arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۸

نماینده مجلس: خانواده‌ متهمان هر مستنداتی دارند به فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ارائه دهند

حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس گفت: نه تنها مادر علیرضا شیرمحمدعلی بلکه هر فرد دیگری مانند خانواده‌های فعالان محیط زیست نسبت به هرموضوعی که معترض هستند می‌توانند به خانه ملت بیایند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس گفت: نه تنها مادر علیرضا شیرمحمدعلی بلکه هر فرد دیگری مانند خانواده‌های فعالان محیط زیست نسبت به هرموضوعی که معترض هستند می‌توانند به خانه ملت بیایند.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره این‌که آیا مادر علیرضا شیرمحمدی‌علی می‌تواند مدارک و مستندات خود را برای پیگیری پرونده قتل فرزندش در زندان به فراکسیون حقوق شهروندی ارائه کنند، گفت: یک اصلی وجود دارد مبنی بر این که متهم با هر سطح اتهامی و یا مجرم با هر سطح جرمی حفظ جانش در اختیار نهادهایی است که آن را در اختیار دارند.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی ادامه داد: شما تصور کنید صبح فردا قرار است مجرمی اعدام شود قانون این است که سازمان زندان‌ها حافظ جان وی باشد. ما بر این باور هستیم تمامی آحاد ملت چه قانون‌پذیر و چه قانون‌گریز همه از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: حجتی که مسئولان و ما در خانه ملت داریم این است که نباید بگذاریم با سوءمدیریت‌هایمان اسباب نارضایتی افکار عمومی نسبت به کشور، حاکمیت و در کل به نظام به وجود بیاید و یا تشدید شود.

نماینده مردم نقده و اشنویه با بیان اینکه پیشنهاد و تصور واقعی‌مان این بود که نظارتی دقیق و واقعی بر زندان‌های کشور صورت گیرد، اظهار داشت: این نوع نظارت می‌تواند قابل تعریف و از طریق سازمان بازرسی قوه قضائیه صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌ بایستی تمهیدات لازم را ببینیم، دولت مجری و قوای قضائیه و مقننه نظارت دقیق و کاملی داشته باشند.

حسین‌زاده با اشاره به این‌که باید کاری کرد که مطلوبیت و اعتماد عمومی نسبت به کشور، حاکمیت و نظام هزاران بار افزوده شود، بیان کرد: چیزی که فراکسیون امید و حقوق شهروندی به آن اعتقاد دارد، این است که نباید شرایطی به وجود بیاید که منجر به دلخوری جامعه و افکار عمومی شود.

وی تاکید کرد: نه تنها مادر علیرضا شیرمحمدعلی بلکه هر فرد دیگری مانند خانواده‌های فعالان محیط زیست نسبت به هرموضوعی که معترض هستند می‌توانند به خانه ملت بیایند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: فلسفه خانه ملت همین است که پیگیر حقوق مردم باشد ما وکیل ملت هستیم، صحبت‌های آنان را خواهیم شنید و اسناد و مدارک‌شان را بررسی خواهیم کرد.

وی با بیان این که آقای رئیسی هنگامی که ریاست قوه قضائیه را برعهده گرفت بر حقوق شهروندی بسیار تاکید کردند، گفت: رئیس قوه قضائیه فراخوانی را منتشر کرد و در آن از مردم درخواست کرد که پیشنهادات‌شان را بیان کنند ما هم در همین راستا مطالبی را بیان کردیم اما این بدان معنی نیست که قصد نقد و مچ‌گیری داشته باشیم.

نماینده مردم اشنویه بیان کرد:‌ پیشنهادات مطرح شده برای تقویت حکم‌رانی خوب بر کشور است، اگر موضوعی بیان می‌شود برای بهبود کارکرد همه از جمله خود مجلس تا قوای مجریه و قضائیه است، لذا حضور این دوستان و خانواده‌هایشان را فاقد ایراد می‌دانیم.

وی درباره این‌که آیا نمایندگان درخواستی برای بازدید از زندان‌ها داشته‌اند یا خیر بیان کرد: در دی ماه سال ۹۶ پس از اتفاقاتی که رخ داد درخواست کردیم که از زندان‌ها بازدیدی داشته باشیم. اما آن چیزی که در این میان مهم است این است که ما بایستی به یک نگاه و گفتمان مشترک برسیم مبنی بر اینکه همه این اقدامات در راستای منافع ملی است نه این‌که می‌خواهیم عملکرد قوه قضائیه را زیر سوال ببریم.

حسین‌زاده ادامه داد: اراده یک قوه خالی از ایراد نیست، شاید خیلی از عملکردهای مجلس زیر سوال باشد، شاید ضعف‌هایی در آئین‌نامه داخلی و سایر مسائل دیگر وجود داشته باشد قوه قضائیه هم می‌تواند پیشنهادات خود را ارائه کند.

وی تاکید کرد: اگر ما مسائلی را مطرح می‌کنیم و درخواست بازدید از زندان‌ها را داریم برای این است که معتقد هستیم سازمان زندان‌ها فقط سازمان زندان‌ها نیست بلکه متولی امر تربیتی هم هست اگر من نوعی وارد زندان شوم و بدون تغییر جهان‌بینی و اخلاقی از آن خارج شوم معنایش این است که ما نتوانسته‌ایم در راستای اهداف کشور و انقلاب این سرزمین حرکت کنیم.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی تاکید کرد:‌ درخواست ما از قوه قضائیه این است که پیشنهادات ما را در راستای فراخوان خودش ببیند و آن‌ها دخالت تلقی نکند.

نظرات بینندگان