arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۸

شینهوا: نیمی از مردم کره جنوبی به جنبش تحریم کالاهای ژاپنی پیوستند

خبرگزاری شینهوا گزارش کرد بیش از نیمی از مردم کره جنوبی به جنبشی ملحق شده اند که هدف آن تحریم کامل کالاهای ژاپنی در کره است. نظرسنجی شرکت «ریل میتر» در کره جنوبی نشان می‌دهد شمار کسانی که مایل به تحریم کالاهای ژاپنی هستند در مقایسه با نظرسنجی قبلی در چند هفته قبل ۶.۵ درصد بیشتر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری شینهوا گزارش کرد بیش از نیمی از مردم کره جنوبی به جنبشی ملحق شده اند که هدف آن تحریم کامل کالاهای ژاپنی در کره است.

خبرگزاری رسمی چین روز جمعه در گزارش خود خاطر نشان کرد بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته بیش از ۵۴.۵ درصد از مردم کره جنوبی به این جنبش پیوسته‌اند که پس از ممنوعیت صادرات چندین قلم از تولیدات فنی پیشرفته ژاپن به کره جنوبی شکل گرفت.

نظرسنجی شرکت «ریل میتر» در کره جنوبی نشان می‌دهد شمار کسانی که مایل به تحریم کالاهای ژاپنی هستند در مقایسه با نظرسنجی قبلی در چند هفته قبل ۶.۵ درصد بیشتر شده است.

این جنبش همچنین اعلام کرده است بسیاری از مردم تشویق شده‌اند که دیگر سفری به ژاپن نداشته باشند و از سوی دیگر مردم به طور جدی پشتیبان سیاست‌های قاطع کشورشان در مقابل زیاده خواهی‌های ژاپن هستند.

برخی از ناظران بر این باورند استمرار این شرایط می‌تواند باعث بزرگترین مناقشه تجاری میان دو کشور در دنیا پس از نزاع بزرگ تجاری چین و آمریکا شود که از یک سال و اندی قبل شروع شد.

پلیس کره جنوبی اعلام کرد ظهر امروز نیز یک مرد کره‌ای در مقابل سفارت ژاپن در سئول خودسوزی کرد این مرد کره‌ای که ۷۰ سال دارد خود را در داخل خودرو اش که در مقابل سفارت ژاپن در سئول پارک شده بود آتش زد و در بیمارستان جان باخت.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه شنبه این هفته گزارش کرد اعتراضات خیابانی گسترده‌ای در پایتخت این کشور آغاز شده است و صاحبان بسیاری از مؤسسات از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور خواستار تحریم کالاهای ژاپنی شده‌اند.

انجمن فروشگاه‌های کره جنوبی هم در بیانیه‌ای آورده است فروشگاه‌های این کشور دیگر نباید کالاهای ژاپنی برای فروش بگذارند و بسیاری از سوپرمارکت‌ها در این کشور بر روی شیشه‌های خود تابلوهایی نصب کرده‌اند مبنی بر اینکه در این فروشگاه‌ها دیگر کالاهای ژاپنی عرصه نمی‌شود.

کره جنوبی نگران است این محدودیت‌ها باعث شود تا خسارات زیادی به صنعت نیمه هادی‌ها وارد شود و از طرف دیگر شرکت‌های کره‌ای خواستار آن شده‌اند که ژاپن ضمن لغو این ممنوعیت‌ها از کره جنوبی عذرخواهی کند.

در تارنمای نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی طوماری با امضای هزاران نفر از مردم از قشرهای مختلف از جمله بازرگانان منتشر شده است که در آن بر تحریم اقلام ژاپنی تاکید شده و بسیاری نیز خواستار آن شده‌اند که کره جنوبی المپیک ۲۰۲۰ توکیو را تحریم کند.

قرار است این مناقشه تجاری در هفته آینده و در نشست شورای عمومی سازمان تجارت جهانی مورد بحث قرار گیرد و کره جنوبی آماده شکایت رسمی از ژاپن به این سازمان است.

در همین حال وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که "کانگ کیونگ وا" وزیر خارجه این کشور با "مایک پمپئو" همتای آمریکایی خود درباره این مناقشه گفت و گو کرده و خواستار مداخله آمریکا شده است.

شماری از مقام‌های کره جنوبی نیز در واشنگتن با مسئولانی از آمریکا ملاقات کرده و نسبت به این مساله هشدار داده‌اند و گفته‌اند که بهتر است آمریکا به این موضوع ورود کند و اجازه ندهد این وضعیت ادامه یابد.

وزیر خارجه کره جنوبی به همتای آمریکایی خود هشدار داد که این اقدامات ژاپن نه فقط به روابط این کشور با کره بلکه به اتحاد آمریکا، کره جنوبی و ژاپن لطمه خواهد زد و نظم تجارت جهانی را به هم خواهد ریخت و خطری برای زنجیره تولیدات شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

"شی کاک سو" سفیر پیشین کره جنوبی در ژاپن هم هشدار داده است این روند می‌تواند اتحاد سه کشور را به خطر بیندازد و باعث شود کره شمالی در یک اتحاد سه گانه به چین و روسیه نزدیک تر شود.

دولت ژاپن صدور سه قلم از کالاهایی را که در ساخت این تجهیزات بکار می‌رود به کره جنوبی ممنوع کرده و علت آن را حل نشدن اختلافات دو کشور در خصوص مسایل باقیمانده از جنگ جهانی دوم دانسته است.

رییس جمهوری کره جنوبی گفت که کشورش به سمت اقدامات مقابله جویانه نرفته است و اکنون ترجیح می‌دهد مساله از طرق دیپلماتیک حل و فصل شود اما نباید فراموش کرد که سیاسی کردن تجارت امری مذموم در همه دنیا محسوب می‌شود.

"مون جائه این" تاکید کرد می‌خواهیم مساله با ارتباطات مناسبات و دیپلماتیک حل شود اما اگر ژاپن از اقدام خود عقب نشینی نکند و ضررهای زیادی متوجه شرکت‌های خصوصی کره جنوبی کند آن زمان کره‌ای ها دست به اقدامات تلافی جویانه خواهند زد و هر کاری لازم باشد صورت خواهند داد و رویارویی از نوع این در برابر آن شکل خواهد گرفت که چالش‌های زیادی ایجاد خواهد کرد و این چیزی نیست که کره جنوبی خواستارش باشد.

وی هشدار داده است مسیری که ژاپن انتخاب کرده است به جایی نمی‌رسد و برایش نتیجه‌ای جز زیان نخواهد داشت و کره جنوبی با همه توان از منافع خود و شرکت‌های این کشور حراست خواهد کرد.

نظرات بینندگان