی در پاسخ به یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس که خواهان اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیداهای انتخاباتی بود، تاکید کرد: آنچه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌دهد مستند و مستدل است، نظرنهایی، نظر شورای نگهبان است اما هرکسمراجعه کند اسناد را به او ارائه می‌کنیم ولی قانون ما را از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت افراد منع کرده است

نظرات بینندگان