arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸

جزئیات زلزله ۴.۲ اهواز/قصرشیرین با زلزله ۴.۲ و فاریاب با زمین‌لرزه ۴.۵ لرزیدند

در هفته گذشته اهواز در استان خوزستان بعد از یک زمین‌لرزه به بزرگای ۴.۲، زلزله‌هایی با بزرگای ۳.۴ و ۳.۲ را تجربه کرد، ضمن آنکه بزرگترین زلزله هفته گذشته در فاریاب استان کرمان با بزرگای ۴.۵ به ثبت رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در هفته گذشته اهواز در استان خوزستان بعد از یک زمین‌لرزه به بزرگای ۴.۲، زلزله‌هایی با بزرگای ۳.۴ و ۳.۲ را تجربه کرد، ضمن آنکه بزرگترین زلزله هفته گذشته در فاریاب استان کرمان با بزرگای ۴.۵ به ثبت رسید.

 بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه روز پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۴.۲ در ۳۰ کیلومتری جنوب اهواز در حوالی منطقه "بهره" رخ داد. عمق کانونی این زلزله ۱۴ کیلومتری برآورد شده، ضمن آنکه ارتفاع از سطح دریای رومرکز زلزله ۴.۲ اهواز حدود ۱۱ متر است که نواحی جلگه‌ای و زمین‌های زراعی جنوب اهواز را در بر می‌گیرد. این محدوده با توجه به وجود آب و کانال‌های آب و نیز خاک ریزدانه و نرم دارای قابلیت بزرگ نمایی دامنه موج جنبش نیرومند زمین است.

 

رومرکز زلزله ۴.۲ اهواز

بر اساس اعلام شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رکورد ایستگاه اهواز که از نوع ایستگاه‌های نسل جدید شتابنگارهای مرکز مستقر در استان است، نشان‌دهنده شتاب خفیفی بوده، همچنین در این رکورد اثر دو پس‌لرزه نیز قابل شناسایی است.

 

رکورد شتابنگاری یکی از ایستگاه‌های شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گسل‌های این منطقه توضیح داد: محدوده شرقی رومرکزی زلزله با سگمنت‌هایی از گسله عمده و بزرگ "پیش ژرفای زاگرس" در برگرفته شده است. این سامانه گسلی در اهواز به نام گسل "اهواز" و در امتداد آن به سوی جنوب با نام سگمنت‌های "مارون" و آغاجاری" نیز نامیده شده است. فاصله مستقیم رومرکز زلزله از گسل اهواز حدود ۳۰ کیلومتر برآورد شده است.

وی با بیان اینکه گسل اهواز با توجه به حدود دقت برآورد رومرکز زلزله‌ها، نمی‌تواند به عنوان گسل مسبب این زلزله تلقی شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس در غرب رومرکز زلزله، احتمال وجود گسل مخفی و نهان در زیر آبرفت‌های جوان غرب جلگه خوزستان می‌رود.

 

گسل‌های منطقه

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه محدوده رومرکز و اطراف زلزله ۴.۲ اهواز، زون فعال از نظر لرزه‌خیزی است، یادآور شد: در روز ۱۰ مهرماه سال ‏۱۳۹۷‬ زلزله‌ای با بزرگی ۴.۷ در حوالی "اردل" در استان چهارمحال و بختیاری رخ داد. در ادامه، زلزله با بزرگی ۴.۵ در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرق "ایذه" در روز پنج‌شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ رخ داد. زلزله ۵.۷ مسجد سلیمان در مهاجرت به غرب در روز ۱۷ تیر ماه ‏۱۳۹۸‬ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ می‌دهد که این زمین لرزه در ادامه این زلزله‌ها بوده است.

وی زلزله ۴.۲ در ۳۰ کیلومتری جنوب اهواز با اندکی میل به غرب در روز گذشته را معرف روند مهاجرت رخداد زمین لرزه‌های متوسط از شرق به غرب ایالت لرزه زمین‌ساختی زاگرس دانست و گفت: به نظر من این روند از آنجا که سوی اهواز و شوشتر و دزفول و اندیمشک را در بر می‌گیرد، به توجه بیشتری نیاز دارد.

 

روند رخداد زمین لرزه‌های بالای ۴ منطقه از شرق به غرب شامل زلزله‌های اردل، ایذه، مسجد سلیمان و اهواز

بیت‌اللهی اضافه کرد: در بازه ۱۳ ساله، ۷۶۷ زمین‌لرزه با بزرگای بالای ۲.۵ ثبت شده است؛ این محدوده از گوشه شمال شرقی که در بردارنده پس لرزه‌های زلزله ۵.۷ مسجد سلیمان در روز ۱۷ تیرماه جاری است تا گوشه جنوب غربی (حوالی خرمشهر و آبادان) را در بر می‌گیرد. نکته حائز اهمیت در آن است که امتداد شمال غرب – جنوب شرق جانمایی زمین‌لرزه‌هایی است که رومرکز زلزله ۴.۲ نیز بر آن امتداد واقع شده است. این جانمایی و شکل، نشان‌دهنده وجود گسل نهایی در این منطقه و در امتداد موازی با امتداد گسل‌های شناحته شده منطقه است که لازم است تحت پوشش مطالعات دقیق‌تری قرار گیرد.

 

زمین‌لرزه‌های ۱۳ سال اخیر ناحیه رومرکزی زلزله ۴.۲ اهواز از ۲۰۰۶ تا کنون

در هفته گذشته به غیر از زلزله اهواز، در فاریاب استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۵ رخ داد؛ ضمن آنکه قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ را تجربه کرد.

جزئیات زمین لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۲ تیر

در میانه استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸، در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ و در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۹ رخ داد.

سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۷ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۷ کیلومتری سربیشه، ۳۹ کیلومتری اسدیه و ۴۵ کیلومتری مود این استان بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۳۷ کیلومتری هجدک، ۵۰ کیلومتری چترود و ۵۲ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد.

یکشنبه ۲۳ تیر

در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۹، در ایذه استان خوزستان زلزله ۲.۸، در رامیان استان گلستان زلزله ۲.۸، در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶، در محمله استان فارس زلزله ۲.۹، در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸، در شبانکاره استان بوشهر زلزله ۲.۵، در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ و در وحدتیه استان بوشهر زلزله ۲.۸ رخ داد.

نیر استان اردبیل زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این زمین‌لرزه در ۶ کیلومتری نیر، ۱۴ کیلومتری سرعین و ۲۱ کیلومتری اردیموسی این استان بوده است.

دوشنبه ۲۴ تیر

در شربیان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸، در سرخه استان سمنان زلزله ۲.۵، در مهر استان فارس زلزله ۲.۹، در سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۶ و در چیتاب استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۲۵ تیر

در فریدون شهر استان اصفهان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۷ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین لرزه در ۲۴ کیلومتری فریدون شهر و ۳۲ کیلومتری افوس استان اصفهان و ۳۱ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال وبختیاری گزارش شد.

علامرودشت استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۶ کیلومتری لرزید و کانون این زمین‌لرزه در ۱۶ کیلومتری علامرودشت، ۱۷ کیلومتری محمله و ۲۴ کیلومتری وراوی استان فارس بوده است.

در عشق آباد استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹، در بالاده استان فارس زلزله ۲.۹، در رامشیر استان خوزستان زلزله ۲.۹، در امیدیه استان خوزستان زلزله ۲.۷، در خوش رود پی استان مازندران زلزله ۲.۹ و در ارزوئیه استان کرمان زلزله ۲.۷ رخ داد.

محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این زمین‌لرزه در ۲۸ کیلومتری محمله، ۲۹ کیلومتری خنج و ۳۰ کیلومتری علامرودشت این استان بوده است.

فیروزان استان همدان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۲ کیلومتری فیروزان، ۱۵ کیلومتری فرسفج و ۱۶ کیلومتری برزول این استان به ثبت رسید.

در فاریاب استان کرمان زلزله ۴.۵ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۴۱ کیلومتری فاریاب و ۶۱ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان و ۵۹ کیلومتری سرگز استان هرمزگان بوده است. زلزله ۴.۳ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

چهارشنبه ۲۶ تیر

در تازه‌آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۷، در اردکان استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ و در دامغان استان سمنان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در سرگز استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۶ رخ داد و کانون آن در ۳۰ کیلومتری سرگز و ۳۰ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان و ۴۰ کیلومتری فاریاب استان کرمان بوده است.

بهاباد استان یزد نیز با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۱۸ کیلومتری بهاباد و ۸۲ کیلومتری بافق استان یزد و ۶۹ کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است.

در دوزین استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۲۴ کیلومتری دوزین و ۴۴ کیلومتری گالیکش گلستان و ۴۲ کیلومتری گرمه استان خراسان شمالی گزارش شد.

در علامرودشت استان فارس زلزله ۳ در عمق ۵ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین‌لرزه در یک کیلومتری علامرودشت، ۲۴ کیلومتری وراوی و ۲۴ کیلومتری محمله استان فارس به ثبت رسید.

زلزله ۴.۲ قصرشیرین استان کرمانشاه از دیگر رخدادهای ۲۶ تیرماه است که در عمق ۱۳ کیلومتری و در ۸ کیلومتری قصر شیرین و ۲۱ کیلومتری سرپل ذهاب این استان رخ داد.

پنج شنبه ۲۷ تیر

اهواز استان خوزستان بعد از یک زلزله به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۴ کیلومتری با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون آن در ۳۶ کیلومتری اهواز، ۳۹ کیلومتری شادگان و ۵۷ کیلومتری حمیدیه این استان بوده است. زلزله‌های ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری و ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در شادگان استان خوزستان زلزله ۲.۸، در کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۷ و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در مورموری استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۷ کیلومتری و در ۱۱ کیلومتری مورموری، ۳۰ کیلومتری موسیان و ۳۱ کیلومتری سراب باغ این استان رخ داد.

سیه چشمه استان آذربایجان غربی زلزله به بزرگای ۳ و در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۳۸ کیلومتری سیه چشمه، ۴۷ کیلومتری آواجیق و ۵۰ کیلومتری زرآباد این استان گزارش شد.

جمعه ۲۸ تیر

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۷ و در قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان