arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۲۶ تير ۱۳۹۸

رئیس قوه قضائیه: ماموریتم در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است

آیت الله سیدابراهیم رئیسی گفت: در ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس قوه قضائیه گفت: در ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.

به گزارش ایسنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) برگزار شد با اشاره به موضوع گام دوم انقلاب اظهار کرد: ماموریت بنده در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است.

وی افزود: بکی از موضوعات منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری موضوع عدالت است. در مفاهیم دینی ما بعد از توحید شاید هیچ مفهومی فراگیرتر و گسترده‌تر از عدالت نباشد. رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: عدالت در همه حوزه‌ها مانند عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت اقتقادی، اجتماعی، قضایی و… مفهوم گسترده داشته و در مفاهیم دینی ما نیز اینگونه است. لکن سخن ما در عدالت به معنی عدالت ثبوتی است و بحث و نظر نیست.

وی افزود: سخن در اجرای عدالت و عدالت اثباتی است و اینجاست که باید گفت به برکت نام امیرالمومنین آثار گرانبهایی در این باب داریم.

رئیسی با بیان اینکه سخن در باب عدالت اجرایی است، اظهار کرد: در راس عدالت اجرایی امام عادل است که اگر جامعه بخواهد این را حس کند اقتضائات خاص خودش را دارد که اگر جامعه بخواهد شیرینی آن را حس کند باید قانونگذار عادل و اجرای عادل وجود داشته باشد.

وی افزود: همه در نظام ایفای نقش می‌کنند و همه جامعه باید شیرینی عدالت را لمس کنند.

رئیسی در ادامه اظهار کرد: همه کسانی که در جای جای حکومت و نظام ایفای نقش می‌کنند باید از ملکه عدالت بهره مند شوند والا جامعه مزه شیرین عدالت را نخواهد چشید ولو اینکه امام مسلمین در باب هدایت جامعه سخن بگوید و امر کند ولی اگر یک مجری، قاضی و خدمت‌گذاری در گوشه‌ای آنطور که باید عمل نکند، در همان حوزه مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: اگر بر اساس قانون بخواهیم ملاکی را برای اجرای عدالت تعریف کنیم که در میدان اجرا بخواهد عمل کند، ملاک دیگری فعلاً در دست نداریم و بهترین معیار برای اجرای عدالت این است که فعلاً بر اجرای قانون توافق کنیم.

وی افزود: به هر میزان که عدالت در جامعه نقض شده اگر بخواهیم ملاک و شاخصی پیدا کنیم باید بگوئیم بی‌قانونی عمل شده است.

رییسی گفت: هیچکس در جامعه اجازه ندارد که اجرای قانون را در جامعه تعطیل کند و اجرای عدالت مخدوش شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: آرمان‌های بلندی که باید پیش روی همه مسئولان باشد کاملاً در گام دوم تبیین شده است. باید در مجموعه نظام باید نگاه کنیم چه انجام شده و چه باید انجام شود.

وی افزود: زیبنده نظام اسلامی اجرای عدالت در همه زمینه‌هاست و آنچه زیبنده نیست فساد خرد یا کلان است. طبیعتاً بخش‌های مختلفی باید با هم کار کنند و برخی اقدامات مانند منافذ فساد تقدم دارد و طبیعتاً بخش‌های مختلف باید با هم کار کنند.

نظرات بینندگان