arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

حزب رئیس‌جمهوری اوکراین پیشتاز انتخابات پارلمانی

وب‌سایت کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین پس از شمارش ۱۰.۲۹ درصد از آراء اعلام کرد، حزب "خدمتگزاران مردم" متعلق به رئیس‌جمهوری جدید اوکراین با سهم رای ۴۱.۵۲ درصدی از لیست‌های حزبی پیشتاز انتخابات پارلمانی زودهنگام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وب‌سایت کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین پس از شمارش ۱۰.۲۹ درصد از آراء اعلام کرد، حزب "خدمتگزاران مردم" متعلق به رئیس‌جمهوری جدید اوکراین با سهم رای ۴۱.۵۲ درصدی از لیست‌های حزبی پیشتاز انتخابات پارلمانی زودهنگام است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از حزب ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین حزب اپوزیسیون پلتفورم - "برای زندگی" با کسب ۱۲/۰۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد و حزب "همبستگی اروپا" به رهبری پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین با ۸/۸ درصد هم سوم شد. حزب "میهن" یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین با ۸/۷۲ درصد هم در جایگاه چهارم قرار دارد و حزب "صدا" متعلق به اسویاتوسلاو واکارچوک، یکی از ستاره‌های راک اوکراین با ۶/۳۷ درصد در جایگاه پنجم است.

این شمارش به طور گسترده بازتاب نتایج نظرسنجی‌های اولیه پس از انتخابات است. اوکراین سیستم انتخاباتی پیچیده‌ای دارد. نیمی از کرسی‌های پارلمانی با آرای لیست‌های حزبی تعیین می‌شود و مابقی با رقابت‌های حوزه‌های انتخابیه و هر کس که اول در آن پیروز شود، مشخص می‌شود.

انتخابات پارلمانی زودهنگام اوکراین روز یکشنبه برگزار شد. نتایج انتخابات می‌تواند به تحکیم قدرت رئیس‌جمهوری جدید اوکراین بینجامد و اختیارات این سیاستمدار نوپا را برای اعمال تغییرات در این کشور زخمی از جنگ تقویت کند.

دویچه وله در گزارش خود آورده است: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پس از شنیدن نتایج پیش‌بینی‌ها و پیشتاز بودن حزبش گفت: «امروز می‌توانیم استراحت کنیم، اما فقط یک کم، چون از فردا صبح باید کار کنیم.»

زلنسکی پیش از انتخابات پارلمانی تصریح کرد که با ائتلاف حزب "خدمتگزاران مردم" و نمایندگان دولت پیشین مخالف است. او گفت مایل است "چهره‌های جدید" ببیند. او مایل است که رئیس دولت آینده یک اقتصاددان باشد.

رئیس جمهور ۴۱ ساله اوکراین به هنگام انداختن رأی خود در صندوق رأی در کی‌یف گفت: «به نظر من، رئیس دولت باید اقتصاددانی کاملا حرفه‌ای و مستقل باشد که هیچگاه به عنوان رئیس دولت و سخنگوی پارلمان یا چیزهای مشابه کار نکرده باشد.»

زلنسکی گفت که با چند نفر که نامزد عهده‌دار شدن مسئولیت ریاست دولت هستند در این زمینه گفت‌وگو کرده است.

حزب "خدمتگزاران مردم" با وعده پایان دادن به جنگ در شرق و مبارزه با فساد، در انتخابات شرکت کرده بود.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور پیشین اوکراین، هنگام رأی دادن به تبلیغ حزب خود پرداخت و گفت که تنها حزب او، همبستگی اروپا، می‌تواند روند دوستی با اروپا را پیش ببرد. او گفت که این حزب می‌تواند "کینه‌توزی روسیه را متوقف کند و اوکراین را به پیش ببرد".

در مجموع ۲۲ حزب در انتخابات اوکراین شرکت داشتند. نزدیک به ۳۰ میلیون واجدان شرکت در انتخابات فرا خوانده شده بودند تا رای دهند و ۴۲۴ نماینده خود را در پارلمان تعیین کنند که ۱۹۹ نفر از آنان با رای مستقیم انتخاب می‌شوند.

مردم دو منطقه زیر سلطه جدایی‌طلبان دونتسک و لوهانسک اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند.

زلنسکی پس از آنکه در ماه مه به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد، پارلمان این کشور را منحل کرد و انتخابات پیش از موعد اعلام کرد.

حزب "خدمتگزاران مردم" تا کنون نماینده‌ای در پارلمان نداشته است. محاسبه زلنسکی این بوده که این حزب بتواند شمار زیادی نماینده در پارلمان داشته باشد تا از او برای انجام اصلاحات در عرصه سیاست داخلی حمایت کنند.

نارضایتی مردم اوکراین از فساد نخبگان سیاسی در این کشور موجب شد که ولودیمیر زلنسکی که در عرصه سیاست تازه‌وارد بود، به مقام ریاست جمهوری برسد. با توجه به نتایج اعلام شده روشن است که مردم اوکراین مایلند راهی را که آغاز کرده‌اند ادامه دهند.

در آخرین فهرست "شفافیت بین‌الملل" برای تعیین حد فساد در کشورها، اوکراین از ۱۸۰ کشور در مقام ۱۲۰ است. این رده در مقایسه با سال ۲۰۱۴ که اوکراین در مقام ۱۴۲ بود بهبود را نشان می‌دهد ولی در مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز هم نتیجه بسیار بدی است.

بر انتخابات پارلمانی در اوکراین یکهزار و ۷۰۰ ناظر انتخاباتی نظارت می‌کردند. بیش از ۱۳۰ هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت بسیج شده بودند.

نظرات بینندگان