arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۸

درصد بالایی از ایرانی‌ها در معرض پیرچشمی هستند

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران گفت که ایران از نظر سنی کشور جوانی نیست، به طوری که در آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، میانه جمعیت ایران حدود ۳۰ سال گزارش شده است. بنابراین درصد بالایی از جمعیت ما در معرض پیرچشمی و عوارض ناشی از آن هستند. تجویز عینک و لنز تماسی مناسب توسط اپتومتریست موجب کاهش این عوارض خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران، بر نقش اپتومتریست‌ها در تشخیص، درمان و پیشگیری از نارسایی‌های چشم تاکید کرد.

شهرزاد نکونام، در آستانه بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران که از ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۹۸ در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود، گفت: تشخیص و درمان عیوب انکساری از مهم‌ترین وظایف اپتومتریست ها است. درصد قابل توجهی از جامعه ایران مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، پیرچشمی و عوارض ناشی از آن مثل تاری دید، سردرد و خستگی چشم است. اپتومتریست با تجویز، ساخت و ارائه عینک و لنز تماسی مناسب موجب کاهش این عوارض خواهد شد.

او افزود: نسل جدید نسبت به نسل‌های قدیمی نزدیک بین‌تر هستند و پیش بینی می‌شود نسل بعد هم از نسل فعلی نزدیک بین‌تر باشند.

نکونام گفت: در برخی مطالعات پیش بینی شده که آمریکا تا سال ۲۰۵۰ دارای ۲۶۰ میلیون فرد مبتلا به نزدیک بینی خواهد بود در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰ در حدود ۹۰ میلیون نفر بوده است. کانادا هم تا سال ۲۰۵۰ دارای ۶۶ میلیون فرد نزدیک بین در مقایسه با ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ خواهد بود.

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: این آمار لزوم توجه به کنترل و پیشگیری از نزدیک بینی را آشکار می‌کند و اپتومتریست می‌تواند با تجویز عینک، لنز مناسب و انجام تمهیدات علمی، بینایی جامعه را در این امر مهم یاری کند.

او افزود: ایران از نظر سنی کشور جوانی نیست، به طوری که در آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، میانه جمعیت ایران حدود ۳۰ سال گزارش شده است. بنابراین درصد بالایی از جمعیت ما در معرض پیرچشمی و عوارض ناشی از آن هستند. تجویز عینک و لنز تماسی مناسب توسط اپتومتریست موجب کاهش این عوارض خواهد شد.

نکونام عنوان کرد: ورود فن آوری‌های نوین به زندگی امروز، استفاده از رایانه و تجهیرات دیجیتال را اجتناب ناپذیر ساخته، به طوری که بسیاری از فعالیت‌های اداری، آموزشی، پژوهشی، تجاری، محاسباتی و…، بدون وجود رایانه امکان پذیر نیست.

او افزود: اپتومتریست با تجویز و ساخت عینک‌های ویژه کامپیوتر، از مشکلات و عوارض ناشی از نور آبی دستگاه‌های دیجیتال جلوگیری می‌کند.

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران با اشاره به اینکه تشخیص نارسایی‌های دید دوچشمی و درمان غیر دارویی آنها نیز از سایر وظایف اپتومتریست است، گفت: از جمله این نارسایی‌ها، تشخیص و درمان تنبلی چشم بوده که بیش از دو دهه است طی برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در حال انجام است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان